سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گزارش تصویری از تمرین استاد ناظری و گروهش برای کنسرت

گزارش تصویری از تمرین استاد ناظری و گروهش برای کنسرت
استاد شهرام ناظری و گروه ارکسترش مشغول تمرین برای کنسرت

 

استاد شهرام ناظری و گروه ارکسترش مشغول تمرین برای کنسرت بزرگشان در تالار وزارت کشور هستند. حسین پرنیا به عنوان رهبر ارکستر و نوازنده سنتور در کنار شهرام ناظری حضور دارند.  صابر نظرگاهی (نوازنده تار و دیوان)، شهرام محمدی (نوازنده سه تار و دیوان)، بابک غسالی (نوازنده عود)، یونس پاکنژاد (نوازنده کمانچه)، سینا علم (نوازنده کمانچه و کمانچه آلتو)، فرهاد صفری (نوازنده تنبک) و شهریار نظری (نوازنده دف) از دیگر اعضای گروه ارکستر هستند.
 
 
 
 
 
 
 
 

www.seemorgh.com/culture

منبع: musicema.com





تاریخ : پنج شنبه 93/6/27 | 10:48 عصر | نویسنده : راز شهر | نظرات ()

ایرانی‌ها از کی صاحب «فامیلی» شدند؟!

ایرانی‌ها از کی صاحب «فامیلی» شدند؟!
نام خانوادگی یا نام فامیل یا فامیلی بخشی از نام یک شخص است که تعلق فرد را به یک فامیل یا خانواده بیان می‌کند و یکی از موضوعاتی است که با مقوله هویت، ارتباط ناگسستنی دارد.

 

کتاب‌های قدیمی را که باز می‌کنی به جای اسامی پر از القاب خان، میرزا، سلطنه، دوله، گرفته تا ملا و سید و ... هزار و یک عنوان دیگر و حتی گاهی چند تا از این القاب در کنار هم بود نام‌هایی که مشخص نبود بخش اصلی این نام چیست.

 تکبر، تملق و تحقیر مایه اصلی بسیاری از این القاب در گذشته بوده است. اوضاع به این شکل ادامه داشت تا اینکه در دهه‌های نخست قرن 14 شمسی نسخه اجباری شدن نام خانوادگی برای ایرانیان پیچیده شد، اما با گذشت زمان کم کم احساس شد که اجبار برای انتخاب نام خانوادگی چندان اثربخش نبوده چرا که نوادگان ناراضی از حسن سلیقه اجداد به دنبال تغییر نام خانوادگی خود می‌رفتند.

نام خانوادگی یا نام فامیل یا فامیلی بخشی از نام یک شخص است که تعلق فرد را به یک فامیل یا خانواده بیان می‌کند و یکی از موضوعاتی است که با مقوله هویت، ارتباط ناگسستنی دارد. همچنین در اغلب جوامع نام‌خانوادگی یکی از اقلام اصلی تعیین‌کننده هویت و رابطه نسبی افراد است.

ایرانی‌ها از کی صاحب
در سال 1304 لوایحی به تصویب مجلس شورای ملی رسید که بر اساس آن القابی که تا پیش از آن برای ایرانیان انتخاب می‌شد منسوخ و انتخاب نام خانوادگی برای کلیه اتباع ایران اجباری شد. براساس این قانون تازه تصویب شده پس از ابلاغ این قانون به کار بردن القاب و عناوین بجز«آقا» و «بانو» برای خطاب کردن افراد ممنوع و بنا شد تا آنان اسم و شهرت خانوادگی نیکو برای خود انتخاب کنند. البته تا پیش از این لایحه نیز، نام فامیل در ایران به اهل علم و هنر، روشنفکران و صاحب منصبان دولتی اختصاص داشت و مردم عادی با نام پدر و جد، شغل یا حرفه یا القاب شناخته می‌شدند.

در واقع قبل از آن نیز اختصاص نام‌خانوادگی به اشخاص در ایران، برمی‌گردد به سال 1297 شمسی یعنی زمان تاسیس سجل احوال ممکلتی و ماده سوم قانون مصوب آن، که مقرر شد هر رئیس خانواده برای خانواده خود نام مخصوص اختیار کند و اینکه نام خانوادگی تخصیص یافته به نام او ثبت و از آن طریق به هر یک از افراد خانواده او تعلق می‌گرفت و همگی به همان نام منصوب می‌شدند.

در نهایت با تصویب قانون مدنی کشور در سال 1313 ثبت‌ نام‌خانوادگی نیز، اجباری شد و بر اساس این قانون، سرپرست خانواده باید برای خانواده خود نام‌خانوادگی انتخاب می‌کرد و نام خانوادگی تخصیص یافته از سوی وی به سایر افراد خانواده‌اش هم اطلاق می‌شد؛ از آن زمان تاکنون بیش از چهار نسل از ایرانیان به این نام‌های خانوادگی خوانده می‌شوند.

نام‌خانوادگی بر اساس محل اسکان قوم و نام یا شهرت بزرگ خاندان، پدر، پدربزرگ و جد، گاهی هم شغل یا حرفه یا یک ویژگی بدنی یا انتخاب می‌شد. امروزه در بین اتباع ایرانی بیش از 10 هزار واژه نام‌خانوادگی وجود دارد که از این میان محمدی بیشترین فراوانی و پس از آن حسینی، احمدی، رضائی، مرادی، حیدری، کریمی، موسوی، جعفری، قاسمی، عباسی، رحیمی، ابراهیمی، زارعی، محمودی، محمودی، غلامی، اکبری، میرزائی و قربانی به ترتیب بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند.

اسامی ناخواسته نوادگانی که القاب‌ تحمیلی دارند
 پس از چندی که نام‌های خانوادگی به مرور زمان در زندگی افراد نفوذ کرد و اهمیت آن روشن شد بسیاری از افراد دیدند که اسامی خانوادگی که به هر دلیلی انتخاب کردند چندان برای مناسبات اداری مقبول نیست و ممکن است بار معنایی ناخوشایندی برای آین افراد به دنبال اشته باشد. در گذر زمان این اهمیت کم‌کم بیشتر خودنمایی کرد ، هرچند که از ابتدا نیز به ایرانیان شرایط کاملا تشریح شده بود.

حدود یک سال پس از اجباری شدن نام خانوادگی ابلاغیه‌ای از طرف اداره سجل احوال و احصائیه کشوری به کلیه ادارات سجل احوال و احصائیه ابلاغ شده که در روزنامه اطلاعات در تاریخ 30 مرداد ماه 1314 نیز منتشر شده است.
متن این ابلاغیه به شرح زیر است:
" از نقطه نظر دستور قانون که انتخاب نام خانوادگی را برای افراد ضرور دانسته، معلوم است که قانون از نقطه نظر اصول اجتماعی، تعیین خانواده‌های اتباع دولت شاهنشاهی را در اولین درجه اهمیت تلقی کرده است. بدیهی است اسم‌های عادی باعث تعیین می‌گردد و در جامعه متمایل و متشابه است. ای بسا افراد که نام او احمد و یا محمود است پس تعیین نام خانوادگی است که بتواند موقعیت یک فرد را در هر جهت خاطرنشان جامعه نماید.

قانون تشریفات مخصوص برای این اسم در نظر گرفته و در ردیف اسم اصلی آنرا از هر گونه تعرض مصون قرار داده است. متاسفانه تاکنون افراد جامعه متوجه این خصوصیات نگردیده و غالبا مشاهده می‌شود اسامی خانوادگی منتخب مناسب شئون و حیثیات افراد نبوده بلکه موهن این نژاد تاریخی به شمار رفته و با قیدهای مخصوصی مقید گردیده که نه تنها قابل استفاده و استعمال نبوده (مثل خضرائی پدرام تهرانی، حاجی ابراهیمی قزوینی فرد و امثال آن) بلکه اسباب مسخره به شمار می‌رود. اداره سجل احوال وظیفه دار است که علاوه از تثبیت شخصیت و احراز هویت اشخاص حییات و شئون را نیز از هرجهت محفوظ و با اسلوب منظمی تثبیت نماید. تاکنون مامورین سجل احوال از این جهت با افراد جامعه مساعدتی نکرده و آنها را به منظور قانون راهنمایی نموده‌اند و هرگونه الفاظ غیرمتجانس و مرکب و اضافی و مخلوط و غلط را به نام خانوادگی تلقی و در اوراق هویت و مستندات قانونی آن وارد کرده‌اند. بنابراین با مطالعات لازمه نمونه نام خانوادگی را متناسب با شئون اجتماعی باشد و هر کس بتواند در خور زندگانی خود مناسب شغل و مقام و حرفه در آن استفاده نماید. به ضمیمه این متحدالمال به توسط نواحی و حوزه‌ها و دفاتر و شعب در دسترس عموم می‌گذارد و ضرورت دارد که افراد کشور را به حسن انتخاب این نام راهنمایی نموده و نمونه این نامهای خانوادگی که مرتبا تکمیل و ارسال می‌شود با مسند بیان تشریک مساعی نموده و حییات افراد کشور را محفوظ دارید و از طرف مامورین هیچگونه اقدامی راجع به نام خانوادگی اشخاص و احضار آنها نخواهند گردید که خود با طیب خاطر برای خود نام خانواده مناسب انتخاب نمایند.

در اطراف نام خانوادگی خود امعان نظر کرده و نواقص آنرا رفع و در حسن انتخاب اسم ساعی باشند و بدانند اسم اعم از اسم شخص و خانوادگی تاثیر تامی در زندگانی داشته و قسمت اعظم تقدم و تاخر در شئون اجتماعی منوط به حسن یا سوء انتخاب اسماء است. ذیل هر یک از صفحات نام خانوادگی که ضمیمه است به امضای رئیس اداره سجل احوال ممضی است.

رئیس اداره احصائیه و سجل احوال سرتیپ درکاهی"
هرکس می‌تواند پس از رسیدن به سن قانونی (18 سال تمام) در صورتی که نام خانوادگی وی قابل تغییر باشد، با رعایت قانون و دستور العمل،‌ نام خانوادگی خود را از طریق انتخاب واژه بلامعارض یا با اخذ اجازه از دارنده حق تقدم برای یکبار تغییر دهد

محسن اسماعیلی - مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور در گفت‌وگو با ایسنا، می‌گوید: 5 میلیون و پانصد و هجده هزار و 973 نفر از دهه هفتاد تاکنون برای تغییر نام خانوادگی اقدام کردند که این تعداد متناسب با افزایش جمعیت افزوده می شود. در حال حاضر سالیانه بیش از 90 هزار تقاضا برای تغییر نام وجود دارد.

اسماعیلی علت‌های تغییر نام خانوادگی را در 4 بخش اصلی تقسیم کرد و افزود: مشکل ساختاری که شامل غلط املائی،طولانی بودن، ثقیل بودن یا پیچیدگی در لفظ در اولین گروه این علت است اما اشکال محتوایی نیز که یکی دیگر از دلایل تغییر نام است به طور مثال نامناسب بودن معنی و مفهوم نام خانوادگی مانند بی دین، شه پرست یا داشتن نام‌خانوادگی مغایر با ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی همچون بزدل، گدا، پالانی، چاپلوس، دوری از عناوین و القاب زشت و ناپسند و یا بیکانه بودن واژه های تشکیل دهنده نام خانوادگی همه از دلایلی است که به واسطه آن افراد می توانند برای تغییر تام خانوادکی درخواست بدهند.

