سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

مجتمع بزرگ کارخانجات کاشی و سرامیک پاسارگاد سرام آباده در زمینی به مساحت 15 هکتار و با زیربنای 50000 مترمربع و با صرف بیش از 700 میلیارد ریال اعتبار که 18 میلیون یورو آن سرمایه گذاری ارزی و 400 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی بود، در کیلومتر 10 جاده آباده اصفهان ساخته شده است. این مجتمع ظرفیت تولید 14 میلیون مترمربع کاشی کف و دیوار در سال را دارد و برای 550 نفر بطور مستقیم اشتغال زایی کرده است.
شایان ذکر است فاز اول این مجتمع تولیدی در سال 1389 و با تولید 7.000.000 مترمربع در سال و فاز دوم نیز آماده راه اندازی با تولید 7.000.000 مترمربع در سال می باشد که در مجموع با 14.000.000 مترمربع در سال یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سرامیک در کشور می باشد و راه اندازی فازهای بعدی در دستور کار مسئولین شرکت می باشد.
با توجه به روند رو به گسترش صادرات محصولات غیرنفتی کشورمان ایران، مجتمع بزرگ کارخانجات کاشی و سرامیک پاسارگاد سرام آباده نیز در حال توسعه فعالیتهای تجاری خود در بازارهای خارجی است.
این شرکت با هدف کمک به صادرات کاشی و سرامیک کشور، حجم قابل قبولی انواع کاشی دیوار و کاشی کف به کشورهای مختلف صادر خواهد کرد. تاریخچه ارزشمند ساخت کاشی در ایران، درک نیازهای مخاطبین و مشتریان خارجی، داشتن استانداردهای قابل قبول و ارائه خدمات پس از فروش مطلوب به مشتریان مهم ترین دلیل توفیق مجتمع بزرگ کارخانجات کاشی و سرامیک پاسارگاد سرام آباده در صادرات کاشی و سرامیک تولید شده به بازارهای خارجی خواهد بود.
مجتمع بزرگ کارخانجات کاشی و سرامیک پاسارگاد سرام آباده علاوه بر تمرکز روی صادرات کاشی و سرامیک به کشورهای حاشیه خلیج فارس و همسایه درصدد توسعه فعالیتهای تجاری و صادراتی خود در بازارهای اروپا هم نیز می باشد.
بازارهای هدف نمایندگی انحصاری صادرات مجتمع بزرگ کارخانجات کاشی و سرامیک پاسارگاد سرام آباده :
• صادرات کاشی به عراق
• صادرات کاشی به تاجیکستان
• صادرات کاشی به ترکمنستان
• صادرات کاشی به ازبکستان
• صادرات کاشی به افغانستان
• صادرات کاشی به پاکستان
• صادرات کاشی به گرجستان
• صادرات کاشی به ارمنستان
مجتمع کاشی و سرامیک پاسارگاد سرام آباده از جمله اولین کارخانه هایی است که از تکنولوژی دستگاه چاپ دیجیتال استفاده می کند و قادر به تولید انواع کاشی های رستیک با طرحهای متنوع می باشد.
دستگاه چاپ دیجیتال یکی از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا در زمینه چاپ بر روی کاشی و سرامیک محسوب می شود. این تکنولوژی از سال 2008 وارد صنعت سرامیک شده و هنوز در اروپا نیز همه کارخانه ها قادر به خریداری این دستگاه نمی باشند. دستگاه چاپ دیجیتال با استفاده از سیستم پاشش رنگ توسط هدهای مربوط عمل پرینت را انجام می دهدو از دو قسمت سخت افزاری و نرم افزاری تشکیل شده است. عملکرد این دستگاه مشابه پرینترهای inject اما با سرعت و کیفیت بالاتر می باشد و این امکان را می دهد که هر گونه طرح تابلو یا نوشته ای را بر روی کاشی چاپ کنیم. اما به علت هزینه بالای رنگ و قطعات یدکی تعداد انگشت شماری از کارخانه های ایران از این تکنولوژی بهره مند هستند.
تولید کاشی در ایران تا قبل از سال 1339 بصورت دستی در کارگاه های کوچک صورت می گرفته است و در این سال تولید کاشی ماشینی با احداث کارخانه کاشی ایرانا آغاز گردید و به دنبال آن کارخانجات سعدی، نیلو، یزد، اصفهان و حافظ جزء اولین واحدهای تولید کاشی، احداث و راه اندازی شدند. روند رشد و توسعه کارخانجات ادامه پیدا نمود و تا سال 1372 به 14 واحد به ظرفیت 31/5 میلیون مترمربع رسید که سهم کاشی دیواری با 7 واحد 85 درصد و سهم کاشی کف با 7 واحد 15 درصد بود. در پایان سال 1383 تعداد کارخانجات به 56 واحد با ظرفیت اسمی 166 میلیون مترمربع و تولید نیز به 123 میلیون مترمربع رسید.
