سفارش تبلیغ
صبا ویژن

2. « پوشش زنان »

بر زن واجب است بدن و زینت خود را از نامحرم بپوشاند . از صورت و دست ها که به طور طبیعی نمایان است و شامل گردی صورت و دست ها تا مچ می شود . به زنان باایمان بگو : « دیدگان خود را [از هر نامحرمی] فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند ، مگر آنچه که [طبعاً] از آن پیداست و باید روسری خود را بر گردن خویش [فرو] اندازند و زیورهایشان را جز برای شوهرانشان و پدرانشان یا پدرشوهرانشان یا پسرانشان یا پسرشوهرانشان یا برادرشان یا پسر برادرانشان یا پسر خواهرانشان یا زنان [هم کیش] خود یا کنیزانشان یا خدمتکاران مرد که [از زن] بی نیازند یا کودکی که بر عورت های زنان وقف حاصل نکرده اند آشکار نکنند و پای خود را [به گونه ای به زمین] نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته می دارند معلوم گردد . »

مفاد آی? شریفه درخصوص پوشش آن است که زنان باید بدن و زینت های خود را از دید نامحرمان بپوشانند و در مورد تحریک و جلب توجه آنان برنیایند . در این آی? لزوم پوشش دو مورد استثناء شده است : یکی با جمل? « الا ما ظهر منها » که نسبت به عموم مردان امت و دیگری با جمل? « الا لبعولتهن ... » که نداشتن پوشش زن را بر زن نسبت به افراد خاصی تجویز می کند . زینت مطرح در آیه ، هم شامل زیورآلات جدا از بدن می شود مانند طلا و جواهرات و هم آرایش های متصل به بدن از قبیل سرمه و خضاب منظور از « ما ظهر منها » بنا بر مشهور ، گردی صورت و دست ها تا مچ است .

در دومین استثناء ، اشخاص معینی نام برده شده و از حرمت آشکار کردن زینت ها استثناء شده اند . این افراد عبارتند از : شوهر ، پدر ، پدرشوهر ، پسر ، پسرشوهر ، برادر ، پسربرادر ، پسرخواهر ، زن مسلمان ، مملوک ، خدمتکار و مردی که نیاز به زن ندارد و کودک غیر ممیز ضمناً افراد دیگری همچون پدربزرگ ، با پدر بزرگ شوهر را می توان مشمول حکم آیه دانست . از سوی دیگر ، از آنجا که آی? شریفه پسر برادر و پسر خواهر را - که زن نسبت به آنها عمو وخاله به شمار می رود - محرم دارند ، به دست می آید که عمو ودایی هم از محارم زن هستند . این حکم شامل عمو و دایی پدر نیز می شود . برخی دیگر از مردان که با ازدواج بر زن محرم می شوند عبارتند از : شوهر مادر (ناپدری) و شوهر دختر « داماد » . البته علاوه بر محارم نسبی و سببی ممکن است افراد دیگر به سبیب شیرخوردن بر زن محرم گردند که به این گروه « محارم رضاعی » می گویند . مانند دختری که در کودکی با شرایطی از زنی شیر خورده است . این دختر وقتی به سن بلوغ برسد بر شوهر و فرزندان زن محرم است .

سؤال زن : نسبت به محارم خود تا چه اندازه می تواند پوشش نداشته باشد ؟

جواب : روایات و فتواها در این باره مختلف است و هرکس باید طبق فتوای مرجع تقلید خود عمل کند . مفاد برخی روایات و نیز فتوای مراجع معاصر از جمله امام خمینی احتیاط در پوشیدن از ناف تا زانو از محارم غیرشوهر است .

