تلویزیون
سال | نام | سمت | کارگردان | توضیحات |
---|---|---|---|---|
1387-1392 | شکرستان | راوی صدا پیشه |
بابک نظری سعید ضامنی |
برنامه کودک و نوجوان شبکه 2 |
1389 | چاووش بهار | بازیگر | افشین اربابی | |
1388 | مجموعه عروسکی «بچههای کوچه دوستی» |
بازیگر | هنگامه مفید | |
1386 | به همین سادگی | بازیگر | افشین اربابی | |
1384 | تا غروب | بازیگر | محمد بنایی | |
1384 | مثل همیشه | بازیگر | سیدوحید حسینی | |
1381 | توپ گرد | بازیگر | بهروز بقایی | |
1381 | زیرگذر | بازیگر | محمد عمرانی | |
1380 | تازه چه خبر همسایه؟ | بازیگر | بهروز بقایی امیر سمواتی |
شبکه 2 |
1380 | رستوران خانوادگی | بازیگر مهمان | حسین سهیلیزاده | شبکه تهران |
1380 | خانه پدری | بازیگر مهمان | فریدون حسنپور مسعود بهبهانی |
شبکه تهران |
1379 | خواستگاری پرماجرا | بازیگر | محمد بنائی | |
1379 | ماجراهای خانه قدیمی | بازیگر | اسماعیل میهندوست | شبکه 1 |
1379 | پانزده مسافر | بازیگر | مهدی طاهری | هر روز ظهر از برنامه «سیمای خانواده» پخش میشد. |
1378 | دردسر بزرگ | بازیگر | علی عبدالعلیزاده | پخش در تعطیلات نوروز 1379 از شبکه 2 |
1378 | دانی و من - سری دوم | بازیگر | علی عبدالعلیزاده | شبکه تهران |
1377-1378 | زیر بازارچه | بازیگر | رضا ژیان | شبکه 2 |
1376 | گلهای آفتابگردان | بازیگر مهمان | مسعود شاهمحمدی | در برنامه سیمای خانواده پخش میشد. |
1375-1376 | تهران 11- 595 ج 48 | بازیگر | مرضیه برومند | بازی در اپیزود «تحقیق» |
1375 | ببخشید | بازیگر | رضا کرمرضایی | |
1375 | فروشگاه | بازیگر | احمد بهبهانی | شبکه 3 |
1375 | نوعی دیگر | بازیگر مهمان | بهروز بقایی | |
1374 | مجموع? داستانهای «قصه شب سیما» | بازیگر | مسعود فروتن | بازی در اپیزودهای «ضامن» و «خانه عشق» - شبکه 1 |
1374 | کت و شلوار خواستگاری | بازیگر | سعید سلطانی | پخش در نوروز 1375 - شبکه 1 |
1374 | زائر غریب | بازیگر | اکبر صادقی | نویسنده: «بهمن زرینپور» |
1373 | اشتباه در اشتباه | بازیگر | جواد انصافی | |
1371 | بیا تا گل برافشانیم | بازیگر | خسرو ملکان | |
1371 | آخرین سند | بازیگر | رضا گنجی | |
1370-1371 | تعطیلات نوروزی | بازیگر | خسرو ملکان | در نوروز 1371 از شبکه 1 پخش شد. |
1369 | چای و لبخند | بازیگر | احمد بهبهانی | |
1369 | کمند خاطرات | بازیگر | سید ضیاءالدین دری حسین خندان هوشنگ پاکروان |
|
1369 | آرایشگاه زیبا | بازیگر | مرضیه برومند | |
1367 | بخش چهار جراحی | بازیگر | مسعود فروتن | شبکه 1 |
1366 | آئینه (سری سوم) | بازیگر | فریدون فرهودی | شبکه 1 |
1356 | چنگک | بازیگر | محمد متوسلانی جلال مقدم، فریبرز صالح فرخ ساجدی |
|
1355 | مجموعه طنز تلویزیونی «پنجرهها» | بازیگر | اسماعیل احمدی | |
1354 | سلطان صاحبقران | بازیگر | علی حاتمی | این سریال در 13 قسمت و بصورت سیاه سفید، برای نخستین بار از «15 آبان 1354» و برای بار دوم، از «7 تیرماه 1356» پخش شد. |
؟ | هفت شهر عشق | بازیگر | نظام فاطمی | |
1351-1352 | هردمبیل و هردم کلنگ | بازیگر | پرویز خطیبی | |
؟ | چهرهها | بازیگر | پرویز خطیبی | |
1340-1345 | تکمضراب | بازیگر | علی محزون |
کتابشناسی
فعالیت حرفهای
پس از چند تلاش آماتوری در تئاتر در 1321 با کمک عدهای از دوستانش «تماشاخانه ماه» را روبهروی باغ فردوس دایر کرد، ولی پس از چند هفته مجبور به ترک آنجا شد. در اوایل پاییز 1322 در تئاتر فرهنگ برای اولین بار پیش پردهخوانی کرد و در نتیجه آن بازیگر تئاتر هم شد. مدتی بعد پدرش از فعالیت او در تئاتر مطلع شد و او را از خانه بیرون کرد. مرتضی احمدی پس از مدتی همزمان با هنرپیشگی در راهآهن تهران بهعنوان تعمیرکار استخدام شد.