تا پایان سال 1383 مبلغ 463 میلیون دلار از بدو تاسیس صندوق ارزی (سال 1381) به طرح های توسعه و واحدهای جدید کاشی و سرامیک ارز اختصاص یافته و گشایش اعتبار شده و 189 میلیون دلار ارز نیز اختصاص یافته که گشایش اعتبار صورت نپذیرفته است. (تعدادی نیز بصورت فاینانس ماشین آلات خود را وارد نموده اند) سهم کاشی و سرامیک از کل ارز گشایش یافته 8 درصد می باشد. بدین ترتیب تا پایان سال 1385 تعداد کارخانجات تولید کاشی و سرامیک به 71 درصد و ظرفیت اسمی آنها بالغ بر 313 میلیون مترمربع رسید.
صادرات انواع کاشی و سرامیک در سال 1383 به 9/3 میلیون مترمربع و به ارزش 32/2 میلیون دلار رسید که نسبت به سال 1372 از نظر وزنی 55 درصد و از نظر ارزش 79 درصد رشد نشان می دهد. بررسی های صورت گرفته نشان می دهد برای در اختیار گرفتن بازارهای صادراتی و کنترل مستمر آن، نکات ذیل دارای اهمیت ویژه ای می باشند :
• برخی از شرکتهای جدید که پا به عرصه تولید می گذارند، قادر به رقابت منطقی (از حیث قیمت و کیفیت) در بازار نیستند. بدیهی است که عرضه محصولات با کیفیت پایین موجب بی اعتمادی مصرف کنندگان داخلی و خارجی به کاشی طرح ایرانی می شود.
• تولید کالای مرغوب و صادراتی نیاز به مواد اولیه مرغوب، قیمت پایین، کیفیت مطلوب، طرح های متنوع و شناخت بازارها و فرهنگ ها دارد. مضافاً اینکه تولید کالای مرغوب متخصص می خواهد و برای کسب تخصص، آموزش و کسب علم نیاز است. برای ارتقای کیفیت و برطرف نمودن معایب نیاز به کار تحقیقاتی می باشد و بروز نمودن اطلاعات فنی و مورد نیاز برای رسیدن به محصولی با قیمت پایین یعنی کاهش قیمت تمام شده کالا.
• زمانی حاشیه سود در واحدها بالا بود و کوچکترین توجهی به قیمت تمام شده می شد، لذا در حال حاضر با قیمت تمام شده بالا در تمام واحدها روبرو هستیم و از سوی دیگر با توجه به مازاد تولید جهانی و قیمت پایین کاشی و سرامیک های از مد افتاده در انبارهای کشورهای خارجی که با 1/4 قیمت تمام شده آنها را به حراج می گذارند، مشکلات صادرات و فروش آن را صد چندان می نماید ولی از طرف دیگر با توجه به قیمت بالای تمام شده کاشی و سرامیک در ایتالیا، اسپانیا، که حدود 8/35 دلار می باشد جای امیدواری است که با کمی تلاش و ارتقای کیفی و تنوع طرح و کسب دانش تولید و نفوذ در بازارهای جهانی بتوانیم صادرات خود را از 7 درصد تولید سالیانه به حداقل 15 درصد و بیشتر ارتقاء بدهیم که این رقم دور از ذهن نبوده و قابل دسترس می باشد.
• با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده در بخش صنعت و معدن آنچه مسلم است پیشی گرفتن صنایع تولید کاشی و سرامیک از بخش معادن اولیه این محصول می باشد. لذا برنامه ریزی برای تامین منابع و مواد اولیه و استفاده از مواد فرآوری شده و نیز جلوگیری از استحصال غیرعلمی و مخرب از منابع مواد معدنی کشور و یا صادرات ارزان آنها بسیار ضروری بوده و لزوم تعریف راهبردهای کلان در این بخش را از طرف وزارت صنایع و معادن ضروری می سازد.
• با توجه به بررسی های صورت گرفته مشاهده می گردد که صنعت کاشی و سرامیک از لحاظ تولید به حدی رسیده است که بایستی بخش قابل توجه ای از آن صادر گردد. لذا برنامه ریزی و توجه ویژه در صادرات این محصول بسیار حایز اهمیت می باشد.