« حجاب برتر »

آنچه ذکر شد مربوط به کمیت و مقدار واجب حجاب بر زنان است ، امّا دیدگاه اسلام دربار? کیفیت حجاب از حیث رنگ ، نوع دوخت ، مدل و مانند آن - آنگونه که درخور یک زن مسلمان پیرو فاطمه و حافظ و حریم عفاف وی باشد - بحث دیگری است که لازم است بدان اشاره کنیم . ابتدا باید توجه داشت که فلسف? تشریع حجاب برای زن ، حفظ عفت ، متانت و شخصیت و در یک کلمه « مصونیت » او است ، نه محدود ساختن و پرده نشین کردن وی . در میان دژ مستحکم حجاب ، عفت زن محفوظ و شخصیت وی از تیرهای هوس به دور می ماند ، ضمن آنکه پوشیدگی زن موجب می گردد وی محو جلوه گیری و زیبایی خویش نگردد ، بلکه به ژرفای ارزش های والای به ودیعت نهاده شده در وجود خود از سوی آفرینند? توانا بیندیشید و چون خدیج? کبری و فاطم? زهرا و مریم عذرا سر بر آسمان افتخاراتی برتر از چهره و زلف ظاهری خویش بنهد . پوشش برتر برای زن پوششی است که هم حیا و عفت او را در سطح جامعه حفظ کند و هم زمینه و وسیله ای برای تقرب وی به خدا و دوری از صفات رذیله عجیب و رؤیا و تزیین و تفاخر گردد . پوشش که در شرایط کنونی جامع? اسلامی از چنین ویژگی هایی برخوردار است و کمترین خودنمایی و تحریک را دارد ، چادر است . چادر نشان? ملی و در میان انواع پوشش ها ، حجاب برتر به شمار می رود ؛ چنانکه در کلمات بزرگان دین نیز از آن با همین ویژگی یاد شده است . گرچه پوشیدن لباس بلند و گشاد با طرح و رنگ ساده - که امروزه به مانتو معروف است - در صورتیکه دستها را تا مچ و پاها را تا ساق بپوشاند برای حجاب زن کفایت می کند ، اما حجاب برتر پوشانند? حجم اعضای بدن نیز خواهد بود و پوشیدن شلوار و نیز کفش بی صدا همراه با چادر ، حجاب زن را تکمیل و به از بین بردن زمین? هر نوع طمع ورزی نامحرمان و آلودگی به گناه کمک می کند .

دربار? برترین شلوار و نپوشیدن کفش صدادار به این دو سخن پیامبرتوجه کنید : « " خدایا زنان شلوارپوش را بیامرز. " پیامبر سه باراین جمله را تکرارکردند . ای مردم شلوار بپوشید که شلوارپوشاننده ترین جام? شماست و زنان خود را هنگام بیرون آمدن منزل ، با شلوار حفظ کنید . » پیامبر اکرم زنان را از پوشیدن زیور آلات صدا دار ، نهی کرده است .

« پوشش های ممنوع برای زن »

پوشیدن لباس نازک و بدن نما و نیز لباس ویژ? مردان ، همچون لباس شهرت که باعث جلوه نمایی زن گردد و او را در انظار انگشت نما کند و نیز استفاده از لباس بیگانه در جهت تبلیغ و اشاع? فرهنگ کند ، برای زن ممنوع است . به این روایات توجه کنید :

روزی پیامبر به یکی از صحابه پیراهنی زنانه بخشید و چون نازک بود به او توصیه کرد به همسرت دستور بده زیر آن لباس دیگری بپوشد تا بدنش از زیر آن نمایان نگردد . پیامبر چند گروه را از جمله زنانی که خود را شبیه مردان سازند لعنت کرد . در روایتی رسول خدا دو گروه دوزخی را که در آینده در جامع? اسلامی پدید می آیند معرفی می کند . ایشان دربار? گروه دوم می فرماید : « زمانی که پوشش دارند امّا برهنه اند ، کجراهه میروند ، دیگران نیزبه کجروی تشویق میکنند . گیسوانشان همچون کوهان شترخراسانی برآمده و مشخص است . [این زنان] به بهشت وارد نخواهند شد و بوی آن را استشمام نخواهندکرد . »

در این روایات چند نکته نهفته است :

1. برخی زنان در عین داشتن پوشش، برهنه اند ؛ بدین جهت که یا پوشش آنان کامل نیست ، یا نازک است و یا آنقدر چسبان ، کوتاه و جلف است که برجستگیهای بدنشان کاملاً پیدا است .