مرتضی احمـدی برای اولین بار به سبک بیات تهران در پیش پردهها آواز خواند و نیز اولین بار (در 1322) ترانه? گلپری جون را اجرا کرد، که بسیار محبوب شد و به خاطر آن برای کار در رادیو تهران دعوت شد. در یکی از پیش پردهها ترانهای دیگری به نام «کارگرم من» را اجرا کرد که به استقبال کارگران راهآهن و پس از آن منجر به اعتصاب کارگران راه آهن گردید که در نتیجه، مرتضی احمدی به بخش حسابداری راهآهن منتقل شد و پس از پایان اعتصاب دستگیر شد و در کلانتری تعهد کرد از آن به بعد ازاجرای آن پیش پرده خوداری کند.
پیشپرده? دیگری نیز با اجرای احمدی به نام «قدس شاهین» (درباره? ماجرای تجاوز جنسی عدهای از سربازان آمریکایی به یک زن ایرانی) توقیف شد. ولی پس از اجرای مجدد آن در پاییز 1323 در جمعی خصوصی، محکوم شد شش ماه به کرمان تبعید شود که با پیگیری محمد مسعود، مدیر روزنامه? مرد امروز که تصادفاً به تئاتر فرهنگ آمده بود ملغی شد. چندتا از پیشپردههای دیگر با اجرای احمدی نیز توقیف شده است، از جمله پیشپردهای به نام «پیرهن زرده» که درباره? گروههای فشار حزب دموکرات ایران که پیراهن زرد میپوشیدند بود و به کتک خوردن مرتضی احمدی و بازداشت او انجامید و پیشپردهای به نام «کارمند دولت» که منجر به انفصال موقت او از خدمت در راهآهن شد ولی با اعتراض احمدی به دیوان عالی کشور لغو شد.
مرتضی احمدی در بهار 1324 از طریق مسابقات فوتبال با ناصر فخرآرایی که در تیم «آفتاب شرق» بازیکن و مربی بود آشنا شد. در 15 بهمن 1327 به دعوت فخرآرایی به مراسم سالگرد افتتاح دانشگاه تهران رفت و در آن جا شاهد ترور محمدرضا شاه به دست فخرآرایی بود که به کشته شدن فخرآرایی و دستگیر شدن احمدی انجامید که پس از بازجویی و اثبات بیاطلاعیاش از ماجرا، آزاد شد.
احمدی در 1323 به رادیو تهران (چندی بعد در رادیو ایران و بعد از آن در رادیو و تلویزیون ایران)به کار کردن اشتغال گزید، تا برنامههای کمدی اجرا کند. در دورههای مختلفی در رادیو کار کرد و از جمله تیپی به نام «بابا جاهل گریان» اجرا کرد و به سبکهای مختلف ترانه و آواز خواند. در فروردین 1353 نقش اول سریال پربیننده? هردمبیل، نوشته? پرویز خطیبی را بازی کرد در نظرخواهیاز مردم در سال 1356 بهعنوان محبوبترین هنرپیشه? رادیو انتخاب شد.
وی در 1326 گوینده? فیلمهای خارجی شد و از اعضای اولیه? انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم (تأسیس در 1342) بود.
پس از کودتای 28 مرداد 1332 احمدی بازیگری را کنار گذاشت و به مدت هفت سال به اهواز رفت. ولی پس از بازگشت به تهران از نو کار بازیگری را در سریالی تلویزیونی به نام تکمضراب از سر گرفت. از سریالهای تلویزیونی دیگری که بازی کرده است میتوان از سلطان صاحبقران، هفت شهر عشق (1356)، آئینه و زیر بازارچه (1377، رضا ژیان) نام برد.
در فروردین 1349 نیز احمدی به دعوت علی حاتمی ترانه? عنوانبندی فیلم حسن کچل را، ضربیخوانی کرد (که به نام روحوضی نیز شناخته میشود). در همین سبک در 1328 پنج صفحه? موسیقی برای یک شرکت انگلیسی ضبط کرد. مرتضی احمدی بیش از چهارصد ترانه? ضربی و صد و پنجاه ترانه? فکاهی خوانده است، این ترانه هااز نوشتههای نصیریفر، نویسنده? کتابی است به نام مردان موسیقی سنتی و نوین ایرانکه بیشتر کارهای موزیکال مرتضی احمدی از آن کتاب گرفته شده است.
ازدواج
احمدی در 9 مرداد 1334 با یکی از همکارانش در راهآهن به نام زهرا جوانشیر ازدواج کرد که در25 اردیبهشت 1350 بر اثر سرطان درگذشت. احمدی از این ازدواج یک فرزند دختر به نام آزیتا (متولد 1337) و یک فرزند پسر به نام مازیار (متولد 1340) دارد.
آثار
دوبله
از ماندگارترین آثار مرتضی احمدی میتوان به کار صدایی (نوعی دوبله) وی در مجموعه پینوکیو اشاره کرد که در آن در نقش «روباه مکار» به خواندن متن میپرداخت.