تغییر پایگاه اجتماعی و یا قرار گرفتن در موقعیت روانشناختی جدید همچون ارتکاب جرائم موثر کیفری یکی از اعضای خانواده ، اجرای احکام نسب و نفی ولد، تشرف به دین مبین اسلام و یا براساس بند شش ماده 976 قانون مدنی در صورت ازدواج زن خارجی با مرد ایرانی نیز به افراد اجازه تغییر نام خانوادگی می دهد. قانون همچنین به افرادی که کژتابی لفظی و معنایی باعث تداعی معانی نامناسب دیگر از نام خانوادگیشان می‌شود نیز اجازه تغییر نام خانوادگی را داده است.

مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور با بیان این که اشخاص می‌توانند در مواردی درخواست تغییر نام خانوادگی کنند، افزود: اگر نام خانوادگی از واژه‌های نامناسبی مانند پالانی، بیچاره، گدا و غیره و یا بیش از دو کلمه مانند خنجری برار عزیزی، امیری آقبلاغ رستم خان، امیری پور مقدم و یا مرکب از واژه‌های خارجی همچون علی‌ اُف، چارلتون، جانسون باشد. علاوه بر آن هرگاه نام خانوادگی از کلمات مذموم یا مغایر با ارزش‌های فرهنگ اسلامی مانند بی دین، شیطان پرست، شاه پرست باشد و یا از واژه‌های منسوب به مناصب یا القاب و عناوین همچون سرهنگ، خان، مهندس در آن استفاده شده باشد دارنده آن نام خانوادگی می‌تواند به ثبت احوال مراجعه و نام خانوادگی خود را تغییر دهد.

به گفته وی، اگر نام خانوادگی از اسامی محل یا منسوب به محل و نامناسب باشد و یا هر گاه محکومیت کیفری موثر برای یکی از افراد خانواده (پدر، جد پدری، فرزند، برادر، خواهر و عمو) بوده و داشتن آن موجب ننگ و سرافکندگی باشد با ارائه رونوشت مصدق دادنامه قطعی دادگاه میتوان اقدام به تغییر نام خانودگی کرد.

اسماعیلی در این زمینه می‌گوید: هرگاه تغییر نام خانوادگی به منظور وحدت با نام خانوادگی پدر، جد پدری، فرزند، برادر، خواهر و عمو باشد. و تغییر نام خانوادگی به منظور حفظ وحدت با نام خانوادگی مردی که مادر پس از فوت پدر طفل با وی مزاوجت می‌نماید، با رعایت سایر مقررات مربوطه بلااشکال است. همچنین بر اساس ماده 42قانون ثبت احوال نیز تغییر نام خانوادگی زن به تبعیت از شوهر ممکن خواهد بود.

مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به این که اشخاص می‌توانند در مواردی پیشوند یا پسوند نام خانوادگی خود را حذف کنند، افزود: اگر نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه و نام محل یا منسوب به محل مانند: افتخاری علی آبادی، تبریزی راد منش ویا ترکیبی از یک واژه و نام یک ایل یا طایفه همچون زراسوند احمدی، محسنی قشقائی و ترکیبی از یک واژه و نام یکی از حرف و مشاغل مانند بنکدار قاسمی، احمدی نقاش باشد، می‌تواند برای حذف پیشوند یا پسوند نام خانوادگی خود اقدام کنند. همچنین هرگاه پیشوند یا پسوند نام خانوادگی فردی حرف، عدد یا کلمه زائد مانند م قاسمی، شکوهی صفت، مرحومه حسنی و یا ترکیبی از یک واژه و نام یکی از رنگ‌ها یا نام یک حیوان و یا شی باشد نیز می‌توان برای حذف این واژگان به ثبت احوال مراجعه کنند.

اسماعیلی تعداد بالای واژه‌های نام خانوادگی را یکی دیگر از دلایل قابل قبول برای حذف عنوان کرده و می‌افزاید: برخی از این نام خانوادگی‌های طولانی عبارتند از علاف هوشیار علی گورکی، آقا میرزا محمدعلی شیرازی، امیری آقبلاغ رستم خان، حسین زاده روز گذران خوش قلب،عرب خابوری تلک آبادی، ترمه بافت ساکن شیراز از جمله نام خانوادگی های طولانی است.

به گفته او، طولانی‌ترین نام خانوادگی که داشته‌ایم دارای 35 کاراکتر (حرف) بوده است.

مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال تاکید می‌کند: برخی از واژه‌های غیرمتعارف، مستهجن و دارای معنای نامناسب که اقدام به تغییر نام خانوادگی کرده‌اند که عبارت از گرگی، گوش بر، دو کله، سوراخ، عملی، پیاده، سواره، تیغ زن، کچل وند، گاوی، پالان دوز، قوری، پیش دستی، بزهکار، دویستی، دل کبابی، شمری، حلقه به گوش، کلوچه، ببری، فلفلی، خوکچی، زیغ، هزار تومانی، چرت، چرمی، سبزی خشک، حقیر، مزدور اول است. استفاده از اسامی این چنینی به عنوان نام خانوادگی نشان دهنده این است که در آن دوران کسی لزوم حسن انتخاب نام خانوادگی را به عنوان نام خانوادگی در نیافته بود بنابراین اداره احصاییه با انتشار مطلبی در روزنامه اطلاعات در این زمینه اطلاع‌رسانی کرد.

به گفته محسن اسماعیلی - مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور با بیش از 90 درصد تقاضاها برای تغییر نام خانوادگی موافقت می‌شود هر چه باشد کسی نمی‌تواند تاثیر آن را در روابط اجتماعی به راحتی نادیده بگیرد.

منبع: isna.ir






تاریخ : پنج شنبه 93/6/27 | 10:47 عصر | نویسنده : راز شهر | نظرات ()

باورهای درست در مورد عشق و ازدواج

باورهای درست در مورد عشق و ازدواج
ما در اینجا نکاتی مهم و قابل توجه از تصوراتی صحیح که فرد باید در مورد عشق و ازدواج داشته باشد گرد هم آورده ایم.

 

_ در مورد عشق و ازدواج باورهای نادرست و غلطی وجود دارد که فرد را در شناخت خود و دیگران و تصمیم گیری مهم زندگی برای انتخاب یک همسر دچار لغزش و اشتباه می کند. ما در اینجا نکاتی مهم و قابل توجه از تصوراتی صحیح که فرد باید در مورد عشق و ازدواج داشته باشد گرد هم آورده ایم.

_ برای خوشبختی عشق لازم است ولی کافی نیست. عشق به ما نیرو ، استقامت، جرأت، پشتکار، امید، هیجان و انگیزه حرکت می دهد تا با آگاهی، عقل و درایت و تلاش مسیر زندگی را طی کنیم. بدون آگاهی و تعهد، عشق به تنهایی ما را به هیچ جا نمی رساند.
 
_ عشق اعطاء و بخشش خالصانه بدون هیچ انتظار و توقع است ولی به معنی برآورده کردن تمام خواسته های معشوق، یا بندگی و بردگی و یا اجازه سوء استفاده دادن و نادیده گرفتن رفتارهای غلط او نیست. پس چشمانتان را باز کنید و عشق را با وابستگی اشتباه نگیرید.
_ عشق چسبندگی و وابسته بودن به هم نیست بلکه حفظ  تمامیت و استقلال فردی و تکیه و اعتماد کردن به یکدیگر است. عشاق بدون حضور دیگری نیز خوب و خوش بوده و لزوماً در تمامی لحظات شادی آور و لذت بخش با هم نیستند.‌

_ دو عاشق حریم خصوصی یکدیگر را می دانند و به آنها احترام می گذارند و به هم اعتماد دارند. آنها هیچ وقت از اعتماد متقابلشان سوء استفاده نمی کنند و خود را فریب نمی دهند. عاشق بدنبال تغییر معشوق نیست بلکه اگر لازم بداند خود را تغییر می دهد.

_ بدون شناخت خود و ارزشمند دانستن خود، دیگری و ارتباط عشق بارور نمی شود.  عشق یک روند است و نه یک حادثه. عشق با کشش و اشتیاق احساسی عاطفی (و جنسی) شروع شده و با صمیمت و تعهد کامل می شود.

_ در عشق واقعی  جا و بهانه ای برای رفتار خشن ، بی احترامی، سرزنش، تهدید، دروغ ،کتمان کاری، راز و بازی کردن وجود ندارد.

_ کیفیت و کمیت عشق واقعی در طول زندگی نه تنها دچار پستی و بلندی و تغییر می شوند بلکه بدون مراقبت و نگهداری از آن می توانند به مرور کم رنگ و محو شوند.



منبع : tebyan.net






تاریخ : پنج شنبه 93/6/27 | 10:43 عصر | نویسنده : راز شهر | نظرات ()

ایده های نو و خلاقانه برای پاییزی کردن دکوراسیون منزل تان

ایده های نو و خلاقانه برای پاییزی کردن دکوراسیون منزل تان
ما در اینجا انواع دکورها و وسایل تزئینی بسیار مناسب را برای خانه تان معرفی کرده ایم که به راحتی خودتان می توانید آنها را درست کرده و برای دکوراسیون خانه تان در فصل پائیز از آنها بهره مند شوید

 

ما در اینجا انواع دکورها و وسایل تزئینی بسیار مناسب را برای خانه تان معرفی کرده ایم که به راحتی خودتان می توانید آنها را درست کرده و برای دکوراسیون خانه تان در فصل پائیز از آنها بهره مند شوید.
هدیه هایی تزئینی برای مهمانان
هدیه هایی بسیار کوچک را برای تک تک مهمانان تهیه کرده و برای تزئین آن هم از روبان کاغذی استفاده کنید و در نهایت هر کدام از آنها را روی صندلی مخصوص مهمانان قرار دهید.
 

دستمال های مخصوص غذا
تعدادی دستمال را که برای قرار دادن داخل بشقاب های روی میز ناهارخوری در نظر گرفته اید را در ابتدا به صورت لوله ای درآورده و سپس یک بلوط زیبا که روی آن یک مروارید بسیار درخشان وجود داشته باشه را تهیه کرده و آن را با یک روبان مخمل زرق و برق دار دور آن ببندید.
 
دکوراسیونی  فوق العاده جذاب 
انواع گل های آفتاب گردان که به رنگ های گوناگونی هم می باشند را در نظر گرفته و سپس هر کدام را داخل ظرف هایی که کمی در آنها آب می باشد قرار داده و در نهایت میزتان را با این بشقاب های زیبا تزئین کنید.
 