2. اینان علاوه بر پوشش نامناسب ، منشأ بروز حرکات نامناسب هم هستند . اشاره به این خصوصیت دارد که آنان با کرشمه راه می روند و دل مردان را می ربایند یا روسری و مقنع? خود را کج و تا نیمه بر سر می نهند یا با آرایش و زیور بیرون می آیند و خود را به نمایش می گذارند .

3. آنان علاوه بر منحرف بودن خود از خط عفاف ، سعی در انحراف و همسو کردن دیگران با خود دارند . تعبیر « همیلات » اشاره به این است که آنان به دیگران نیز می آموزند که همچون آنان رفتار کرده ، از ایشان الگو بگیرند .

4. اینان موهای خود را به گونه ای آراسته و در پشت سر جمع می کنند که همچون کوهان شتر برجستگی آن از زیر مقنعه و روسری نمایان است .

« پوشش و حجاب زن در ادبیات فارسی »

« سعدی »

« رویی که روز شبنم گر بکشد نقاب پرتو دهد چنانکه شب تیره اختری

حیف باشد بر چنان تن پیرهن ظالم باشد بر چنان صورت نقاب

گر تو پری چهره نپوشی نقاب تو به صوفی به زیان آور

دوست دارم که بپوشی رخ همچون قمرت تا چو خورشید نبینند به هر بام و درت

بارها گفته اند این روی به هر کس منمای تا ؟ نکند دیده هر بی بصیرت

ماه رخسار نپوشی تربت یغمایی تا دل خلقی از این شهر به یغما نرود »





« ناصر خسرو »

« زیر سخن است عقل پنهان عقل است عروس و قول است چادر

دانای سخن نکو کند باز از روی عروس عقل معجز

تو روی عروس خویش بنمای ای گشته جهان و خوانده دفتر

تا تو نیایی ننمایند هیچ دختر کان رویکهاتی از حجاب »

« برگی از شریعت »

1. اگر شوهر از زن خود بخواهد که برایش آرایش کند ، آیا اطاعت او در این زمینه هم واجب است ؟

هم? مراجع ، اگر شوهر درخواست کند اطاعت او در این زمینه واجب است .

2. بیرون بودن مقنعه و روسری از زیر چادر چه حکمی دارد ؟

هم? مراجع : اگر باعث جلب توجه نامحرم و مفسده نشود اشکال ندارد ولی پوشاندن مو واجب است .

3. پوشش بدن برای زنان باید چگونه باشد ؟

هم? مراجع : زن باید تمام بدن و موی خود را در برابر نامحرم بپوشاند .

آیت الله صافی : زن باید تمام بدن و موی خود را در برابر نامحرم بپوشاند و بنابراحتیاط واجب باید دست و صورت را نیز بپوشاند .

4. پوشش لباس های تنگ و تحریک کننده که برجستگی های بدن در آن پیداست ، چه حکمی دارد ؟

هم? مراجع : پوشیدن این نوع لباسها درفرض مذکور جایز نیست و باید آنان را با چادر یا مانتوی مناسب و گشاد بپوشد .

5. زیورآلات زن اگر در معرض دید نامحرم باشد ، چه حکمی دارد ؟

آیات عظام امام بهجت صافی خامنه ای ، فاضل و وحید : باید از دید مرد نامحرم پوشانده شود .

آیات عظام مکارم و نوری : پوشاندن زیورآلات پنهانی از دید نامحرم واجب است ولی پوشاندن حلق? ازدواج و انگشتر واجب نیست .

آیت الله سیستانی : پوشاندن گردنبند از دید نامحرم واجب است ولی پوشاندن النگو ، دستبند ، حلق? ازدواج و انگشتر واجب نیست .

آیت الله تبریزی : پوشاندن زیورآلات پنهانی از دید نامحرم واجب است ولی پوشاندن انگشتری که پیش زنان بزرگسال یا کمی پایینتر متعارف است واجب نیست .

6. چادر بهتر است یا مانتو ؟

هم? مراجع : برای زن کافی است که حجاب کامل را با هر لباس مناسبی در برابر مرد نامحرم رعایت کند . ولی بی شک چادر به عنوان حجاب برتر از ارزش والایی برخوردار است .