این مجموعه از محصولات شرکت «چهل و هشت داستان» است که در اواخر دوران شاه و اوایل انقلاب به تولید محصولات فرهنگی برای کودکان ایرانی میپرداخت. دیگر اعضای این گروه عبارت بودند از ناهید امیریان در نقش «جینا»، نادره سالارپور در نقش پینوکیو و کنعان کیانی در نقش «گربه نره». ویژگی اصلی این اجرا از داستان پینوکیو، ادغام آن با سازوضرب ایرانی و ترانههای سبک روحوضی است که به این داستان خارجی حال و هوای کاملاً ایرانی میدهد؛ تا آنجا که قسمتی ویژه، جدااز خط سیراصلی قصه، برای نوروز و سفره هفت سین تهیه میشد و در آن قسمت شخصیتهای داستان (پینوکیو، جینا، آقا روباهه و گربه نَره) به شمردن سینهای، هفتسین و خواندن آواز جوجه خروس میپردازند! شایان ذکر و گفتنیست که همین گروه چهار نفره کار دوبله کارتون ژاپنی این داستان را نیز بر عهده داشتند که بالطبع شرایط زبان و فرهنگ ژاپنی، در آن کارتون، جایی برای اضافه کردن ِقطعات روحوضی، ساز و آواز ایرانی و یا تیکه کلامهای فرهنگ فارسی از قبیل شمردن هفت سین و غیره را میسر نمینمود.
سینما
مرتضی احمدی در 1332 برای اولین بار در سینما بازی کرد، در فیلمی به نام «ماجرای زندگی» به کارگردانی «نصرتالله محتشم». از فیلمهای دیگر او میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
سال | نام فیلم | کارگردان |
---|---|---|
1384 | ستارهها 3: ستاره بود | فریدون جیرانی |
1375 | مینا و غنچه | محمد حسینپور جهان خادمالمله |
سرحد | اکبر صادقی | |
1373 | کلاهقرمزی و پسرخاله | ایرج طهماسب |
عروسی خون | مجید جوانمرد | |
حالا چه شود! | محمد جعفری هرندی | |
تحفه هند | محمدرضا زهتابی | |
1372 | بلندیهای صفر | حسینعلی لیالستانی |
1370 | یکبار برای همیشه | سیروس الوند |
ناصرالدینشاه آکتور سینما | محسن مخملباف | |
ساده لوح | مهدی فخیمزاده | |
راه و بیراه | سیامک شایقی | |
خانه خلوت | مهدی صباغزاده | |
1368 | ارثیه | محمدکاظم بلوچی |
صنوبرهای سوزان | عباس شیخ بابایی | |
1367 | گراند سینما | حسن هدایت |
ارثیه | کاظم بلوچی | |
تا غروب | جعفر والی | |
1366 | در انتظار شیطان | حمیدالدین صفایی |
1365 | جدال در تاسوکی | فرامرز قریبیان |
مأموریت | حسین زندباف | |
معما | حسین زندباف | |
1364 | اتوبوس | یدالله صمدی |
مدرک جرم | منوچهر حقانیپرست | |
1363 | مردی که زیاد میدانست | یدالله صمدی |
1354 | خانه خراب | نصرت کریمی |
ذبیح | محمد متوسلانی | |
فرار از حجله | جواد طاهری | |
1353 | موسرخه | عبدالله غیابی |
آب | حبیبالله کاوش | |
1352 | جعفر جنی و محبوبه اش | رضا صفایی |
تنها و گلها | ابوالقاسم ملکوتی | |
1351 | مطرب | اسماعیل نوریعلاء |
قایقرانان | رضا صفایی | |
فرار از زندگی | رضا صفایی | |
قلندر | علی حاتمی | |
نانجیب | عباس کسایی | |
1350 | شراره | احمد نجیبزاده |
باباشمل | علی حاتمی | |
وحشی جنگل | روبرت اکهارت | |
فریاد | سلیمان میناسیان هراند میناسیان |
|
1349 | جنجال عروسی | احمد نجیبزاده |
میوه گناه | محمود کوشان | |
شیرین و فرهاد | اسماعیل کوشان | |
1332 | ماجرای زندگی | نصرتالله محتشم |
* کهنههای همیشه نو (ترانههای تخت حوضی)، مرتضی احمدی (گردآورنده)، ناشر: ققنوس *من و زندگی: خاطرات مرتضی احمدی، مرتضی احمدی، ناشر: ققنوس
مرتضی احمدی
ادامه دارد
بیوگرافی مرتضی احمدی + تصاویر مرتضی احمدی
مرتضی احمدی
نام اصلی : مرتضی حاج سید احمدی
زمینه فعالیت : سینما و تلویزیون
تولد:10 آبان 1303
تهران،
محل زندگی : تهران
ملیت : ایرانی
پیشه : بازیگر، گوینده، خواننده
همسر(ها) : زهرا جوانشیر
فرزندان : آزیتا (متولد 1337)
مازیار (متولد 1340)
مرتضی احمدی (زاده 1303) بازیگر سینما و تلویزیون و گوینده و خواننده ایرانی است.