ظرف تزئینی روی میز ناهارخوری
از کدو تنبل برای تزئینات روی میز ناهار خوری استفاده کنید و برای اینکاراز انواع گل های شناور، شمع های زیبا ، و یا سنگ های زیبای رودخانه استفاده کنید .یک ظرف را در نظر بگیرید و داخل آن را پر از دانه ها ی خشک و مصنوعی کنید .
 
کدو تنبل  فانتزی
کدو تنبل هایی را درنظر بگیرید و حفره هایی را داخل آنها ایجاد کنید و در نهایت یک تزئینی بسیار زیبا با حالت گرافیکی بسیار دیدنی را درست کنید. می توانید داخل آنها شمع روشن کنید تا زیبایی این کدوها را چند برابر کنید.
holes.jpg.rendition.jpg (410×410)
 
دکوری برای جلوی پنجره
شمعدان های شیشه ای ساده ( یا گلدان هایی ) را انتخاب کرده که به شکل استوانه ای باشند و سپس دورتادور آن را با انواع کاغذ های رنگی و نوارهای زیبا تزئین کنید و در نهایت آنها را در گوشه ی دنجی در کنار پنجره قرار دهید و داخل آنرا با انواع توت ها و شاخه ها و شکوفه ها و برگ های تزئینی پر کنید.
BHG130049.jpg.rendition.jpg (410×410)
 
گلدانی از دانه های قهوه
دانه های قهوه یک وسیله ی بسیار مناسب برای تزئین است! برای این کار در ابتدا یک گلدان کوچک را در نظر می گیریم و داخل آن را پر از دانه های قهوه می کنیم. سپس داخل آن را پر از گل های رنگارنگ و زیبا می کنیم.  سعی کنید برای این مدل تزئینات از ترکیب رنگ های سفید، سبز ، آبی یا نارنجی استفاده کنید.
 
تزئینات جنگلی 
درختان مینیاتوری برای ایجاد یک دکوراسیون جنگلی بسیار مناسب می باشند. در اینجا ، ما ترتیبی از اندازه های مختلف این گلدان های درست شده با انواع چمن های مصنوعی و کاج های خشک را به شما نشان داده ایم. می توانید از چوب دارچین استفاده کنید و برای چسباندن اینها به یکدیگر از چسب حرارتی استفاده کنید. باید گفت کاج های سوزنی یکی از بهترین گلدان های گیاهی تزئینی می باشد.
 
کدوی تزئینی سیاه و سفید 
این کدو تنبل به رنگ سفید درآمده است و بعد هم طرح هایی به رنگ مشکی روی آن درآمده است و در نهایت روی یک ظرف کیک خوری به صورتی کاملا منحصر به فرد درآمده است.
 
حلقه گل برای نصب روی دیوار
فروشگاه های صنایع دستی پر از تاج ها و حلقه های گل هستند، اما می توانید این کار راخودتان انجام دهید و با استفاده از انواع توت های خشک و شاخه و ساقه انواع گل های خشک و مصنوعی ، و برگ حلقه های گل بسیار زیبایی را درست کنید.
 




تهیه و ترجمه : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ






تاریخ : پنج شنبه 93/6/27 | 10:41 عصر | نویسنده : راز شهر | نظرات ()

استان این سریال درباره خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای کشور است
«عامل سوم» به فرماندهی رضا کیانیان  

 

آرزویی که رضا کیانیان دیر به آن رسید
شماره خبر: 1620070434063293940
سریال «عامل سوم» یک سریال جاسوسی و پلیسی است با موضوع انرژی هسته‌ای و مبارزه با خرابکاری که در شبکه یک تولید می‌شود. رضا کیانیان در این سریال نقش اصلی را بازی می‌کند.

به گزارش جام‌جم، این سریال به تهیه‌کنندگی محمد پیرهادی و کارگردانی ابراهیم شیبانی در هفت قسمت تولید می‌شود و تصویربرداری آن بیستم مرداد در تهران آغاز شده است.

پیرهادی درباره عامل سوم گفت: فیلمنامه این سریال به قلم گروهی از نویسندگان نوشته شده و داستانی درباره خرابکاری صنعتی در تاسیسات هسته‌ای کشور را روایت می‌کند. جاسوسان در یکی از برنامه‌های سازمان انرژی هسته‌ای خللی وارد می‌کنند تا ایران در برابر خبرنگاران و مدعوین خارجی تحقیر شود؛ اما وزارت اطلاعات این موضوع را کشف می‌کند و تلاش دارد این توطئه را خنثی کند.

در واقع این سریال کشف برنامه‌ریزی برای خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ایران را نمایش می‌دهد که نهادهای مسئول سعی می‌کنند این طرح خرابکارانه را توسط افراد متخصص مدیریت و مهار کنند. به گفته این تهیه‌کننده تاکنون 25 درصد این سریال تصویربرداری شده و رضا کیانیان جزو اولین بازیگرانی است که مقابل دوربین این سریال رفته است.

در سریال عامل سوم کیانیان نقش سعید را برعهده دارد که یک مامور اطلاعاتی و مسئول ستاد پیگیری پرونده‌های جاسوسی است. از دیگر بازیگران این سریال می‌توان به آرش مجیدی در نقش مرتضی، شقایق فراهانی، ماه‌چهره خلیلی و محسن بهرامی اشاره کرد. بخش‌های قابل توجهی از عامل سوم، ماجرای تلاش‌های پلیس‌ امنیت ملی در وزارت اطلاعات برای خنثی کردن توطئه دشمنان را به تصویر می‌کشد و به گفته پیرهادی برای تصویربرداری این سکانس‌ها ازهمه تجهیزات و امکانات سینمایی موجود در کشورمان استفاده می‌کنیم تا یک اثر قابل قبول به مخاطبان ارائه شود.

سریال عامل سوم از جمله آثاری است که نویسنده برای نگارش آن نمی‌تواند صرفا از تخیل خود بهره بگیرد و نیازمند اطلاعات دقیق از فضای فعالیت‌های هسته‌ای و اقدامات وزارت اطلاعات است. به گفته پیرهادی، نویسندگان سریال عامل سوم از همکاری و همراهی کارشناسان و متخصصان وزارت اطلاعات و سازمان انرژی‌ هسته‌ای برخوردار بوده‌اند. وی در همین رابطه افزود: این کارشناسان و متخصصان که از زبده‌ترین‌ها هستند، از ابتدای نگارش متن سریال در کنار ما بوده‌اند و حتی در تصویربرداری صحنه‌های مربوط نیز در کنار ما بوده و خواهند بود.

بخش‌هایی از سریال عامل سوم در تهران و بخش‌های دیگری از آن در شهرستان تولید می‌شود و از آنجا که بخش عمده‌ای از داستان این سریال، ماجراهایی در وزارت اطلاعات و سازمان انرژی هسته‌ای را روایت می‌کند، دکورهایی در یک فضای بسیار بزرگ برای تصویربرداری این بخش‌ سریال طراحی و بازسازی شده است و برخی فضاهای مورد نیاز سریال نیز در همین دکورها ساخته شده است. به گفته پیرهادی، تصویربرداری برخی صحنه‌ها در سازمان انرژی اتمی انجام می‌شود و با وجود همه محدودیت‌های حراستی و امنیتی، مسئولان این سازمان همکاری جدی و صمیمانه‌ای با گروه تولید سریال داشته‌اند. سریال عامل سوم را ابراهیم شیبانی کارگردانی می‌کند که ساخت فیلم‌هایی چون صحنه جرم، ورود ممنوع!، زهر عسل و هیچ کجا هیچ‌کس را در کارنامه دارد.

پیرهادی درباره انتخاب شیبانی برای کارگردانی عامل سوم گفت: این کارگردان ضمن این‌که آثار متعددی برای سینما و تلویزیون ساخته، جوان و پرانرژی است و همین نشاط و نیروی جوانی کمک می‌کند تا کارگردانی خوب و خلاقانه‌ای را در سریال عامل سوم شاهد باشیم. این تهیه‌کننده درباره روند تولید سریال عامل سوم، گفت: پیش تولید این سریال 45 روز زمان به خود اختصاص داد. تصویربرداری طبق برنامه در حال انجام است و به احتمال زیاد این سریال به موقع برای نمایش از شبکه یک آماده خواهد بود.

شبکه یک در نظر دارد عامل سوم را مهرماه به مخاطبان خود ارائه کند. در این سریال بهزاد هاشمی مدیریت تولید را برعهده دارد، منصور ظهوری مدیر تصویربرداری، پیام حسین‌موسوی طراح صحنه، محمد شیوندی صدابردار، ابراهیم توانایی چهره‌پرداز، ندا سلیمی طراح لباس و مهرداد یزدانی برنامه‌ریز است. تدوین این سریال را احسان شیبانی همزمان با تولید انجام می‌دهد.






تاریخ : سه شنبه 93/6/25 | 8:45 عصر | نویسنده : راز شهر | نظرات ()

2. « پوشش زنان »

بر زن واجب است بدن و زینت خود را از نامحرم بپوشاند . از صورت و دست ها که به طور طبیعی نمایان است و شامل گردی صورت و دست ها تا مچ می شود . به زنان باایمان بگو : « دیدگان خود را [از هر نامحرمی] فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند ، مگر آنچه که [طبعاً] از آن پیداست و باید روسری خود را بر گردن خویش [فرو] اندازند و زیورهایشان را جز برای شوهرانشان و پدرانشان یا پدرشوهرانشان یا پسرانشان یا پسرشوهرانشان یا برادرشان یا پسر برادرانشان یا پسر خواهرانشان یا زنان [هم کیش] خود یا کنیزانشان یا خدمتکاران مرد که [از زن] بی نیازند یا کودکی که بر عورت های زنان وقف حاصل نکرده اند آشکار نکنند و پای خود را [به گونه ای به زمین] نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته می دارند معلوم گردد . »

مفاد آی? شریفه درخصوص پوشش آن است که زنان باید بدن و زینت های خود را از دید نامحرمان بپوشانند و در مورد تحریک و جلب توجه آنان برنیایند . در این آی? لزوم پوشش دو مورد استثناء شده است : یکی با جمل? « الا ما ظهر منها » که نسبت به عموم مردان امت و دیگری با جمل? « الا لبعولتهن ... » که نداشتن پوشش زن را بر زن نسبت به افراد خاصی تجویز می کند . زینت مطرح در آیه ، هم شامل زیورآلات جدا از بدن می شود مانند طلا و جواهرات و هم آرایش های متصل به بدن از قبیل سرمه و خضاب منظور از « ما ظهر منها » بنا بر مشهور ، گردی صورت و دست ها تا مچ است .