7. نگاه های ممنوع و حرام کدام است ؟

- نگاه به چهر? آرایش کرد? زن

- نگاه به زیورآلات زن

- نگاه به عکس بی حجاب زن آشنا

- نگاه باریبه ( ترس افتادن به حرام )

- نگاه به بدن مرد نامحرم ( به جز صورت و دست ها )

- نگاه به تمام بدن زن نامحرم ( به جز صورت و دست ها تا مچ )

- نگاه هوس آلود ( هر چند به صورت و دست ها و یا به بدن نجس )

هر وقت گفتم حجاب و عفت ...

حجاب برای زن به معنای ذلت نیست ؛ بلکه به معنای عصمت و حفظ زن است و نه فقط عصمت و حفظ زن بلکه ، عصمت و حفظ زن و مدد هر دوست . حجاب به معنی چادر نیست ؛ امّا چادر در نزد ما ایرانی ها که زن های ما از قدیم داشتند ، بهترین نوع حجاب است ؛ بدون چادر هم حجاب ممکن است . حجاب به معنای پوشیدن سالم [است] ، نه پوشیدنی که از نپوشیدن بدتر است .

به تعبیر روایات پوشیبد? عریان که در عین پوشیدگی ، مثل انسان برهنه و عریان است آن پوشیدنی به درد نمی خورد ؛ حجاب نیست ، پوشیدن سالم که سر و گردن و بدن و تمام سر تا پای بدن زن را پوشانده باشد ؛ البته صورت و دو دست را بسیاری فقها مستثنا می دانند ؛ البته در مواردی که صورت بدون آرایش و ساده باشد ؛ این هم معنای حجاب است . البته زن های ایرانی ، روش چادر را پیدا کردند که بسیار هم روش خوبی است . هم زیباست و هم منافی با زیبایی زن نیست و هم حجاب حافظ? کامل است . نه هر حجاب را چه به شکل ایرانی ، چه به شکل عربی ، چه به شکل کشورهای دیگر که در هریک از کشورهای اسلامی زنها یک جور حجاب خدا را حفظ می کنند . هرجوری که حجاب حفظ بشود . این نظ اسلام ، تأمین شده است . این ، یکی از پیش گیری های اسلام است .

« چادر حجاب برتر »

بهترین گزین? حجاب اسلامی در عصر حاضر که در قرآن و سیر? زنان اهل بیت به ویژه فاطمه زهرا ریشه دارد چادر است . چادر بیش از هر لباسی حجم و حرکت بدن را می پوشاند و بزرگواری و فروتنی زن را در برابر احکام اسلام و ارزش های اخلاقی آشکار می سازد . چادر بیش ترین بار فرهنگی حیا و عفاف را با خود به همراه دارد و بیش از هر پوششی دست رد بر سین? نامحرم می زند درحالیکه پوشش هایی مانند مانتو این ویژگی را بصورت کامل ندارد زیرا وقار و معنویتی که در چادر مخصوصاً چادر مشکی هست در مانتو نیست .

چادر مشکی ، نگاه شکن است مرز بین رنگها ، رنگ های تیره و مشکی . در تأمین حجاب حداکثری بانوان در بیرون منزل ، مؤثر هستند . علاوه بر این ، رنگ مشکی پوشانند? رنگ های دیگر است و زیر آن ، هر لباس رنگی دیگری را که باشد ، می پوشاند . ضرب المثل معروف « بالاتر از سیاهی رنگی نیست » اشاره به همین واقعیت است که رنگ سیاه ، بدترین رنگهاست و تمام رنگهای دیگر ، در مقابل آن رنگ می بازند .

« تاریخچ? حجاب در اقوام و ادیان »

دور? اشکانیان : در این دوره نیز همانند گذشته حجاب زنان ایرانی کامل بوده است . در اینباره چنین می خوانیم :

لباس زنان اشکانی پیراهنی بلند تا روی زمین ، گشاد ، پرچین ، آستین دار و یقه راست بوده است . پیراهن دیگری نیز داشته اند که روی اوّلی می 1وشیدند و قد این یکی نسبت به اوّلی کوتاه و ضمناً یقه باز بوده است . روی این دو پیراهن چادری سر می کردند .