تولد و تحصیلات
احمدی در 1303 در جنوب تهران به دنیا آمد. پدرش سَقطفروش بود. برای تحصیل ابتدا به مکتب و سپس به دبستان منوچهری در میدان گمرک رفت و بعد از آن به دبیرستان شرف و دبیرستان روشن رفت.
در شانزدهسالگی ورزش باستانی و فوتبال را شروع کرد و به همراه تیم فوتبال دبیرستانش در مسابقات آموزشگاههای تهران رتبههایی به دستآورد. بعدها در تیم فوتبال راهآهن تهران و پس از آن در باشگاه راهآهن بازیکن و مربی (تا سال 1325) شد.
منبع:wikipedia.org
کارلوس کیروش
http://www.funpatogh.com
جملات جدید ویژه روز دانشجو
- شما وضعیت تحصیلیتون چیه؟
– بنده لیسانس دارم.
– شما چطور؟
– بنده فوق لیسانس دارم.
– و شما؟
– بنده شوق لیسانس دارم.
روز دانشجو مبارک
.
.
.
.
.
کلاس نه گذاشتنیه و نه داشتنی…
کلاس پیچوندنیه!
روز دانشجو مبارک
.
.
.
.
.
سه تا از بهترین خوابیدن های دنیا:
1- خوابیدن رو پای مامان وقتی کلی خسته ای
2- خوابیدن رو شونه عشقت وقتی کلی تنهایی
3- خوابیدن با چشمای باز وقتی استاد داره درس میده!
روز دانشجو مبارک
.
.
در ادامه مطلب ببینید…
.
.
.
دانشجوی عزیز، وقتی که شما سر کلاس اس ام اس می فرستی من کاملا متوجه میشم، چون هیچ احمقی به خشتک خودش زل نمیزنه در حالی که لبخند روی لباشه!
دوستدار تو، استاد
روز دانشجو مبارک
.
.
.
.
.
چهارتا از مهم ترین دستاوردهای دانشگاه:
– اس ام اس دادن بدون نگاه کردن به موبایل
– خوابیدن در حالت نگاه کردن به کتاب
– کار گروهی در هنگام امتحان
– حرف زدن بدون تکون خوردن لب
– حضور در زمان غیبت
– توانایی خواندن مطالب کل ترم در کاغذی به ابعاد 4 در 4
روز دانشجو مبارک
.
.
.
.
.
ترم زندگیتون بی مشروطی، لحظه هاتون همیشه پاس، سایه حذف از زندگیتون به دور، معدل شادیتون 20 باد
روز شما، روز دانشجو مبارک
.
.
.
.
.
بر در دانشکده ای رفتم دوش/دیدم دو هزار لیسانسه کوزه به دوش
هر یک به زبان حال با من گفتند/این کوزه بگیر و مدرکت بنداز توش!
.
.
.
.
.
یه سری از دانشجوها هم هستن که دانش رو می جویند ولی نمیدونم چرا پیداش نمی کنن، احتمالا دانش اونا رو گم می کنه
.
.
.
.
.
روز دانشجو، روز در هم آمیختن تقوا با علم و دانش اندوزی، بر شما دانشجوی با ایمان مسلمان گرامی باد
.
.
.
.
.
مشروط چشمانت منم
روزت مبارک نازنین!
.
.
.
.
.
روز دانشجو، روز تأکید بر نقش بی مانند مجاهدت در راه کسب علم و دانش، در کنار تقویت ایمان دینی و بصیرت سیاسی، در راه پیشرفت مادی و معنوی کشورست
.
.
.
.
.
روز دانشجو بر “سرکاران” امروز و “بیکاران” فردا مبارک باد!
.
.
.
.
.
فرا رسیدن روز دانشجو، روز تأکید بر مطالبات عدالت جویانه دانشجویان با ایمان و حق طلب، بر شما دانشجویان فهیم ایران اسلامی فرخنده باد
.
.
.
.
.
آخه من چیو تبریک بگم وقتی استاد دیر می کنه و همه فکر می کنن استاد امروز نمیاد ولی بعد 20 دقیقه استاد با لبخند ملیح وارد کلاس میشه.
حالا فاجعه اینه که اون روز قرار باشه امتحان هم بگیره. حس اون لحظه رو هنوز دانشمندا نتونستن تولید کنن!
.
.
.
.
.
فرا رسیدن روز دانشجو، روز ارج نهادن به جایگاه والای دانش و بینش، بر دانشجویان با بصیرت ایران اسلامی مبارک باد
.
.
.
.
.
روز دانشجو، روز تکریم آمیختن علم و دانش با اخلاق اسلامی و بصیرت سیاسی، بر دانشجویان فهیم گرامی باد
.
.
.
.
.
ترم زندگیت بی مشروطی، لحظاتت همیشه پاس و معدل شادیت 20، سایه حذف از زندگیتون دور
روز دانشجو مبارک
.
.
.
.
.
پاییز خواهد آمد و خاطرات دانشجویی را برگ برگ ورق خواهد زد و شما در اوج لبخندها به گذشته حسادت می کنید.
روزتان مبارک
.
.
.
.
.
صفایی ندارد ارسطو شدن/خوشا پر کشیدن پرستو شدن
تو که پر نداری پرستو شوی/بنشین درس بخون تا ارسطو شوی
روز دانشجو بر ارسطوهای آینده ایران مبارک!