در دومین استثناء ، اشخاص معینی نام برده شده و از حرمت آشکار کردن زینت ها استثناء شده اند . این افراد عبارتند از : شوهر ، پدر ، پدرشوهر ، پسر ، پسرشوهر ، برادر ، پسربرادر ، پسرخواهر ، زن مسلمان ، مملوک ، خدمتکار و مردی که نیاز به زن ندارد و کودک غیر ممیز ضمناً افراد دیگری همچون پدربزرگ ، با پدر بزرگ شوهر را می توان مشمول حکم آیه دانست . از سوی دیگر ، از آنجا که آی? شریفه پسر برادر و پسر خواهر را - که زن نسبت به آنها عمو وخاله به شمار می رود - محرم دارند ، به دست می آید که عمو ودایی هم از محارم زن هستند . این حکم شامل عمو و دایی پدر نیز می شود . برخی دیگر از مردان که با ازدواج بر زن محرم می شوند عبارتند از : شوهر مادر (ناپدری) و شوهر دختر « داماد » . البته علاوه بر محارم نسبی و سببی ممکن است افراد دیگر به سبیب شیرخوردن بر زن محرم گردند که به این گروه « محارم رضاعی » می گویند . مانند دختری که در کودکی با شرایطی از زنی شیر خورده است . این دختر وقتی به سن بلوغ برسد بر شوهر و فرزندان زن محرم است .

سؤال زن : نسبت به محارم خود تا چه اندازه می تواند پوشش نداشته باشد ؟

جواب : روایات و فتواها در این باره مختلف است و هرکس باید طبق فتوای مرجع تقلید خود عمل کند . مفاد برخی روایات و نیز فتوای مراجع معاصر از جمله امام خمینی احتیاط در پوشیدن از ناف تا زانو از محارم غیرشوهر است .

« حجاب برتر »

آنچه ذکر شد مربوط به کمیت و مقدار واجب حجاب بر زنان است ، امّا دیدگاه اسلام دربار? کیفیت حجاب از حیث رنگ ، نوع دوخت ، مدل و مانند آن - آنگونه که درخور یک زن مسلمان پیرو فاطمه و حافظ و حریم عفاف وی باشد - بحث دیگری است که لازم است بدان اشاره کنیم . ابتدا باید توجه داشت که فلسف? تشریع حجاب برای زن ، حفظ عفت ، متانت و شخصیت و در یک کلمه « مصونیت » او است ، نه محدود ساختن و پرده نشین کردن وی . در میان دژ مستحکم حجاب ، عفت زن محفوظ و شخصیت وی از تیرهای هوس به دور می ماند ، ضمن آنکه پوشیدگی زن موجب می گردد وی محو جلوه گیری و زیبایی خویش نگردد ، بلکه به ژرفای ارزش های والای به ودیعت نهاده شده در وجود خود از سوی آفرینند? توانا بیندیشید و چون خدیج? کبری و فاطم? زهرا و مریم عذرا سر بر آسمان افتخاراتی برتر از چهره و زلف ظاهری خویش بنهد . پوشش برتر برای زن پوششی است که هم حیا و عفت او را در سطح جامعه حفظ کند و هم زمینه و وسیله ای برای تقرب وی به خدا و دوری از صفات رذیله عجیب و رؤیا و تزیین و تفاخر گردد . پوشش که در شرایط کنونی جامع? اسلامی از چنین ویژگی هایی برخوردار است و کمترین خودنمایی و تحریک را دارد ، چادر است . چادر نشان? ملی و در میان انواع پوشش ها ، حجاب برتر به شمار می رود ؛ چنانکه در کلمات بزرگان دین نیز از آن با همین ویژگی یاد شده است . گرچه پوشیدن لباس بلند و گشاد با طرح و رنگ ساده - که امروزه به مانتو معروف است - در صورتیکه دستها را تا مچ و پاها را تا ساق بپوشاند برای حجاب زن کفایت می کند ، اما حجاب برتر پوشانند? حجم اعضای بدن نیز خواهد بود و پوشیدن شلوار و نیز کفش بی صدا همراه با چادر ، حجاب زن را تکمیل و به از بین بردن زمین? هر نوع طمع ورزی نامحرمان و آلودگی به گناه کمک می کند .

دربار? برترین شلوار و نپوشیدن کفش صدادار به این دو سخن پیامبرتوجه کنید : « " خدایا زنان شلوارپوش را بیامرز. " پیامبر سه باراین جمله را تکرارکردند . ای مردم شلوار بپوشید که شلوارپوشاننده ترین جام? شماست و زنان خود را هنگام بیرون آمدن منزل ، با شلوار حفظ کنید . » پیامبر اکرم زنان را از پوشیدن زیور آلات صدا دار ، نهی کرده است .

« پوشش های ممنوع برای زن »

پوشیدن لباس نازک و بدن نما و نیز لباس ویژ? مردان ، همچون لباس شهرت که باعث جلوه نمایی زن گردد و او را در انظار انگشت نما کند و نیز استفاده از لباس بیگانه در جهت تبلیغ و اشاع? فرهنگ کند ، برای زن ممنوع است . به این روایات توجه کنید :

روزی پیامبر به یکی از صحابه پیراهنی زنانه بخشید و چون نازک بود به او توصیه کرد به همسرت دستور بده زیر آن لباس دیگری بپوشد تا بدنش از زیر آن نمایان نگردد . پیامبر چند گروه را از جمله زنانی که خود را شبیه مردان سازند لعنت کرد . در روایتی رسول خدا دو گروه دوزخی را که در آینده در جامع? اسلامی پدید می آیند معرفی می کند . ایشان دربار? گروه دوم می فرماید : « زمانی که پوشش دارند امّا برهنه اند ، کجراهه میروند ، دیگران نیزبه کجروی تشویق میکنند . گیسوانشان همچون کوهان شترخراسانی برآمده و مشخص است . [این زنان] به بهشت وارد نخواهند شد و بوی آن را استشمام نخواهندکرد . »

در این روایات چند نکته نهفته است :

1. برخی زنان در عین داشتن پوشش، برهنه اند ؛ بدین جهت که یا پوشش آنان کامل نیست ، یا نازک است و یا آنقدر چسبان ، کوتاه و جلف است که برجستگیهای بدنشان کاملاً پیدا است .

2. اینان علاوه بر پوشش نامناسب ، منشأ بروز حرکات نامناسب هم هستند . اشاره به این خصوصیت دارد که آنان با کرشمه راه می روند و دل مردان را می ربایند یا روسری و مقنع? خود را کج و تا نیمه بر سر می نهند یا با آرایش و زیور بیرون می آیند و خود را به نمایش می گذارند .

3. آنان علاوه بر منحرف بودن خود از خط عفاف ، سعی در انحراف و همسو کردن دیگران با خود دارند . تعبیر « همیلات » اشاره به این است که آنان به دیگران نیز می آموزند که همچون آنان رفتار کرده ، از ایشان الگو بگیرند .

4. اینان موهای خود را به گونه ای آراسته و در پشت سر جمع می کنند که همچون کوهان شتر برجستگی آن از زیر مقنعه و روسری نمایان است .

« پوشش و حجاب زن در ادبیات فارسی »

« سعدی »

« رویی که روز شبنم گر بکشد نقاب پرتو دهد چنانکه شب تیره اختری

حیف باشد بر چنان تن پیرهن ظالم باشد بر چنان صورت نقاب

گر تو پری چهره نپوشی نقاب تو به صوفی به زیان آور

دوست دارم که بپوشی رخ همچون قمرت تا چو خورشید نبینند به هر بام و درت

بارها گفته اند این روی به هر کس منمای تا ؟ نکند دیده هر بی بصیرت

ماه رخسار نپوشی تربت یغمایی تا دل خلقی از این شهر به یغما نرود »





« ناصر خسرو »

« زیر سخن است عقل پنهان عقل است عروس و قول است چادر

دانای سخن نکو کند باز از روی عروس عقل معجز

تو روی عروس خویش بنمای ای گشته جهان و خوانده دفتر

تا تو نیایی ننمایند هیچ دختر کان رویکهاتی از حجاب »

« برگی از شریعت »

1. اگر شوهر از زن خود بخواهد که برایش آرایش کند ، آیا اطاعت او در این زمینه هم واجب است ؟

هم? مراجع ، اگر شوهر درخواست کند اطاعت او در این زمینه واجب است .

2. بیرون بودن مقنعه و روسری از زیر چادر چه حکمی دارد ؟

هم? مراجع : اگر باعث جلب توجه نامحرم و مفسده نشود اشکال ندارد ولی پوشاندن مو واجب است .

3. پوشش بدن برای زنان باید چگونه باشد ؟

هم? مراجع : زن باید تمام بدن و موی خود را در برابر نامحرم بپوشاند .

آیت الله صافی : زن باید تمام بدن و موی خود را در برابر نامحرم بپوشاند و بنابراحتیاط واجب باید دست و صورت را نیز بپوشاند .

4. پوشش لباس های تنگ و تحریک کننده که برجستگی های بدن در آن پیداست ، چه حکمی دارد ؟

هم? مراجع : پوشیدن این نوع لباسها درفرض مذکور جایز نیست و باید آنان را با چادر یا مانتوی مناسب و گشاد بپوشد .

5. زیورآلات زن اگر در معرض دید نامحرم باشد ، چه حکمی دارد ؟

آیات عظام امام بهجت صافی خامنه ای ، فاضل و وحید : باید از دید مرد نامحرم پوشانده شود .

آیات عظام مکارم و نوری : پوشاندن زیورآلات پنهانی از دید نامحرم واجب است ولی پوشاندن حلق? ازدواج و انگشتر واجب نیست .

آیت الله سیستانی : پوشاندن گردنبند از دید نامحرم واجب است ولی پوشاندن النگو ، دستبند ، حلق? ازدواج و انگشتر واجب نیست .

آیت الله تبریزی : پوشاندن زیورآلات پنهانی از دید نامحرم واجب است ولی پوشاندن انگشتری که پیش زنان بزرگسال یا کمی پایینتر متعارف است واجب نیست .

6. چادر بهتر است یا مانتو ؟

هم? مراجع : برای زن کافی است که حجاب کامل را با هر لباس مناسبی در برابر مرد نامحرم رعایت کند . ولی بی شک چادر به عنوان حجاب برتر از ارزش والایی برخوردار است .

7. نگاه های ممنوع و حرام کدام است ؟

- نگاه به چهر? آرایش کرد? زن

- نگاه به زیورآلات زن

- نگاه به عکس بی حجاب زن آشنا

- نگاه باریبه ( ترس افتادن به حرام )

- نگاه به بدن مرد نامحرم ( به جز صورت و دست ها )

- نگاه به تمام بدن زن نامحرم ( به جز صورت و دست ها تا مچ )

- نگاه هوس آلود ( هر چند به صورت و دست ها و یا به بدن نجس )

هر وقت گفتم حجاب و عفت ...

حجاب برای زن به معنای ذلت نیست ؛ بلکه به معنای عصمت و حفظ زن است و نه فقط عصمت و حفظ زن بلکه ، عصمت و حفظ زن و مدد هر دوست . حجاب به معنی چادر نیست ؛ امّا چادر در نزد ما ایرانی ها که زن های ما از قدیم داشتند ، بهترین نوع حجاب است ؛ بدون چادر هم حجاب ممکن است . حجاب به معنای پوشیدن سالم [است] ، نه پوشیدنی که از نپوشیدن بدتر است .