در جای دیگر آمده است : « چادر زنان اشکانی به رنگ های شاد و ارغوانی و یا سفید بوده است . گوش? چادر در زیر یک تخت? فلزی بیضی منقوش با دکمه که به وسیل? زنجیری به گردن افکنده شده بند است . این چادر به نحوی روی سر می افتاد که عمامه نوعی کلاه زنانه را در قسمت عقب و پهلوها می پوشانیده است . »

در کتاب « دپارتیلان » نیز آمده است : « زنان عهد اشکانی قبایی تا زانو برتن می کردند با شنلی که برافکنده می شود و نیز نقابی داشتند که معمولاً به پس سر می آویختند . »

« حجاب در قرآن »

حجاب برای زنان از ضروریات اسلام است . واجب بودن حجاب از نظر قرآن ، سیره و سنت پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) و نیز به حکم عقل و اجماع رأی فقها و علمای اسلام امری ثابت است . واژ? حجاب هفت بار در قرآن کریم آمده است و معنای کلمه در این هفت مورد چیزی است که از هرجهت مانع دیده شدن چیز دیگر شود . در قرآن کریم حدود چهار آیه به واجب بودن حجاب دلالت دارد . اما در مورد حفظ عفت و پاسداری از حریم آن ، بیش از ده آیه در قرآن وجود دارد . آیاتی که بر وجوب حجاب برای زنان دلالت دارند عبارتند از : آی? 31 سور? نور و آیات 59 ، 23 و 33 سور? احزاب که به هرکدام اشار? اجمالی می نماییم .


« گرین ویل شمالی اآمریکا »

طبق اعلام این دانشگاه در سال 2008 - 2007 موارد ذیل استانداردهایی است که در دانشگاه « گرین ویل شمالی » به کار گرفته می شود و قاطعانه اعمال خواهد شود . همچنین در صورت لزوم ، دانشگاه حق اضافه کردن موارد دیگر را دارد . - پوشش و آرایش دانشجویان باید تمیز و مرتب باشد و هیچ نوع پیراهن و بلوزی که شکم و ناف را نمایان سازد مجاز نیست و تاپ های مدل تنگ و مدل بند اسپاگتی ، تاپ های ورزشی با جلیق? بدون پیراهن مجاز نخواهد بود . کلاه و عینک آفتابی و بیگودی های مو در هیچ مکانی نباید استفاده شود به جز در محیط خوابگاه دانشجویان و باشگاه ها . هیچگونه لباس یا زینت آلاتی که نشان دهند? هرنوع بی حرمتی و کفر گویی یا دربرگیرند? عبارت وسوسه انگیز ، تبلیغات مشروبات الکلی ، تنباکو ، مواد مخدر یا دیگر عبارت و نمادهای نامناسب است مجاز نمی باشد . امکان وجود شلوارک وجود دارد به شرط آنکه آنها به صورت مناسب و خوش سلیقه استفاده شود .لباسی که به صورت نامناسب اندام را نشان می دهد مجاز نمی باشد . دامن ها باید زیبا ، موقرانه و با انداز? مناسب بوده و کوتاه نباشد . رنگ کردن مو مجاز نمی باشد . لباس و پوشش از نوع پیژامه خارج از خوابگاه مجاز نمی باشد . انواع شلوار ، شلوارهای راحتی و شلوارک ها باید تا خط کمر باشند . به دلایل امنیتی لباس ها و شلوارهای بگ مجاز نمی باشند . لباس نباید روی زمین کشیده شود . موارد و اقلام مربوط نامربوط آویزان از لباس از قبیل زنجیر یا دیگر موارد به نظر مناسب نیامده و مجاز نمی باشد . پوشیدن لباس های سبک گوتیک و آرایش کردن مجاز نیست و زینت آلات بدن و صورت به جز گوشواره مجاز نمی باشد . آقایانی که رسماً نمایند? دانشگاه می باشد اجاز? سوراخ کردن گوششان را ندارند .