.
.
.
.
.
دانشجویی که شورای انضباطی واسش تشکیل نشه دانشجو نیس!
به سلامتی دانشجوها
روز دانشجو مبارک
.
.
.
.
.
فرقی نداره کسی که باهاش حرف می زنی، پلی تکنیک می خونه یا آزاد. از نظر خودش سختگیرترین استادا و بالاترین سطح علمی رو دانشگاه اونا داره
روز دانشجو مبارک
http://kafshdoozaki.ir
واکنش علی پروین به بازداشت سیاسی
اخبار ورزشی - استیلی گفت تا پس فردا سیاسی آزاد میشود؛
واکنش علی پروین به بازداشت سیاسی
علی پروین درباره بازداشت حمیدرضا سیاسی مدیرعامل باشگاه پرسپولیس گفت: وقتی شنیدم سیاسی بازداشت شده با حمید استیلی تماس گرفتم و به او گفتم که اگر هر کاری لازم است به من بگونید تا انجام دهم. اما استیلی گفت که تافردا یا پسفردا سیاسی آزاد میشود اما به هر حال هر کسی که میآید در فوتبال خدمت کند به مشکل میخورد. من به استیلی گفتم اگر سیاسی شاکی خاصی دارد به من بگوید تا با او صحبت کنم اما این طور که حمید استیلی میگفت سیاسی تا یکی دو روز آینده آزاد خواهد شد.
پیشکسوت باشگاه پرسپولیس در مورد باخت پرسپولیس مقابل ذوبآهن و حذف این تیم از جام حذفی هم ادامه داد:به نظرم پرسپولیس دیروز خوب نبود البته چند بازیکن مصدوم و محروم داشت. هر چند که فوتبال همین است و از ارزشهای بازیکنان پرسپولیس چیزی کم نمی شود. من بازی را دیدم اما فکر میکنم بازیکنان باید بیشتر بدوند و درخشان باید کاری کند که بازیکنان به جای 90 دقیقه 120 دقیقه بدوند اما فعلا 14 بازی در لیگ باقی مانده است. پرسپولیس باید بتواند از شرایطی که در ادامه لیگ خواهد داشت استفاده کند تا بتواند در ادامه لیگ شرایط خوبی داشته باشد.
پروین درباره تعطیلی 50 روزه لیگ برتر اظهار داشت: قطعا این تعطیلات به فوتبال لطمه میزند. کیروش 50 روز لیگ را تعطیل کرده که این مسئله به ضرر فوتبال ماست. باید شرایط به گونهای باشد که فدراسیون به کیروش برنامه بدهد اما الان همه چیز برعکس شده و کیروش به فدراسیون برنامه میدهد و حتی به نظر میآید که کیروش برای وزیر ورزش هم تصمیم میگیرد. مگر میشود 50 روز در تعطیلات بازیکنان را آماده نگه داشت؟ بازیکنان این گونه وارد افت میشوند و کار برای مربیان در این شرایط بسیار سخت خواهد بود. من نمیدانم کفاشیان چه اختیاراتی به کیروش داده اما او برای فوتبال تصمیم میگیرد و این در حالی است که هیچ کجای دنیا این طور نیست.
وی خاطرنشان کرد: من که میگویم با این شرایط همه تیمها چه بالای جدول و چه پایین جدول لطمه میخورد. هر چند که دست تاج درد نکند که لیگ را خیلی خوب و منظم برگزار میکند اما با این شرایط قطعا تیمها به مشکل میخورند.
سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان درباره اینکه چه پیشبینی از عملکرد تیم ملی در جام ملتهای آسیا دارد، اظهار داشت: قطعا کار تیم ملی در استرالیا سخت است اما من امیدوارم تیم ملی بتواند در این بازیها موفق شود.
پروین در پایان درباره بازیکنان ملیپوشی که با مشکل سربازی مواجه هستند، افزود: امیدوارم این مشکلات هم برای بازیکنان حل شود چرا که آنها برای ایران زحمت کشیدند و انشاءالله که مشکلشان حل شود.
اخبار ورزشی - فارس
دعا برای از بین بردن ناراحتی های فکری
دعایی منسوب به حضرت امیرالمومین علی علیه السلام - زیر آسمان و مأیوس از غیر خداوند این ذکر شریف را بگویید :
اللَّهُمَّ إِنِّی أَتَوَجَّهُ إِلَیْکَ بِنَبِیِّکَ نَبِیِّ الرَّحْمَةِ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ الَّذِینَ اخْتَرْتَهُمْ عَلى عِلْمٍ عَلَى الْعالَمِینَ اللَّهُمَ فَذَلِّلْ لِی صُعُوبَتَهَا وَ حُزُونَتَهَا وَ اکْفِنِی شَرَّهَا فَإِنَّکَ الْکَافِی الْمُعَافِی وَ الْغَالِبُ الْقَاهِر
منبع:douavazekr.blogfa.com
یک قالی چگونه بافته می شود
برای بیشتر ما این موقعیت پیش آمده که برای خرید فرش به فرش فروشی مراجعه کنیم. مدل و طرح و نقش فرش را می پسندیم و بعد از کمی چانه زدن آن را خریداری می کنیم یا این که به توافق نمی رسیم و از مغازه خارج می شویم؛ اما در این گزارش قصد نداریم از بازار فرش برایتان بگوییم، بلکه می خواهیم چگونگی رسیدن فرش به مغازه فرش فروشی را تشریح کنیم.