به تعبیر روایات پوشیبد? عریان که در عین پوشیدگی ، مثل انسان برهنه و عریان است آن پوشیدنی به درد نمی خورد ؛ حجاب نیست ، پوشیدن سالم که سر و گردن و بدن و تمام سر تا پای بدن زن را پوشانده باشد ؛ البته صورت و دو دست را بسیاری فقها مستثنا می دانند ؛ البته در مواردی که صورت بدون آرایش و ساده باشد ؛ این هم معنای حجاب است . البته زن های ایرانی ، روش چادر را پیدا کردند که بسیار هم روش خوبی است . هم زیباست و هم منافی با زیبایی زن نیست و هم حجاب حافظ? کامل است . نه هر حجاب را چه به شکل ایرانی ، چه به شکل عربی ، چه به شکل کشورهای دیگر که در هریک از کشورهای اسلامی زنها یک جور حجاب خدا را حفظ می کنند . هرجوری که حجاب حفظ بشود . این نظ اسلام ، تأمین شده است . این ، یکی از پیش گیری های اسلام است .

« چادر حجاب برتر »

بهترین گزین? حجاب اسلامی در عصر حاضر که در قرآن و سیر? زنان اهل بیت به ویژه فاطمه زهرا ریشه دارد چادر است . چادر بیش از هر لباسی حجم و حرکت بدن را می پوشاند و بزرگواری و فروتنی زن را در برابر احکام اسلام و ارزش های اخلاقی آشکار می سازد . چادر بیش ترین بار فرهنگی حیا و عفاف را با خود به همراه دارد و بیش از هر پوششی دست رد بر سین? نامحرم می زند درحالیکه پوشش هایی مانند مانتو این ویژگی را بصورت کامل ندارد زیرا وقار و معنویتی که در چادر مخصوصاً چادر مشکی هست در مانتو نیست .

چادر مشکی ، نگاه شکن است مرز بین رنگها ، رنگ های تیره و مشکی . در تأمین حجاب حداکثری بانوان در بیرون منزل ، مؤثر هستند . علاوه بر این ، رنگ مشکی پوشانند? رنگ های دیگر است و زیر آن ، هر لباس رنگی دیگری را که باشد ، می پوشاند . ضرب المثل معروف « بالاتر از سیاهی رنگی نیست » اشاره به همین واقعیت است که رنگ سیاه ، بدترین رنگهاست و تمام رنگهای دیگر ، در مقابل آن رنگ می بازند .

« تاریخچ? حجاب در اقوام و ادیان »

دور? اشکانیان : در این دوره نیز همانند گذشته حجاب زنان ایرانی کامل بوده است . در اینباره چنین می خوانیم :

لباس زنان اشکانی پیراهنی بلند تا روی زمین ، گشاد ، پرچین ، آستین دار و یقه راست بوده است . پیراهن دیگری نیز داشته اند که روی اوّلی می 1وشیدند و قد این یکی نسبت به اوّلی کوتاه و ضمناً یقه باز بوده است . روی این دو پیراهن چادری سر می کردند .

در جای دیگر آمده است : « چادر زنان اشکانی به رنگ های شاد و ارغوانی و یا سفید بوده است . گوش? چادر در زیر یک تخت? فلزی بیضی منقوش با دکمه که به وسیل? زنجیری به گردن افکنده شده بند است . این چادر به نحوی روی سر می افتاد که عمامه نوعی کلاه زنانه را در قسمت عقب و پهلوها می پوشانیده است . »

در کتاب « دپارتیلان » نیز آمده است : « زنان عهد اشکانی قبایی تا زانو برتن می کردند با شنلی که برافکنده می شود و نیز نقابی داشتند که معمولاً به پس سر می آویختند . »

« حجاب در قرآن »

حجاب برای زنان از ضروریات اسلام است . واجب بودن حجاب از نظر قرآن ، سیره و سنت پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) و نیز به حکم عقل و اجماع رأی فقها و علمای اسلام امری ثابت است . واژ? حجاب هفت بار در قرآن کریم آمده است و معنای کلمه در این هفت مورد چیزی است که از هرجهت مانع دیده شدن چیز دیگر شود . در قرآن کریم حدود چهار آیه به واجب بودن حجاب دلالت دارد . اما در مورد حفظ عفت و پاسداری از حریم آن ، بیش از ده آیه در قرآن وجود دارد . آیاتی که بر وجوب حجاب برای زنان دلالت دارند عبارتند از : آی? 31 سور? نور و آیات 59 ، 23 و 33 سور? احزاب که به هرکدام اشار? اجمالی می نماییم .


« گرین ویل شمالی اآمریکا »

طبق اعلام این دانشگاه در سال 2008 - 2007 موارد ذیل استانداردهایی است که در دانشگاه « گرین ویل شمالی » به کار گرفته می شود و قاطعانه اعمال خواهد شود . همچنین در صورت لزوم ، دانشگاه حق اضافه کردن موارد دیگر را دارد . - پوشش و آرایش دانشجویان باید تمیز و مرتب باشد و هیچ نوع پیراهن و بلوزی که شکم و ناف را نمایان سازد مجاز نیست و تاپ های مدل تنگ و مدل بند اسپاگتی ، تاپ های ورزشی با جلیق? بدون پیراهن مجاز نخواهد بود . کلاه و عینک آفتابی و بیگودی های مو در هیچ مکانی نباید استفاده شود به جز در محیط خوابگاه دانشجویان و باشگاه ها . هیچگونه لباس یا زینت آلاتی که نشان دهند? هرنوع بی حرمتی و کفر گویی یا دربرگیرند? عبارت وسوسه انگیز ، تبلیغات مشروبات الکلی ، تنباکو ، مواد مخدر یا دیگر عبارت و نمادهای نامناسب است مجاز نمی باشد . امکان وجود شلوارک وجود دارد به شرط آنکه آنها به صورت مناسب و خوش سلیقه استفاده شود .لباسی که به صورت نامناسب اندام را نشان می دهد مجاز نمی باشد . دامن ها باید زیبا ، موقرانه و با انداز? مناسب بوده و کوتاه نباشد . رنگ کردن مو مجاز نمی باشد . لباس و پوشش از نوع پیژامه خارج از خوابگاه مجاز نمی باشد . انواع شلوار ، شلوارهای راحتی و شلوارک ها باید تا خط کمر باشند . به دلایل امنیتی لباس ها و شلوارهای بگ مجاز نمی باشند . لباس نباید روی زمین کشیده شود . موارد و اقلام مربوط نامربوط آویزان از لباس از قبیل زنجیر یا دیگر موارد به نظر مناسب نیامده و مجاز نمی باشد . پوشیدن لباس های سبک گوتیک و آرایش کردن مجاز نیست و زینت آلات بدن و صورت به جز گوشواره مجاز نمی باشد . آقایانی که رسماً نمایند? دانشگاه می باشد اجاز? سوراخ کردن گوششان را ندارند .

« چهار سال حجاب ترکیه »

نتایج یک بررسی جدید در ترکیه نشان می دهد در چهار سال اخیر تعداد بانوان باحجاب در این کشور افزایش یافته است . تحقیق جدید که به عنوان دین ، « ییسیته و حجاب در زندگی روزمره » از سوی مؤسس? تحقیقاتی « جی . او . ان . دی . ای » ترکیه صورت گرفت نشان می دهد که در چهار سال اخیر تعداد بانوان باحجاب این کشور با هشت درصد افزایش از 2/64 درصد به رقم 4/69 درصد افزایش یافته است . این نظرسنجی در هشتم و نهم سپتامبر سال 2007 میلادی در 268 محله و روستای 176 شهرستان واقع در 41 استان ترکیه اجرا شده است . از روستا دو هزار و 639 زن و از محلات دو هزار و 65 زن و در مجموع 5 هزار و 289 زن در این بررسی شرکت نموده اند . در مقایس? این بررسی جدید با نظرسنجی سال 2003 میلادی مشخص می شود که تعداد بانوان بی حجاب با 16 درصد کاهش از 8/35 درصد به 6/3 درصد سیر نزولی داشته است .

7/4 درصد : میانگین افزایش رشد حجاب در میان بانوان ترکیه

4/4 افزایش رشد حجاب در میان تحصیل کردگان دانشگاه

2/6 درصد افزایش رشد حجاب در میان تحصیل کردگان دبیرستان.

1/6درصد افزایش رشد حجاب در میان تحصیل کردگان راهنمایی

9/3 درصد افزایش رشد حجاب در میان تحصیل کردگان ابتدایی .

حجاب در روایات اسلامی

عفت نسبت به زنان مردم : پیامبر اعظم فرمودند : « نسبت به زنان مردم ، عفیف باشید تا زنان شما عفیف بمانند . »

شیو? پوشش : رسول گرامی اسلام « برای زن سزاوار نیست که هنگام بیرون رفتن از خانه اش لباسش را جمع و فشرده نماید و به بدنش بچسباند . »

بوی جهنم : پیامبر گرامی اسلام می فرمایند : « هر زنی که عطر استعمال کند و از منزل خارج شود و بر گروهی از افراد نامحرم عبور کند تا بوی عطر وی را استشمام نمایند چنین زنی زناکار است . »

توصیف زنان نزد نامحرمان : رسول اکرم می فرمودند : « کسی که زنی را برای مردی وصف نماید و آن مرد به واسط? آن وصف ، آلوده به گناه شود از دنیا نمی رود مگر اینکه مورد غضب الهی واقع شود . »

آیا بدحجاب بی دین است ؟!

درتوجیه بی حجابی می گویند خدا بزرگتر و مهربانتر از آن است که مثلاً به خاطر چند تارِ مو و ... انسان را مجازات کند . باید توجه داشت که این توصیه را می توان دربار? هم? دستورات دینی به کار برد . مثلاً بگوییم خدا بزرگتر از آن است که به خاطر نخواندن چند رکعت نماز ، خوردن چند تکه نان در ماه رمضان ، چند جمله غیبت کردن ، تهمت زدن یا دروغ گفتن ، انسان را مجازات کند . خدا ارحم الراحمین است . آن وقت چه چیزی از دین باقی خواهد ماند و این درحالی است که حجاب از جمله دستورات دینی است که اثرات فقط فردی نیست و ابعاد اجتماعی مهمی دارد .

چادری ها خودشان ... ؟! بعضی می گویند چادری ها خودشان از همه بدترند . رعایت حجاب فقط با چادر میسّر نیست بلکه چادر حجاب برتر است . در تمامی اقشار مختلف جامعه ، از جمله پزشکان ، نظامیان و... ازهمه بدترند و هیچکس نباید دیگر پزشک شود ؟! درقشر افراد بی حجاب هم رفتارهایی دیده می شود . نکت? اساسی و مهم اینجاست که اسلام ملاک است نه او که مدعی مسلمانی است . اگر فرد چادری به گناه های دیگری آلوده است حتماً به خاطر آن گناهان خداوند او را مجازات خواهد کرد ولی بخاطر حجابش به او پاداش خواهد داد .

