سرخ کردن غذا با کمترین روغن
هنگامی که یک غذای سرخ شده سالم و عالی را مزه میکنیم، اولین چیزی که به زبان میآوریم این است: «اصلا چرب نیست!»
درست است که غذای سرخ شده چربی زیادی دارد، اما اگر به شیوه مناسب تهیه شود، این غذا هم میتواند به فهرست غذاهای سالم راه پیدا کند. هر چند که این نوع غذا باید گه گاهی خورده شود.
روغن را تمیز نگه دارید
در صورت وجود ته ماندههای غذا در روغن، سریع میسوزد.
این امر باعث بدرنگ و بدطعم شدن غذای سرخ شده در آن میشود، بنابراین قبل از سرخ کردن ته مانده غذا را از روغن در بیاورید.
پودر یا مایه کنتاکی بهتری تهیه کنید
غلتاندن غذا در پودر یا مایه کنتاکی لایه تردی ایجاد میکند. اما اگر از پودر یا مایه به درستی استفاده نشود باعث جذب روغن بیشتری میشود. آرد در صورتی که به میزان کافی از آن استفاده شود، روغن را جذب نخواهد کرد اما افزودن آرد زیاد باعث جذب روغن خواهد شد. موادی مانند آرد ذرت و برنج جذب روغن را کاهش میدهد. اگرچه خوردن نوشیدنی گازدار توصیه نمیشود اما افزودن کمی نوشیدنیهای گازدار به جای آب برای تهیه مایه کنتاکی، مانع از جذب روغن میشود.
دمای مناسب روغن در طول زمان حفظ شود
در صورت حفظ دما حین پخت، غذا روغن را به خود جذب نخواهد کرد. پس از سرخ کردن، غذا را در صافی قرار دهید.
منبع : khorasannews.com
پاسخ به 5 سوال درباره بینایی
با رسیدن به دهه چهارم از زندگی، حس بینایی به تدریج ضعیف می شود. بعضی می گویند خوردن هویج برای سلامت و تقویت بینایی مفید است و ورزش چشم نیز می تواند قدرت بینایی را تقویت کند اما آیا این موارد واقعیت دارد؟
چند متخصص به سوال هایی درباره کاهش قدرت بینایی و مواردی که به تقویت آن کمک می کند، پاسخ می دهند.
چرا با افزایش سن دچار خشکی چشم می شویم؟
با افزایش سن، کارآیی غدد اشکی کاهش پیدا می کند، این امر می تواند روی غشای مخاطی نیز تأثیر بگذارد. این امر در بعضی افراد نسبت به دیگران بیشتر دیده می شود. زنان یائسه بدون شک این حالت را تجربه می کنند زیرا با تغییرات هورمونی تمامی غشای مخاطی آن ها خشک تر می شود. عوامل محیطی دیگر مانند زندگی در آب و هوای سرد، خشک بودن هوا و خیره شدن طولانی مدت به صفحه رایانه، تبلت و تلفن همراه نیز در این امر نقش دارد.
راه حل:
قطره های موضعی می تواند مفید باشد. از قطره های بدون مواد نگه دارنده استفاده کنید. نوشیدن آب زیاد برای تأمین آب بدن نیز اهمیت زیادی دارد. در صورتی که خشکی چشم مزمن شود، به پزشک مراجعه کنید. خشکی چشم به مدت طولانی می تواند به التهاب و تاری دید منجر شود.
آیا آن چه می خوریم روی بینایی تأثیر می گذارد؟
بله، نتایج بررسی هایی که در سال 2013 درباره بیماری چشم مربوط به سن انجام شد، نشان داد، در افرادی که در معرض خطر ماکولار دژنراسیون (تباهی لکه زرد)مربوط به سن (AMD) هستند که علت عمده از دست دادن بینایی است، با مصرف دوز معینی از ترکیب ویتامین E, C و بتاکاروتن روند بیماری شان کاهش می یابد.
راه حل:
مواد غذایی غنی از ویتامین مصرف کنید. لوتئین و زیزانتین در سبزی های برگ سبز مانند کلم پیچ، اسفناج و تخم مرغ موجود است. علاوه بر آن لوتئین و زیزانتین، در پیشگیری از آب مروارید نیز نقش دارد.
آیا استعمال سیگار روی بینایی تأثیر می گذارد؟
بدون شک تأثیر گذار است. در همه تحقیقات ثابت شده است که استعمال دخانیات خطر بروز «AMD» را 2برابر می کند.