این که چه وسایلی برای تهیه یک فرش نیاز است و چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؛ مسائلی که شاید تاکنون درباره آن نشنیده یا کمتر شنیده باشید.
وسایل مورد نیاز برای بافت فرش
این که برای بافت فرش چه لوازمی نیاز داریم بسیار اهمیت دارد. دار قالی، دفه، شانه، کاردک، قیچی، چله، کوجی، سک و سیخ پود کشی از لوازم مورد نیاز بافت قالی است.
از دار قالی شروع می کنیم. فرش معمولا روی چارچوبی به نام دار قالی بافته می شود و اندازه این دار قالی بستگی به متراژ فرش دارد و به همان نسبت بزرگ و کوچک است. معمولا دارهای فرش در دو نوع افقی و عمودی وجود دارند. بافت فرش به طور معمول در دارهای عمودی انجام می شود، اما برخی مناطق مانند ترکمن صحرا به بافت فرش روی دارهای افقی معروف هستند. در گذشته دارهای قالی چوبی بود و به وسیله چند تیر در گوشه ها، این دار به هم متصل می شد اما هم اکنون این دارها جای خود را به دارهای فلزی داده اند و به وسیله پیچ و مهره به هم متصل هستند.
همه دارهای قالی باید زاویه نود درجه داشته باشند و درغیر این صورت بافت فرش کج پیش می رود و به قول معروف بار کج به مقصد نمی رسد و این فرش را کسی خریداری نمی کند. دارهای عمودی فضای زیادی اشغال نمی کنند و در گوشه ای از اتاق هم می توانند قرار بگیرند، اما دارهای افقی فضای زیادی اشغال می کنند. البته افرادی که روی دارهای افقی کار می کنند زودتر از قالیبافان دار عمودی دچار مشکل کمر و چشم می شوند. به این دلیل که نحوه نشستن و همچنین بافت آنها استاندارد نیست. معمولا افرادی که بافت قالی را شغل خود می دانند اتاقی برای کار در نظر می گیرند تا رفت و آمد در فضای مربوط کمتر صورت گیرد.
دفه یا دفتین
این وسیله نام های زیادی دارد و هر گویش و منطقه ای آن را به زبان خود تلفظ می کرده و اکنون به نام دفه، دفتین، کرکیت، کلوزار و دستوک معروف شده، اما بیشتر این وسیله را به نام دفه می شناسند و این نام عمومیت پیدا کرده است. دفه یکی از وسایلی است که برای قالیبافی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و وظیفه این وسیله فلزی سر شانه ای، کوبیدن گره های فرش است. در نظر اول اگر این وسیله را در دست بگیرید متوجه می شوید بسیار سنگین است و کار با آن راحت نیست.
دفه انواع مختلفی دارد. دفه های بزرگی که باید با دو دست کوبیده شود و دفه های سبک یکدستی. البته هر دو یک کار انجام می دهند، اما این که هر کدام کجا مورد استفاده قرار می گیرد اهمیت دارد. به طور معمول زمانی که بافت قالی به نیمه یا 50 درصد رسید از دفه دو دستی استفاده می کنند. به این دلیل که پرزهای فرش دیگر اجازه ورود دفه یکدستی را که گره به درون تار بفرستد ندارد و دفه های سبک توانایی این کار را ندارند. پس باید از دفه های بزرگ دودستی استفاده شود تا این گره ها زیر تار و پود فرش قرار گیرند.
اِرش یا چله
بعد از این که دار قالی تهیه شد، برای بافت آن باید کاری مهم انجام داد که چله نام دارد. چله نخ هایی است که روی دار قالی نصب می شود. برخی افراد تنها به شغل چله کشی مشغول هستند و از این راه نان درمی آورند. پس باید برای شروع بافت قالی ابتدا چله را روی دار قالی نصب کنید. چله تارهای تشکیل دهنده قالی یا فرش است که هر نخ پود از زیر آن به صورت یکی در میان عبور می کند تا نقش فرش را رقم بزند.
چله فرش مهم ترین بخش آن است، به این دلیل که اگر خوب این تارها روی دار قالی نصب نشود ، فرش آن ظرافت لازم را نخواهد داشت. هر چه چله فرش کشیده تر و محکم تر باشد نتیجه کار بهتر خواهد بود. چله ها دارای نمره و لا هستند. هر یک از این درجه و نمره ها با توجه به رج شمار یا مسیر رگ مانند فرش انتخاب می شود و مورد استفاده قرار می گیرد. چله معمولا از پشم، پنبه و ابریشم تهیه می شود که هر کدام از آنها دارای نمره و لای متفاوت است. اکنون نخ چله بیشتر از پنبه تهیه می شود در حالی که قبلا ابریشم و پشم بیشتر مورد استفاده بوده است.