« چهار سال حجاب ترکیه »

نتایج یک بررسی جدید در ترکیه نشان می دهد در چهار سال اخیر تعداد بانوان باحجاب در این کشور افزایش یافته است . تحقیق جدید که به عنوان دین ، « ییسیته و حجاب در زندگی روزمره » از سوی مؤسس? تحقیقاتی « جی . او . ان . دی . ای » ترکیه صورت گرفت نشان می دهد که در چهار سال اخیر تعداد بانوان باحجاب این کشور با هشت درصد افزایش از 2/64 درصد به رقم 4/69 درصد افزایش یافته است . این نظرسنجی در هشتم و نهم سپتامبر سال 2007 میلادی در 268 محله و روستای 176 شهرستان واقع در 41 استان ترکیه اجرا شده است . از روستا دو هزار و 639 زن و از محلات دو هزار و 65 زن و در مجموع 5 هزار و 289 زن در این بررسی شرکت نموده اند . در مقایس? این بررسی جدید با نظرسنجی سال 2003 میلادی مشخص می شود که تعداد بانوان بی حجاب با 16 درصد کاهش از 8/35 درصد به 6/3 درصد سیر نزولی داشته است .

7/4 درصد : میانگین افزایش رشد حجاب در میان بانوان ترکیه

4/4 افزایش رشد حجاب در میان تحصیل کردگان دانشگاه

2/6 درصد افزایش رشد حجاب در میان تحصیل کردگان دبیرستان.

1/6درصد افزایش رشد حجاب در میان تحصیل کردگان راهنمایی

9/3 درصد افزایش رشد حجاب در میان تحصیل کردگان ابتدایی .

حجاب در روایات اسلامی

عفت نسبت به زنان مردم : پیامبر اعظم فرمودند : « نسبت به زنان مردم ، عفیف باشید تا زنان شما عفیف بمانند . »

شیو? پوشش : رسول گرامی اسلام « برای زن سزاوار نیست که هنگام بیرون رفتن از خانه اش لباسش را جمع و فشرده نماید و به بدنش بچسباند . »

بوی جهنم : پیامبر گرامی اسلام می فرمایند : « هر زنی که عطر استعمال کند و از منزل خارج شود و بر گروهی از افراد نامحرم عبور کند تا بوی عطر وی را استشمام نمایند چنین زنی زناکار است . »

توصیف زنان نزد نامحرمان : رسول اکرم می فرمودند : « کسی که زنی را برای مردی وصف نماید و آن مرد به واسط? آن وصف ، آلوده به گناه شود از دنیا نمی رود مگر اینکه مورد غضب الهی واقع شود . »

آیا بدحجاب بی دین است ؟!

درتوجیه بی حجابی می گویند خدا بزرگتر و مهربانتر از آن است که مثلاً به خاطر چند تارِ مو و ... انسان را مجازات کند . باید توجه داشت که این توصیه را می توان دربار? هم? دستورات دینی به کار برد . مثلاً بگوییم خدا بزرگتر از آن است که به خاطر نخواندن چند رکعت نماز ، خوردن چند تکه نان در ماه رمضان ، چند جمله غیبت کردن ، تهمت زدن یا دروغ گفتن ، انسان را مجازات کند . خدا ارحم الراحمین است . آن وقت چه چیزی از دین باقی خواهد ماند و این درحالی است که حجاب از جمله دستورات دینی است که اثرات فقط فردی نیست و ابعاد اجتماعی مهمی دارد .

چادری ها خودشان ... ؟! بعضی می گویند چادری ها خودشان از همه بدترند . رعایت حجاب فقط با چادر میسّر نیست بلکه چادر حجاب برتر است . در تمامی اقشار مختلف جامعه ، از جمله پزشکان ، نظامیان و... ازهمه بدترند و هیچکس نباید دیگر پزشک شود ؟! درقشر افراد بی حجاب هم رفتارهایی دیده می شود . نکت? اساسی و مهم اینجاست که اسلام ملاک است نه او که مدعی مسلمانی است . اگر فرد چادری به گناه های دیگری آلوده است حتماً به خاطر آن گناهان خداوند او را مجازات خواهد کرد ولی بخاطر حجابش به او پاداش خواهد داد .