چرا اسلام حجاب را بر زنان واجب کرده است ؟

زیرا حجاب بهترین حافظ و حصاری که زن را ازخطر بیگانه حفظ می کند و زن بی حجاب همچون میو? درختی است که شاخ? آن از دیوار با نخ به بیرون آویزان است و هر رهگذری به سوی آن دست درازی میکند یا مانند گلی است که هر کس به چیدن آن تمایل دارد .([1])

پوشیده بودن زن در جامعه نه تنها موجب تقویت بنیان خانواده است بلکه سبب حفظ ارزش زن و جلوگیری از ابتذال و تباهی او نیز می باشد . حجاب برای زنان مانند صافی است که گوهر وجودش را از گزند خطرها و آسیب ها در برابر نامحرمان و بیگانگان مصونیت بخشیده و بیمه اش می نماید . به جامعه خصوصاً جوان ، آرامش می بخشد و مانع هرگونه گسترش فساد و گرایش به فحشا می شود .

عفت و حجاب

حضرت علی (ع) فرمودند : « روزی محضر پیامبر اکرم (ص) بودم . آن حضرت پرسیدند : " چه چیزی برای زنان بهتر از همه چیز است ؟ " هیچ یک از اصحاب نتوانست جواب مورد نظر پیامبر (ص) را بگوید . پس پایان مجلس نزد فاطمه زهرا (س) آمدم و جریان سؤال نبی مکرم اسلام (ص) پدر بزرگوارشان را نقل کردم . فاطمه زهرا (س) گفت : " بهترین چیز برای زنان آن است که نه مرد نامحرمی آنها را ببیند و نه آنها مرد نامحرمی را ببینند " من نزد پیامبر بازگشتم و پاسخ را گفتم . حضرت فرمود : " این جواب ازکیست؟ " گفتم : " از دخترتان فاطمه است . " پیامبر (ص) تعجب کردند و گفتند : " فاطمه پار? تن من است ([2] ) . زن درّ است و جای آن در صندوق است . زن باید در حجاب و چادر حفظ شود و این احترام و تکریم او است و نه محدودیّت او . " »

امام صادق (ع) از رسول خدا (ص) نقل فرمودند : « اگر زنی بخواهد با وضع نامناسب در عروسی ، فواتح بازار ، گردشگاه ها و حتی حمام های عمومی برود و شوهرش جلوگیری نکند یا از شوهرش بخواهد لباسهای نامناسب و نازک برای او تهیه کند و شوهرش چنان نماید ، خداوند او را با صورت به جهنم می افکند ([3] ) »

حضرت علی (ع) فرموده اند : « زن باید بخیل باشد ، چه در خرج کردن پول شوهر و چه نسبت به عفت خود . ([4] ) زنان باید از نشان دادن بدن خود به غیر شوهرش بخل بورزد . »

حضرت امام جعفر صادق (ع) می فرمایند : « اگر زن عفت داشته باشد به دنیا می ارزد وگرنه به خاک هم نمی ارزد . »

و در این رابطه تفاوتی بین مردهای غریبه با نامحرم های فامیل ، مثل برادرشوهر و یا شوهرخواهر وجود ندارد و زن باید عفت خود را کاملاً حفظ کند تا موجودی ارزشمند در نزد خداوند و مردم به حساب آید .

روش های ترویج حجاب

1. آموزش حجاب در مدارس

2. تشویق

3. فعالیت های علمی ، فرهنگی ، هنری

4. ترویج فرهنگ غیرت « یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم و اهلیکم و قودها و الحجاره » نگهداری خویش به ترک معاصی و عدم تسلیم در برابر شهوات سرکش است و نگهداری خانواده به تعلیم و تربیت و امر به معروف و نهی از منکر فراهم ساختن محیطی پاک و خالی از هرگونه آلودگی در فضای خانه و خانواده است . پیامبر اکرم فرموده است : « خداوند بینی هریک از مؤمنین را که غیرت نمی ورزند به خاک میمالد . » و نیز می فرماید : « غیرت از ایمان است . »

5. نظارت لازم بر رسانه های جمعی

6. فعالیت های مؤثّر قوای سه گانه

7. تقویت پایه های حجاب

8. امر به معروف و نهی از منکر

« پایه های حجاب »

1. ایمان به خدا و آخرت : ایمان به خدا و ترس از آخرت از مهمترین پایه های حجاب به شمار می رود . وقتی زن به خدای متعالی و علم و حکمت او ایمان آورد و معتقد گردد احکامی که برای انسان تشریع کرده است ، بدون نقص و دارای فواید و آثار مثبتی است و همچنین باور کند که بی توجهی به احکام خدای تعالی خزلان دنیا و عذاب آخرت را به همراه دارد از حکم الهی حجاب استقبال می کند .

امیرالمؤمنین (ع) می فرماید : « انسان به وسیل? ایمان به کارهای خوب رهنمون می گردد . »

2. آگهی

3. تقوا : پرهیزکاری یکی دیگر از پایه های حجاب است اسلامی است . تقوای آدمی ضامن اجرای احکام خدا است و تا این پای? قوی در قلب خانمی شکل نگیرد ، لباس تقوا در برنخواهد کرد . ایمان بدون تقوا ، انسان را به سر منزل مقصود نخواهد رساند . حضرت المؤمنین (ع) فرمودند : « لا ینفع الایمان بغیر تقوی ایمان » بدون تقوا سودی نمی بخشد و در حدیث دیگری فرمودند : « شریفی بالاتر از تقوا نیست . »



چکیده

پوششی که از آن در کلمات فقها به « سنت » و در عرف متشرعه به « حجاب » تعبیر می شود ، از نیازهای اساسی زندگی و از نعمت های خداوند به بندگان خویش است . در مقابل ، فرهنگ برهنگی ، رهاورد شیطان دانسته شده است .

- پوشش ، اختصاص به زنان ندارد ، مردان نیز در این زمینه مسئولیت و تکلیف دارند . حد واجب پوشش در مردان در قلمر احکام تکلیفی ، پوشاندن عورت از دید ناظر محترم است و لیکن حفظ عفت عمومی ایجاب می کند مرد به گونه ای در محیط خانه و اجتماع ظاهر شود که روح ایمان و فرهنگ عفاف در دل افراد و سطح جامعه تقویت گردد . و متدیینین و عرف متشرعه آن را منکر و بی حیایی تلقی نکنند .

- پوشش لباس کفر ، لباس ویژ? زنان و زرباف و حریر و لباس شهرت برای مردان ممنوع اعلام شده است .

- حد واجب پوشش زن در قلمرو احکام تکلیفی ، پوشیدن بدن از نامحرم جز گردی صورت و دست ها تا مچ است . نسبت به محارم غیر از شوهر نیز احتیاط در پوشیدن بدن از ناف تا زانو است .

- از بعد کیفی ، یعنی رنگ ، نوع دوخت ، مدل و مانند آن ، پوشش زن باید به گونه ای باشد که درخور شأن یک زن مسلمان پیرو فاطمه و حافظ حریم عفاف وی باشد و بیمار دلان به وی طمع نکنند . در چنین فضایی است که چادر به عنوان حجاب برتر برای زن مطرح است ، زیرا هم حیا و عفت او را در سطح جامعه حفظ می کند و هم زمینه ای برای تقرب او به خدا می گردد و پوشیدن شلوار و کفش بی صدا همراه چادر ، حجاب زن را تکمیل و زمین? هر نوع طمع ورزی نامحرمان هوس باز به وی را منتفی می سازد .

- پوشیدن لباس نازک و بدن نما ، لباس ویژ? مردان ، همچنین لباس شهرت و لباس بیگانه که موجب تبلیغ فرهنگ کفر می گردد ، برای زن ممنوع است .

http://www.bspnu.ir






تاریخ : سه شنبه 93/6/25 | 8:37 عصر | نویسنده : راز شهر | نظرات ()

مقاله و تحقیقی کامل درباره حجاب و عفاف
مقدمه

پیشین? حجاب و پوشش انسان به انداز? تاریخ و آفرینش است . پوشش و لباس هر انسانی پرچم کشور است . پرچمی که او بر در خان? خودش نصب کرده است و با آن اعلام می دارد که از کدام فرهنگ تبعیت می کند ؛ هم چنان که هر ملّتی ، وفاداری و احترام به پرچم خود ، اعتماد خود را به هویت ملی خویش افزار می کند . هر انسانی که به یک سلسله ارزش ها و بینش ها معتقد و وابسته است ، لباس متناسب آن ارزشها و بینش ها را به تن خواهد کرد . حجاب و پوشش بارزترین نشان? فرهنگ و نماد ملّی که سرعت تحت تأثیر سایر پدید? فرهنگ قرار می گیرد . هر نوع دگرگونی در ساختار فرهنگ و اجتماعی ، با تغییر در پوشش مردم مشخص می گردد چنانچه استیلایی فرهنگی و سلطه پذیری نیز در اولین مرحه ، از طریق تغییر در پوشش مردم چهره می نماید . هدف اسلام ، سعادت و تکامل انسان است و دستورهای دینی و احکام فقهی در همین راستا عرضه شده است . در حقیقت هدف تمامی آموزه هایی که از سوی خداوند متعال نازل شده ، در جهت تعالی و رشد انسان در هم? ابعاد مادی - معنوی ، فردی و اجتماعی می باشد . در نتیجه احکام الهی مرتبط با پوشش زمان نیز در همین راستا صادر گردید . حجاب امری فطری و از ضروریات دین اسلام می باشد ، با این وجود در طول تاریخ این مسئله همواره مورد تهاجم دشمنان دین بوده است . از مسئل? کشف حجاب در کشورهای اسلامی مثل ایران ، ترکیه و ... و تا وضع قانون : نوبت حجاب در کشورهای غربی و ترویج فرهنگ و ایجاد شبهات گوناگون در ذهن نوجوان ، همه گرمای ؟ است . از ؟ تهی? این مجموعه نگاهی هرچند کوچک در تبیین ، ترویج فرهنگ و حجاب و عفاف برداریم .


پوشش

واژ? پوشش ، در عرفه متشرعه به « حجاب » و در کلمات به « سَتْر » تعبیر شده است . مراد از پوشش ، چگونگی پوشاندن بدن است و نوع پوشش ، مشخصات آن اعم از رنگ ، دخت و حجم لباس را دربر می گیرد بنابراین ، هم کمیّت مدِّ نظر است و هم کیفیت . پوشاک از نیازهای اساسی زندگی و از نعمت های خداوند است :

«یا بَنِی آدَمَ قَدْ أنزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِباساً یُوَاری سَوْءاتِکُم وَ رِیشاً ولِبَاسُ التَّقْوَی ذلِکَ خَیْرٌ ذلِکَ مِنْ آیاتِ الله لَعَلَّهُمْ یَذَکَّروُنَ»

ای فرزندان آدم ! در حقیقت ، ما برای شما لباسی فرو فرستادیم که عورتهای شما را پوشیده می دارد و [برای شما] زینتی است ، [ولی] بهترین جامه ، [لباس] تقوا است . این از نشانه های[قدرت] خداست ، باشد که متذکّر شوند .

در این آیه ، پوشاندن شرمگاه و نیز زینت بخشی ، دو کارکرد اصلی لباس برای انسان شمرده شده است . فرهنگ برهنگی و برملا ساختن زشتی های آدمی ، رهاورد شیطان و نفوذ و سلط? او است .