آرقاچ یا پود
نخ های افقی که به صورت یکی در میان از زیر و روی تار قالی به صورت رگ یا همان رج قالیبافی رد می شود پود نام دارد. نخ های پود هم مانند تار اکنون از نخ پنبه تهیه می شود. این پود ها بعد از هر گره فرش به وسیله دفه کوبیده می شود تا جایی که یک رج به صورت کامل تمام شود و قالیباف سراغ رج بعدی برود.
کوجی، کاردک، قیچی
کوجی به میله کمکی پایه دار قالی گفته می شود و تا تمام شدن فرش روی دار باقی می ماند و بعد از بریدن چله برای درآوردن فرش آن را هم از کنار دار بر می دارند. قطر این میله بین چهار تا شش میلی متر است. دلیل استفاده از این وسیله محکم کردن تارهای قالی و همچنین انسجام بخشیدن به فرش است. کاردک یا کثر برای بریدن سر خامه های اضافی بعد از گره زدن مورد استفاده قرار می گیرد.
خامه همان اضافه نخ هایی است که روی قالی بعد از گره زدن باقی می ماند. دسته این وسیله ممکن است چوبی یا فلزی باشد. دسته های چوبی ظاهر شیک تری دارند، اما عمر دسته فلزی ها بیشتر از دسته های چوبی است. قیچی هم یکی از ملزومات قالیبافی است. قیچی قالیبافی با قیچی های دیگر از نظر شکل و شمایل کمی متفاوت است. دسته این قیچی ها با محل برش آن فاصله دارد. دلیل این فاصله سهولت در بریدن پرزهای اضافی فرش است.
شروع بافت فرش
بعد از این که همه این وسایل را تهیه کردیم تازه اول راه است. همان طور که در ابتدای گزارش گفته شد برای بافت قالی باید روی دار قالی چله کشیده شود. بعد از چله کشی باید نقشه را روبه روی خود قرار دهیم تا بدانیم به چه طریقی پیش برویم. به طور معمول فرش از یک گوشه بافته می شود و عرض آن تکمیل می شود که به اصطلاح رج نامیده می شود.
هر رج از تار و پود به صورت زیر و رو تشکیل می شود و یک نقش را می آفریند. بعد از اتمام هر رج روی هر کدام از تار و پود ها باید گره زده شود و با دفه روی آن می کوبند تا این گره محکم شود. این کار تا پایان بافت فرش ادامه خواهد داشت. زمانی که فرش به قول معروف به اندازه چهار انگشتی رسید باید قیچی شود و پرزهای اضافی آن گرفته شود تا این پرزها جلوی گره های جدیدتر را نگیرد و این کار را نیز با قیچی مخصوص انجام می دهند.
نقشه خوانی
نقشه خوانی فرش به این گونه است که افراد طرح شطرنجی فرش را رو به روی خود قرار می دهند و این طرح ها همیشه یک سانتی متر در یک سانتی متر در نظر گرفته می شود. نقشه خوان که معمولا کنار بافنده قرار می گیرد و نقشه را با صدای بلند می خواند به بافنده می گوید که در فاصله چند گره از رنگ خاصی استفاده کنده و چند گره بعد رنگ دیگری را به کار ببرد. بعد از بافت هر یک سانتی متر به این روش باید دوباره به نقشه مراجعه کرد و دوباره برای رج یا سانتی متر بعدی از آن بهره گرفت.
رنگ های طبیعی در فرش
برخی بافندگان فرش برای جلوه بهتر فرش خود از رنگ های طبیعی استفاده می کنند. اکنون قصد داریم چگونگی تهیه نخ طبیعی را شرح دهیم. رنگ های طبیعی از میوه هایی مانند انار و انجیر و میوه های دیگر به دست می آید. پوست گردو نیز یکی از میوه هایی است که برای تهیه رنگ از آن استفاده می کنند. پوست این میوه ها در دیگ های مخصوص رنگ دهی به نخ جوشانده می شود و بعد از پخته شدن مغز نخ، به آن تثبیت کننده می زنند تا بعد از مدتی رنگ فرش تغییر نکند.
البته برخی تولیدکنندگان نیز از رنگ های گیاهی استفاده می کنند. گیاه روناس برای تهیه رنگ نخ بیشترین استفاده را دارد و آن را در دیگ مخصوص با کرک یا ابریشم مخلوط می کنند. بعد از پخته شدن کامل آن بخشی از آن را از دیگ خارج می کنند تا مشاهده شود که مغز آن پخته است یا خیر. میزان رنگ به اندازه جوشیدن نخ در دیگ بستگی دارد و هر چه رنگ قرار است سیرتر باشد باید بیشتر جوشانده شود. در این میان رنگ هایی هم وجود دارد که به رنگ های آماده معروف است و اغلب از چین وارد کشور می شود. طریقه رنگرزی آنها نیز به همان روش جوشاندن در دیگ است، اما این کجا و آن کجا... .
منبع:aftabir.com
مادران شیرده بخوانند !
در دوران شیردهی، مادر باید از خوردن هر نوع ماده غذایی نفاخ و مضر برای نوزاد بپرهیزد.