چرا اسلام حجاب را بر زنان واجب کرده است ؟

زیرا حجاب بهترین حافظ و حصاری که زن را ازخطر بیگانه حفظ می کند و زن بی حجاب همچون میو? درختی است که شاخ? آن از دیوار با نخ به بیرون آویزان است و هر رهگذری به سوی آن دست درازی میکند یا مانند گلی است که هر کس به چیدن آن تمایل دارد .([1])

پوشیده بودن زن در جامعه نه تنها موجب تقویت بنیان خانواده است بلکه سبب حفظ ارزش زن و جلوگیری از ابتذال و تباهی او نیز می باشد . حجاب برای زنان مانند صافی است که گوهر وجودش را از گزند خطرها و آسیب ها در برابر نامحرمان و بیگانگان مصونیت بخشیده و بیمه اش می نماید . به جامعه خصوصاً جوان ، آرامش می بخشد و مانع هرگونه گسترش فساد و گرایش به فحشا می شود .

عفت و حجاب

حضرت علی (ع) فرمودند : « روزی محضر پیامبر اکرم (ص) بودم . آن حضرت پرسیدند : " چه چیزی برای زنان بهتر از همه چیز است ؟ " هیچ یک از اصحاب نتوانست جواب مورد نظر پیامبر (ص) را بگوید . پس پایان مجلس نزد فاطمه زهرا (س) آمدم و جریان سؤال نبی مکرم اسلام (ص) پدر بزرگوارشان را نقل کردم . فاطمه زهرا (س) گفت : " بهترین چیز برای زنان آن است که نه مرد نامحرمی آنها را ببیند و نه آنها مرد نامحرمی را ببینند " من نزد پیامبر بازگشتم و پاسخ را گفتم . حضرت فرمود : " این جواب ازکیست؟ " گفتم : " از دخترتان فاطمه است . " پیامبر (ص) تعجب کردند و گفتند : " فاطمه پار? تن من است ([2] ) . زن درّ است و جای آن در صندوق است . زن باید در حجاب و چادر حفظ شود و این احترام و تکریم او است و نه محدودیّت او . " »

امام صادق (ع) از رسول خدا (ص) نقل فرمودند : « اگر زنی بخواهد با وضع نامناسب در عروسی ، فواتح بازار ، گردشگاه ها و حتی حمام های عمومی برود و شوهرش جلوگیری نکند یا از شوهرش بخواهد لباسهای نامناسب و نازک برای او تهیه کند و شوهرش چنان نماید ، خداوند او را با صورت به جهنم می افکند ([3] ) »

حضرت علی (ع) فرموده اند : « زن باید بخیل باشد ، چه در خرج کردن پول شوهر و چه نسبت به عفت خود . ([4] ) زنان باید از نشان دادن بدن خود به غیر شوهرش بخل بورزد . »

حضرت امام جعفر صادق (ع) می فرمایند : « اگر زن عفت داشته باشد به دنیا می ارزد وگرنه به خاک هم نمی ارزد . »

و در این رابطه تفاوتی بین مردهای غریبه با نامحرم های فامیل ، مثل برادرشوهر و یا شوهرخواهر وجود ندارد و زن باید عفت خود را کاملاً حفظ کند تا موجودی ارزشمند در نزد خداوند و مردم به حساب آید .

روش های ترویج حجاب

1. آموزش حجاب در مدارس

2. تشویق

3. فعالیت های علمی ، فرهنگی ، هنری

4. ترویج فرهنگ غیرت « یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم و اهلیکم و قودها و الحجاره » نگهداری خویش به ترک معاصی و عدم تسلیم در برابر شهوات سرکش است و نگهداری خانواده به تعلیم و تربیت و امر به معروف و نهی از منکر فراهم ساختن محیطی پاک و خالی از هرگونه آلودگی در فضای خانه و خانواده است . پیامبر اکرم فرموده است : « خداوند بینی هریک از مؤمنین را که غیرت نمی ورزند به خاک میمالد . » و نیز می فرماید : « غیرت از ایمان است . »