«یَا بَنِی آدَمَ لاَ یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطَانُ کَمَا أَخْرَجَ أَبَوَیْکُم مِّنَ الْجَنَّةِ یَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِیُرِیَهُمَا سَوْءَاتِهِمَا» (اعراف :27)

ای فرزندان آدم ! زنهار شیطان شما را به فتنه نیندازد ؛ چنانکه پدر و مادر شما را از بهشت بیرون راند ، و لباسشان را از ایشان برکند تا عورت هایشان بر ایشان نمایان کند . علاوه بر این ، انسان موجودی است اجتماعی ، و ناگزیر باید در عرص? اجتماع به گونه ای ظاهر شود که هم بدنشان از سرما یا آفتاب سوزان در امان بماند و هم مستور تا انگشت نمای دیگران نگردد . از اینرو ، حجاب و پوشش علاوه بر خاستگاه فطری ، خاستگاه عقلانی و اجتمائی نیز دارد .


« چارچوب پوشش »

موضوع چارچوب پوشش را در دو حوز? پوشش مردان و پوشش زنان پی می گیریم .

1. « پوشش مردان »

حدِّ پوشش برای مردان ، پوشاندن عورت و شرمگاه خویش از دیگران است . قرآن کریم می فرماید :

« قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ » (نور: 30)

به مردان باایمان بگو « دیده فرونهند و پاکدامنی ورزند که این برای آنان پاکیزه تر است . »

فقها از جمله امام حداقل پوشش واجب برای مردان را ستر عورتین ، و پوشیدن ناف تا زانو را افضل دانسته و افزوده اند : احوط ، پوشش کامل است ، خصوصاً در جایی که احتمال فتنه و فشاد فساد می رود .

این مقدار از پوشش در قلمرو احکام تکلیفی وجوب و استحاب مطرح است . صرف نظر از عرف و سیره متشرعه و فرهنگ عمومی جامع? اسلامی ، توجه به این جهات در کنار حکم تکلیفی ایجاب می کند که انسان مکتبی علاوه بر آنچه شروع بر او واجب کرده ؛ جانب احتیاط را رعایت نموده در عرص? اجتماع حتّی در میان خانواد? خود به گونه ای ظاهر شود که علاوه بر تقویت روحِ ایمان و کسب معرفت ، حریم عفت و اخلاق جامعه و خانواده نیز جایگاه ارزشی و پیشگامی وی در نشر فرهنگ اسلامی حفظ شود . برای تحقق این هدف لازم است از پوشیدن لباس های مغایر با شئون متدینین و عرف متشرعه یعنی لباس های تنگ - که حجم بدن را آشکار می سازد - با رنگ های تند و مدل های جلف و محرک و نیز پیراهن های آستین کوتاه ، رکابی ، یقه باز و شلوارک که بخشی از بدن را برهنه می گذارد ، اجتناب ورزد . در روایت بهترین لباس برای انسان ، لباس مردم آن زمان دانسته شده است . امام صادق می فرماید :

« فَخیرُ لِباسِ کُلِ زمانٍ لِباسُ اَهْلِهِ »

مراد از لباس اهل زمان ، ملاک ها و ملاحضاتی است که عرف و تود? مردم در هر عصری از موضوع پوشش دارند .

« پوشش های ممنوع برای مرد »

دین اسلام پوشیدن برخی لباس ها و برخی چیزهای دیگر را برای مردان ممنوع کرده است . ممنوعیّت تقلید از بیگانگان ، تشبیه پیدا کردن به زنان و تفاخر و تکبر و مانند آن از جمله دلایل ؟ ممنوعیت است . پوشیدنی های ممنوع مردان عبارتند از :

1. لباس کفار : تسلّط فرهنگی و اقتصادی کفار بر مؤمنان خطرناک ترین نوع تسلّط است که تقلید از آنان در نوع پوشش از همین مقوله است . آمارهای رسمی نشان داده است که تقلیدهای کورکورانه و مُد پرستی غربی ، منشأ بسیاری از بحران های اخلاقی و اقتصادی است . پوشیدن لباس کفار علاوه بر تشبه به اهل کفر و الحاد تأیید عملی روش آنان به شمار می رود و چه بسا به تدریج به تشبه در فکر و اندیشه بینجامد . امام علی (ع) می فرماید :

« قَلَّ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ اِلّا اَوْشَکَ اَنْ یَکوُنَ مِنْهُم »

« کم شده کسی که خود را شبیه قومی کند و از آن به شمار نیاید . »

نکت? درخور توجه این است که مطلق استفاده از نوع پوشش کشورهای غیراسلامی حرام نیست ؛ آنچه ممنوع است الگو قراردادن بیگانگان و مُدپرستی در پوشش است به گونه ای که غیرمسلمان بر مسلمان تسلّط فرهنگی بیابد . برخی از مصادیق پوشش بیگانگان عبارت است از : مدل و طرح هایی که معروف مذهب ، فرقه یا گروهی خاص از کفار است ؛ استفاده از نقش حرف لاتین و مانند آن که بعضاً دارای مفاهیم و پیامدهای قبیح و منکرند ؛ کراوات و پاپیون و لباس هایی که به تصویر جانداران ، انسان به خصوص زنان به شکلی نامناسب نقش شده اند .

2. لباس زنان : استفاد? مردان از پوشش ویژ? زنان ممنوع و حرام است .

رسول اکرم (ص) می فرماید : « لعنت خدا بر مردی که لباس زن را می پوشد . » امام خمینی نیز به تبعیت از آموزه های دینی پوشیدن لباس زنان را برای مردان حرام می داند .

3. طلا و ابریشم خالص : پوشیدن برخی لباس ها و زیورآلات برای مردان حرام است ، مانند لباس زرباف یا ابریشم خالص ، آویختن زنجیر طلا به گردن و به دست کردن انگشتر و ساعت مچی طلا .

علی (ع) می فرماید : « روزی پیامبر خارج شد . درحالیکه در دست راستش قطعه ای طلا و در دست چپش تکّه ای ابریشم داشت . سپس قفرمود : این دو نوع لباس بر مردان امت من حرام است . »

حکم فقهی پوشیدن طلاو ابریشم خالص از این قرار است :

- زینت کردن به طلا مثل آویختن زنجیر طلا بر سینه و انگشتر طلا به دست کردن و بستن ساعت مچی طلا به دست برای مرد حرام است و نماز خواندن [مرد] با آنها باطل است و احتیاط واجب آن است که از استعمال عینک طلا هم خودداری کند . حتی عرقچین و بند شلوار و نیز قسمتی یا تمام آستر لباس او نباید ابریشم خالص باشد و در غیر نماز هم پوشیدن آن بر مرد حرام است .

2. لباس شهرت : منظور از لباس شهرت لباسی است که پوشیدن آن برای فرد معمول نیست و موجب انگشت نما شدن وی در جامعه می گردد . امام حسین (ع) کیفر لباس شهرت را چنین بیان می دارند :

مَنْ لَبِس شََوباً یَشْهَرُه کَساهُ اللُّه یَوْمَ الْقِیمَهِ شَوباً مِنَ النّارِ

« اگرکسی لباس بپوشد که او را انگشت نما سازد خداوند روز قیامت لباسی آتش بر اندام او میپوشاند . »

امام خمینی (ره) می فرماید :

« بنابراین احتیاط واجب باید انسان از پوشیدن لباس شهرت که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را بپوشد معمول نیست ولی اگر با آن لباسی نماز بخواند اشکالی ندارد . »

ادامه دارد.......

http://www.bspnu.ir






تاریخ : سه شنبه 93/6/25 | 8:36 عصر | نویسنده : راز شهر | نظرات ()

اخبار سیاسی - آیت الله هاشمی رفسنجانی:

 

هاشمی : آقایی می گفت مبارزه با شاه حرام است، می خواهم کار علمی کنم/ از کم فروشی این آقا، کار بجایی رسید که رهبری 10 سال با او قهر بودند

اخبار،سرگرمی,آشپزی,مد,روانشناسی,اینترنت

اخبار,اخبار سیاسی ,هاشمی رفسنجانی


آقایی می گفت مبارزه با شاه حرام است، می خواهم کار علمی کنم/ از کم فروشی این آقا، کار بجایی رسید که رهبری 10 سال با او قهر بودند

آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با بیت شهید آیت الله قدوسی از قهر 10 ساله ی رهبر معظم انقلاب با یکی از آقایان گفت که مبارزه با شاه را حرام می دانست.

به گزارش «انتخاب»، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدا در واکنش به سخنان حاضران در این دیدار گفت: با خاطراتی که از شهید قدوسی تعریف کردید، ما را به فضای دوست داشتنی تاریخ بردید. فضایی که با همت بزرگانی نظیر شهید قدوسی، چراغ آن در دوران مبارزه روشن ماند.

آیت الله هاشمی در ادامه به بیان خاطره ای از همراهی با حضرت آیت الله خامنه ای برای مجاب کردن یکی از آقایان برای ادامه مبارزه با رژیم شاه در سال 48 پرداخت که می گفت، من دیگر مبارزه نمی کنم. مبارزه حرام است، می خواهم کار علمی و فرهنگی کنم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دو نفری – به اتفاق حضرت آیت الله خامنه ای- صبحانه رفتیم منزل آقای قدوسی. این آقا هم آنجا بود. نشستیم تا ظهر با او بحث کردیم تا قانعش کنیم. برای ادامه مبارزه. آخرش هم گفت من این مبارزه را حرام می دانم!، به جامعه مدرسین هم گفته ام، مبارزه با شاه حرام است!

وی افزود: حضرت آیت الله خامنه ای از او پرسیدند: دلیلت چیه؟ آن آقا در جواب گفته بود: مبارزه ای که مجاهدین و چپی ها در آن باشند، حرام است!. آقای خامنه ای هم به تلخی به او گفته بود: اگر اهل مبارزه نیستی، خب مبارزه نکن ولی لااقل مبارزه را با این حرفها خراب نکن!

آیت الله هاشمی رفسنجانی اضافه کرد:  از کم فروشی این آقا، کار بجایی رسید که رهبری 10 سال با او قهر بودند و از سال 48 تا سال 57 با آن آقا یک کلمه هم حرف نزد.