• جهت استمرار حضور در بازارهای داخلی و خارجی لازم است که واحدهای تولید کاشی و سرامیک در کشور سعی در اتقای کیفیت و کاهش قیمت تمام شده خود بنمایند و این کار میسر نخواهد شد مگر با آموزش و پژوهش مداوم. (ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در هر یک از صنایع)
• بالا بردن بهره وری در واحدهای تولیدی و افزایش صادرات با استفاده از شیوه های مدیریتی کارآمد استفاده بهینه از منابع.
• معادن خاک و مواد اولیه ای که در کشور وجود دارد، بصورت فله ای و غیرفرآوری شده، به دست تولیدکنندگان می رسد که باعث پایین آمدن کیفیت و افزایش هزینه های تولید و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده محصولات کاشی و سرامیک می شود.بنابراین به علت عدم فرآوری و تخلیص مناسب، مزیت نسبت وجود مواد اولیه فراوان در کشور را نسبت به سایر کشورهای تولیدکننده کاشی، از دست خواهیم داد. متاسفانه با وجود معادن فراوان و غنی در کشور، در بعضی از موارد ناگزیر به واردات مواد اولیه این صنعت از خارج از کشور می باشیم.
• اگر چه تصور می شود کشور ما از نظر دسترسی به نیروی انسانی ارزان دارای مزیت است، ولی راندمان کار نیروی انسانی در داخل کشور حدود یک هفتم کشورهای پیشرفته است، بنابراین به ازای 7 برابر پرداخت هزینه های دستمزد نیروی کار، بهره وری یک ساعت کار معادل در کشورهای پیشرفته وجود خواهد داشت.
برخی از معضلات مبتلا به بخش صنعت، صنایع فعال در بخش کانی های غیرفلزی مانند واحدهای تولید کاشی و سرامیک، چینی آلات، سیمان و نسوز را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است. در سال های اخیر افزون بر 400 میلیون یورو از محل صندوق ذخیره ارزی برای صنعت کاشی و سرامیک کشور سرمایه گذاری شده است. لیکن مشکلاتی از قبیل واردات بی رویه کالاهای غیراستاندارد از چین، افزیاش هزینه های خدمات و مشکل حمل و نقل، بهره بانکی بالا، قانون کار، مشکلات مرتبط با نرخ دلار و ... در زمره معضلاتی است که صنایع فعال در کانی های غیرفلزی را دچار مشکل نموده است. این در حالی است که اکنون موافقت اصولی احداث کارخانه هایی با مجموع ظرفیت تولید 350 میلیون مترمربع در سال نیز صادر شده است و این واحدها در سالهای آتی فعالیت خود را آغاز می کنند.
در پایان یادآور می شود با توجه به میزان مصرف کاشی و سرامیک در کشور که حدود 100 میلیون مترمربع می باشد و با توجه به اینکه رویکرد کلی وزارت بازرگانی مبتنی بر کاهش تدریجی سطح عمومی تعرفه هاست، افزایش تعرفه بیش از 90 درصد برای اقلام یاد شده منطقی به نظر نمی رسد.
مضافاً بیش از 95 درصد از مصرف داخل توسط تولیدات داخلی تأمین می شود و افزایش تعرفه حداکثر 5 درصد از میزان مصرف (معادل 5 میلیون مترمربع) را تحت تأثیر قرار خواهد داد. از طرف دیگر افزایش موانع غیرتعرفه ای نظیر تغییر ارزش کف، طبق تعهدات ایران جهت پیوستن به سازمان تجارت جهانی (WTO) امکان پذیر نمی باشد و البته در صورت استفاده از دامپینگ توسط تولیدکنندگان خارجی، ایران می تواند از اقدامات تأمینی و جبرانی ضد دامپینگ استفاده نماید.
به علاوه کار نظارت بر ورود محصولات استاندارد بر عهده مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران می باشد که اخیراً این مؤسسه در جهت تجدید واردات محصولات غیراستاندارد همکاری هایی را با گمرگ جمهوری اسلامی ایران آغاز نموده که می بایست با تعمیق و گسترش این همکاری ها از ورود کالاهای غیراستاندارد و از جمله کاشی و سرامیک بی کیفیت و غیر استاندارد به کشور جلوگیری به عمل آید.

منبع:

http://abadehtile.com






تاریخ : سه شنبه 94/4/30 | 10:28 عصر | نویسنده : راز شهر | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • جامعه مجازی ممو
  • قالب وبلاگ

    کد لوگو حمایت از تیم پرسپولیس