5. نظارت لازم بر رسانه های جمعی

6. فعالیت های مؤثّر قوای سه گانه

7. تقویت پایه های حجاب

8. امر به معروف و نهی از منکر

« پایه های حجاب »

1. ایمان به خدا و آخرت : ایمان به خدا و ترس از آخرت از مهمترین پایه های حجاب به شمار می رود . وقتی زن به خدای متعالی و علم و حکمت او ایمان آورد و معتقد گردد احکامی که برای انسان تشریع کرده است ، بدون نقص و دارای فواید و آثار مثبتی است و همچنین باور کند که بی توجهی به احکام خدای تعالی خزلان دنیا و عذاب آخرت را به همراه دارد از حکم الهی حجاب استقبال می کند .

امیرالمؤمنین (ع) می فرماید : « انسان به وسیل? ایمان به کارهای خوب رهنمون می گردد . »

2. آگهی

3. تقوا : پرهیزکاری یکی دیگر از پایه های حجاب است اسلامی است . تقوای آدمی ضامن اجرای احکام خدا است و تا این پای? قوی در قلب خانمی شکل نگیرد ، لباس تقوا در برنخواهد کرد . ایمان بدون تقوا ، انسان را به سر منزل مقصود نخواهد رساند . حضرت المؤمنین (ع) فرمودند : « لا ینفع الایمان بغیر تقوی ایمان » بدون تقوا سودی نمی بخشد و در حدیث دیگری فرمودند : « شریفی بالاتر از تقوا نیست . »



چکیده

پوششی که از آن در کلمات فقها به « سنت » و در عرف متشرعه به « حجاب » تعبیر می شود ، از نیازهای اساسی زندگی و از نعمت های خداوند به بندگان خویش است . در مقابل ، فرهنگ برهنگی ، رهاورد شیطان دانسته شده است .

- پوشش ، اختصاص به زنان ندارد ، مردان نیز در این زمینه مسئولیت و تکلیف دارند . حد واجب پوشش در مردان در قلمر احکام تکلیفی ، پوشاندن عورت از دید ناظر محترم است و لیکن حفظ عفت عمومی ایجاب می کند مرد به گونه ای در محیط خانه و اجتماع ظاهر شود که روح ایمان و فرهنگ عفاف در دل افراد و سطح جامعه تقویت گردد . و متدیینین و عرف متشرعه آن را منکر و بی حیایی تلقی نکنند .

- پوشش لباس کفر ، لباس ویژ? زنان و زرباف و حریر و لباس شهرت برای مردان ممنوع اعلام شده است .

- حد واجب پوشش زن در قلمرو احکام تکلیفی ، پوشیدن بدن از نامحرم جز گردی صورت و دست ها تا مچ است . نسبت به محارم غیر از شوهر نیز احتیاط در پوشیدن بدن از ناف تا زانو است .

- از بعد کیفی ، یعنی رنگ ، نوع دوخت ، مدل و مانند آن ، پوشش زن باید به گونه ای باشد که درخور شأن یک زن مسلمان پیرو فاطمه و حافظ حریم عفاف وی باشد و بیمار دلان به وی طمع نکنند . در چنین فضایی است که چادر به عنوان حجاب برتر برای زن مطرح است ، زیرا هم حیا و عفت او را در سطح جامعه حفظ می کند و هم زمینه ای برای تقرب او به خدا می گردد و پوشیدن شلوار و کفش بی صدا همراه چادر ، حجاب زن را تکمیل و زمین? هر نوع طمع ورزی نامحرمان هوس باز به وی را منتفی می سازد .

- پوشیدن لباس نازک و بدن نما ، لباس ویژ? مردان ، همچنین لباس شهرت و لباس بیگانه که موجب تبلیغ فرهنگ کفر می گردد ، برای زن ممنوع است .

http://www.bspnu.ir






تاریخ : سه شنبه 93/6/25 | 8:37 عصر | نویسنده : راز شهر | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • جامعه مجازی ممو
  • قالب وبلاگ

    کد لوگو حمایت از تیم پرسپولیس