اخبار سیاسی - انتخاب

 






تاریخ : سه شنبه 93/6/25 | 8:33 عصر | نویسنده : راز شهر | نظرات ()

بیوگرافی تهمینه میلانی (+ تصاویر)

 

تهمینه میلانی,بیوگرافی تهمینه میلانی,عکس های تهمینه میلانی

بیوگرافی تهمینه میلانی (+ تصاویر)

زاده : 15 شهریور 1339
محل تولد: تبریز
زمینه فعالیت : فیلمنامه‌نویس، کارگردان، منشی صحنه، طراحی صحنه و لباس و تهیه کننده
سال‌های فعالیت: از سال 1358 تا کنون
همسر: محمد نیک بین


تهمینه میلانی در سال 1339 در تبریز به دنیا آمد و در دوران دبیرستان به تهران آمد و به ادامه تحصیل پرداخت. در سال 1357 در رشته برق دانشگاه تبریز به تحصیل پرداخت و با پیروزی انقلاب و بسته شدن دانشگاه‌ها به تهران بازگشت و در رشته معماری دانشگاه علم و صنعت مشغول به تحصیل شد.با بسته شدن دانشگاه‌ها حضور در جلسات شعرخوانی، نمایش فیلم و از فعالیت‌هایی این قبیل را برگزید. در یکی از این جلسات بود که با مسعود کیمیایی آشنا شد و توانست نظر موافق او را در دستیاری وی در کارگاه آزاد فیلم جلب کند.


میلانی بسیار جوان بود که به عنوان اولین تجربه سینمائی به عنوان منشی صحنه فیلم خط قرمز برگزیده شد. با باز شدن دانشگاه‌ها در کنار کار در کارگاه آزاد فیلم به ادامه تحصیل پرداخت. او که به آرامی به کار در سینما آشنا می‌شد شروع به نوشتن فیلمنامه و کار کرد.
میلانی فعالیت سینمایی را در سال 1358 در کارگاه آزاد فیلم در زمینه تحقیق برای فیلمنامه شروع کرد و در آنجا درباره چند فیلمنامه مانند زیر سایه تفنگ شهید اندرزگو و سرب کارهای تحقیقاتی انجام داد.

 

تهمینه میلانی,بیوگرافی تهمینه میلانی,عکس های تهمینه میلانی

  عکس تهمینه میلانی

 

وی فعالیت در سینمای حرفه‌ای را سال 1361 به عنوان دستیار کارگردان و مدیر هماهنگی با فیلم به نمایش درنیامده خط قرمز آغاز کرد.در زمینه تدوین نیز در همان فیلم با عباس گنجوی همکاری کرد، همچنین با مشارکت ابوالحسن داودی دفتر تولید فیلم آرتا فیلم را تأسیس کرد.
میلانی در سال 68 اولین فیلم خود به نام بچه‌های طلاق را ساخت و جایزه بهترین فیلم اول در جشنواره فجر را کسب کرد. یک سال بعد؛ فیلم افسانه آه را ساخت و پس از موفقیت آن؛ فیلم دیگه چه خبر را در گونه سینمای کمدی ساخت.


در سال 1376 تهمینه میلانی فیلم دو زن را ساخت. به خاطر ساخت این فیلم، جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم فجر را به دست آورد و نامزد جایزه بهترین کارگردانی از همین جشنواره شد. وی پس از موفقیت فیلم دو زن، فیلم‌های نیمه پنهان و واکنش پنجم را با بازی نیکی کریمی، ساخت.پس از فیلم‌های سه گانه میلانی با بازی نیکی کریمی، در سال 1383 فیلم زن زیادی با بازی مریلا زارعی به نمایش درآمد.


تهمینه میلانی در سال 1384 بر اساس کتاب شفای کودک درون اثر لوچیا کاپاکیونه فیلم آتش بس را با بازی مهناز افشار و محمدرضا گلزار ساخت. پس از اکران فیلم نویسنده کتاب با ارسال نامه‌ای از میلانی تشکر و قدردانی کرد.

 

تهمینه میلانی,بیوگرافی تهمینه میلانی,عکس های تهمینه میلانی

   عکس تهمینه میلانی

 

تهمینه میلانی ازجمله کارگردان‌های سینمای ایران است که آثار وی در سینماهای کشورهای اروپایی و امریکایی اکران و با استقبال خوبی در جشنواره‌های مختلف مواجه می‌شود.وی در سمت‌هایی همچون کارگردان، فیلمنامه نویس، منشی صحنه و دسیتار کارگردان همکاری داشته و برای وی نامزدی و جوایز بسیاری به دنبال داشته است.

 

فیلم‌شناسی
-1393 آتش بس 2 (تهمینه میلانی) [کارگردان-فیلمنامه نویس]
- 1389 یکی از ما دو نفر(با عنوان قبلی «پرَنسیپ»)) (تهمینه میلانی)
- 1386 سوپر استار (تهمینه میلانی) [کارگردان-فیلمنامه نویس]
- 1386 تسویه حساب (تهمینه میلانی) [کارگردان-فیلمنامه نویس]
- 1384 آتش‌بس (تهمینه میلانی) [کارگردان-فیلمنامه نویس]
- 1383 زن زیادی (تهمینه میلانی) [کارگردان-فیلمنامه نویس]
- 1381 واکنش پنجم (تهمینه میلانی) [کارگردان]
-1380 بمانی (داریوش مهرجویی) [تهیه کننده]
- 1379 خاکستری (مهرداد میرفلاح) [فیلمنامه نویس]
- 1379 شب‌های تهران (داریوش فرهنگ) [فیلمنامه نویس]
-1379 نیمه پنهان (تهمینه میلانی) [کارگردان-فیلمنامه نویس-تهیه کننده]
- 1377 دو زن (تهمینه میلانی) [کارگردان-فیلمنامه نویس]
- 1373 کاکادو (تهمینه میلانی) [کارگردان-فیلمنامه نویس-طراح صحنه و لباس]
-1370 دیگه چه خبر؟! (تهمینه میلانی) [کارگردان-فیلمنامه نویس-تهیه کننده]
-1369 عشق و مرگ (محمدرضا اعلامی) [فیلمنامه نویس]
- 1369 افسانه آه (تهمینه میلانی) [کارگردان-فیلمنامه نویس-تهیه کننده]
- 1368 بچه‌های طلاق (تهمینه میلانی) [کارگردان-فیلمنامه نویس-طراح صحنه و لباس]
- 1361 پیک جنگل (حسن هدایت) [منشی صحنه]
- 1358 خط قرمز (مسعود کیمیایی) [منشی صحنه]

 

تهمینه میلانی,بیوگرافی تهمینه میلانی,عکس های تهمینه میلانی

   عکس تهمینه میلانی و همسرش


جوایز و افتخارات
** داخلی
-نامزد سیمرغ بلورین فیلم منتخب تماشاگران (واکنش پنجم)[ دوره 21 جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) - سال 1381 ]
-نامزد تندیس زرین بهترین کارگردانی (واکنش پنجم)[ دوره 7 جشن خانه سینما (مسابقه) - سال 1382 ]
-نامزد سیمرغ بلورین بهترین فیلم (بمانی)[ دوره 20 جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) - سال 1380 ]
-نامزد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی (دو زن)[ دوره 17 جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) - سال 1377 ]
-برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه (دو زن))[ دوره 17 جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) - سال 1377 ]
-برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم (بچه‌های طلاق)[ دوره 8 جشنواره فیلم فجر (فیلم‌های اول و دوم) - سال 1368 ]

**خارجی
- 2003: جایزه بهترین فیلمنامه از جشنواره فیلم قاهره برای فیلم واکنش پنجم
- پس از ساخت و اکران فیلم «آتش بس»، لوچیا کاپاکیونه، نویسنده کتاب «شفای کودک درون» با ارسال نامه‌ای به میلانی از او تشکر و قدردانی کرد.∗
منبع : hamshahrionline.ir

fa.wikipedia.org






تاریخ : سه شنبه 93/6/25 | 8:31 عصر | نویسنده : راز شهر | نظرات ()

 

چه سنی کودکان را به مهد کودک بفرستیم؟

 

مهد کودک,مربی مهد

آیا باید بچه‌ها را به مهد کودک بفرستید یا خیر و چه سنی مناسب است؟
 این، سوال خیلی‌ها است که آیا باید بچه‌ها را به مهد کودک بفرستند یا خیر و چه سنی مناسب است؟

 

با وجود اینکه مهد کودک، اولین قدم ورود به جامعه است، تا پیش از سه سالگی خیلی مناسب نیست و توصیه هم نمی‌شود که بچه را پیش از سه سالگی به مهد بفرستید.

چون بچه‌های زیر سه سال نیازمند توجه متمرکزتر در خانواده هستند. اگر به مهد کودک بروند مربی آنها باید توجه خودش را بین همه تقسیم کند.

پس تا سه سالگی بهتر است نزد مادر یا مادربزرگ پرستاری شوند، مادران شاغل که نگران هستند مبادا این محدوده زمانی که از بچه‌ها دور هستند موجب شود فاصله‌ای بین آنها بیفتد یا دلبستگی و عاطفه آنها کمتر شود باید دقت کنند، آنچه تعیین‌کننده این میزان دلبستگی است به‌هیچ وجه ربطی به مهدکودک رفتن یا نرفتن و اینکه فرزند شما به دلیل شغل‌تان نزد اقوام یا مادربزرگ است ندارد.

این موضوع مربوط به آرامشی است که بچه‌ها در کنار مادرشان به دست می‌آورند. بعضی از بچه‌ها تا مادرشان از راه می‌رسد و با اینکه هنوز به آنها شیر نداده است، آرام می‌شوند و در آغوش مادر آرامش عجیبی می‌گیرند.

بعضی دیگر هم بی‌قرار شده و ترجیح می‌دهند به آغوش پرستار، مادربزرگ یا مربی مهد بروند. این عادات به‌طور دقیق متاثر از حالت‌های درونی شماست.

اگر عصبی و پرتنش هستید، خستگی کار را به خانه آوردید، با همسرتان درگیری دارید و یا بدون آنکه متوجه باشید دچار افسردگی پس از زایمان و تحریک‌پذیر شده‌اید، بدانید بچه‌های شیرخوار و نوپا ترازویشان برای درک این مطلب قوی است.

آنها نه ماه تمام صدای قلب شما را در استرس و در آرامش شنیده و نیاز آنها به شما برای کسب آرامش است. بچه‌ها بسیار ناتوان‌اند و چون می‌ترسند آسیب ببینند دنبال مامن آرام می‌گردند.

پس مادرها نباید از این موضوع مهم غافل شوند و گمان کنند به دلیل مهد رفتن یا سپردن کودک‌شان به دیگری، چنین اتفاقی افتاده است.

نکته بعدی اینکه برای کمک به بچه‌ها در سنینی که شروع به کسب مهارت‌های اجتماعی می‌کنند و از مادر و پدر و دیگران همانندسازی کرده تا بخش سوم شخصیت، یعنی قسمت والد را بسازند بهتر است از سه، چهار سالگی به مهد کودک بروند و یا با گروه همسالان در مراوده باشند.

این با هم بودن آنهاست که موجب می‌شود ارزش‌های اجتماعی را یاد بگیرند و در واقع شخصیت آنها ساخته می‌شود. بهتر است در این خصوص دوستان و خانواده‌هایی را برگزینید که آنها هم به تربیت و سلامت بچه‌هایشان اهمیت می‌دهند.

 

منبع:روزنامه سلامت






تاریخ : سه شنبه 93/6/25 | 8:30 عصر | نویسنده : راز شهر | نظرات ()
   1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • جامعه مجازی ممو
  • قالب وبلاگ

    کد لوگو حمایت از تیم پرسپولیس