در دوران شیردهی، مادر باید از خوردن هر نوع ماده غذایی نفاخ و مضر برای نوزاد بپرهیزد. نوزاد تمامی مواد مغذی مورد نیاز را از شیرمادر به دست می آورد، بنابراین در صورت مصرف مواد غذایی نفاخ نوزاد دچار نفخ و مشکلات گوارشی می شود اما سبزیجاتی که باید از مصرف آن پرهیز کرد.
ترب قرمز: به نقل از سایت «هلث مد»، یکی از نفاخ ترین مواد غذایی که باید از مصرف آن پرهیز کرد، ترب قرمز است.
کلم برگ: اگرچه تولید شیر را افزایش می دهد اما گاز زیادی تولید می کند. بنابراین توصیه می شود، تا 4 ساعت قبل از شیر دادن مصرف نشود.
گل کلم: این گیاه ناراحتی شدید معده در نوزاد ایجاد می کند.
لوبیا: هر نوع آن چه تازه چه خشک، تولید کننده گاز معده است.
سیب زمینی: اگرچه گاز معده کمی ایجاد می کند، اما بهتر است در دوران شیردهی کمتر مصرف شود. البته خوردن سیب زمینی با پوست میزان تولید گاز را کاهش می دهد.
منبع:روزنامه خراسان
پنیر ریکوتای خانگی
ریکوتا Ricotta یه نوع پنیر ایتالیایی هست که بوسیله باقیمانده آب پنیر پس از فرآیند تولید پنیر تهیه می شود و بدلیل اینکه طی فرآیند تولید؛ بیشتر چربی جذب پنیر اصلی می شود دارای چربی پایینی است.
این پنیر در تهیه غذاهایی مثل پاستا؛ لازانیا و انواع چیزکیک و دسر .... کاربرد داره.
مواد لازم :
شیر کامل ( چربی 3.5 درصد) | 2 لیتر |
خامه 35 درصد یا هوی کریم ؛ ویپینگ کرم | 1 پیمانه |
سرکه سفید | 1/4 پیمانه |
پارچه نخی | مخصوص صاف کردن |
مقدار نمک بستگی به نوع استفاده دارد ؛ اگر قرار است بعدا با آن دسر درست کنید ترجیحا نمک نزنید ولی برای غذا می توانید 1/8 ق چ نمک اضافه کنید.
سرکه سفید یا لیموترش ؟؟
بدلیل اینکه اسیدیته انواع لیموترش متفاوت هست و نمی شود میزان دقیق و مشخصی برای هربار درست کردن پنیر داشته باشیم و دلیل دوم اینکه پنیر طعم مرکبات می گیرد شخصا از لیموترش استفاده نکردم.
شیر چند درصد ؟
اصولا باید با شیر پرچرب درست شود ولی با 2 درصد و کمتر هم جواب می دهد.
طرز تهیه :
شیر و خامه ( و نمک ) را داخل یک قابلمه که ته کلفتی داشته باشد ( که شیر زودی ته نگیرد) بریزید و روی شعله متوسط بگذارید و هرزگاهی هم بزنید تا حرارت یکسان منتقل شود و شروع کند به حباب زدن و جوش آمدن تا جوش آمد از روی شعله آن را بردارید و سرکه را اضافه کنید و یکی دو هم بزنید و بگذارید 5 دقیقه بماند می بینید که شیر شروع می کند به بریدن اگر دیدید خبری نشد یک قاشق دیگر سرکه اضافه کنید و چند دقیقه دیگر صبر کنید بعد می بینید که لخته های پنیر از آب شیر جدا می شود.
داخل یک آبکش پارچه نخی مخصوص صاف کردن که به پارچه پنیر ( یا پارچه تنظیف ) هم معروف است بگذارید و مواد را داخل صافی بریزید و بگذارید یکی دو ساعت بماند تا آب آن گرفته شود.
آب باقیمانده را خالی کنید و چیزی که داخل پارچه می ماند همان ریکوتا هست.
اگر ریکوتای مرطوب یا نیمه چکیده برای سس سالاد یا دستور غذایی خاصی نیاز دارید زیاد نمی خواهد آب آن برود ولی اگر برای چیز کیک خواستید که نمی خواهید پنیر آب بیندازد بگذارید کامل آب آن گرفته شود و ریکوتای کاملا چکیده درست شود و برای اینکه بتوانید ریکوتای قالبی درست کنید بعد از اینکه دو ساعت ماند و آب آن رفت؛ داخل یک کاسه یا ظرف یک لایه پارچه نخی بیندازید و ریکوتا را داخل آن بریزید و سطح آن را صاف کنید و سلفون بکشید و به مدت یک ساعت داخل یخچال بگذارید و بعد برگردانید داخل بشقاب و پارچه را جدا کنید. پارچه کمک می کند ریکوتا به ظرف نچسبد و راحت جدا شود.
این پنیر یک بافت نرم و خامه ای دارد و به نظر من می تواند جایگزین پنیر خامه ای شود ( البته نمک آن دست خودتان هست ) و با عسل خیلی خوشمزه می شود.
داخل ظرف در بسته چند روز در یخچال می توانید نگهداری کنید.
منبع : ghashoghchangal.com