دود سیگار و ترکیب آن رسوب ایجاد می کند و باعث ضخیم شدن شبکیه چشم می شود که به بروز «AMD» می انجامد. در آزمایشی روی نمونه های آزمایشگاهی مشخص شد قرار گرفتن در معرض دود غیرمستقیم سیگار در بینایی تغییراتی ایجاد می کند.
راه حل:
ترک سیگار.
آیا ورزش های چشمی می تواند بینایی را بهبود دهد؟
هیچ ورزشی نمی تواند باعث اصلاح بینایی شود.
راه حل:
کنار آمدن با این قضیه.
آیا استفاده از عینک مطالعه باعث بدتر شدن دید می شود؟
خیر، عینک تنها نور را متمرکز می کند و تغییری در دید به وجود نمی آورد. با عینک به بهتر دیدن عادت می کنید و بدون عینک متوجه تاری دید خود می شوید. نزدیک بینی که از 40سالگی شروع می شود، به تدریج پیشرفت می کند.
راه حل:
اگر عینک مطالعه دیدتان را بهتر می کند، از آن استفاده کنید.
منبع:khorasannews.com
سال نو میلادی 2015
- 4 دی (25 دسامبر) مصادف با آغاز جشن کریسمس
- 11 دی (1 ژانویه ) مصادف با آغاز سال نو میلادی 2015
بر اساس سنتی دیرینه، مسیحیان ابتدای سال را اول ژانویه میدانند. (همانگونه که ما ایرانیان ابتدای سال خود را روز اول فروردین میدانیم و اعراب ابتدای سال خود را ماه محرم میدانند) و شروع سال، غیر از مبدأ سال است.
مبدا تاریخ نزد مسیحیان تولد حضرت عیسی مسیح (ع) است که اتفاقا در روز 25 ماه دسامبر واقع شده یعنی یک هفته مانده به تحویل سال نو میلادی (همانگونه که مبدا تاریخ شمسی ما ایرانیان و سالهای قمری: 12ربیع الاول مصادف با هجرت پیامبر از مکه به مدینه است اما ابتدای سال، فروردین ماه در سال شمسی و محرم در ماههای قمری است).
در کشورهایی که از تقویم میلادی استفاده میکنند، سال نو معمولا در اول ژانویه برگزار میگردد. در حال حاضر، جشن گرفتن سال نو یکی از بزرگترین رویدادهای جهانی میباشد. در شب 31 دسامبر هر سال، آخرین روز یک سال میلادی و روز قبل از روز سال نو در بسیاری از کشورهای جهان، عموما قارههای اروپا، آمریکا، استرالیا و بخشهایی از آسیا و آفریقا مراسم سال نو برگزار میشود. در فرهنگ جدید غرب این روز با گردهماییهایی در مجالس و مهمانیها برگزار میشود که انتقال سال را ساعت 12:00 شب جشن میگیرند.
بسیاری از فرهنگها در این شب از آتشبازی و دیگر روشهای پرصدا برای جشن گرفتن استفاده میکنند. شب سال نو به صورت جهانی مطابق با تولد مسیح یا عرفنامه پس از میلاد در کشورهای مسیحی و حتی غیر مسیحی در 31 دسامبر برپا میشود. شب سال نو همچنین به عنوان هفتمین روز کریسمس در مسیحیت غربی شناخته میشود.
چرا سال میلادی از اول ژانویه آغاز میشود؟
دلیل خاصی برای آغاز شدن سال میلادی از اول ژانویه ذکر نشده است زیرا اقوام مختلف هر کدام روزی را مبدأ سال خود قرارداده اند. مثلاً سال نو مقدونی ها در زمان اسکندر از پاییز شروع می شد و یونانی ها وسط تابستان را مبدأ سال خود قرار می دادند و ایرانی ها هنوز که هنوز است روز اول بهار را نوروز می دانند.
مسیحی هایی که اول ژانویه را مبدأ سال میلادی قرار می دهند مدیون رومی ها هستند، در عصر امپراتوری روم روال کار براین بود که کلیه مقامات مملکتی روز 15 مارس (26 اسفند) را روز آغاز خدمت قرار می دادند حتی قیصرها و کنسول های رومی نیز در این روز وارد عرصه کار می شدند. لیکن چون کنسول (فول دیویس نوبیلیور) به دلایلی چند موفق نشد در روز 15 مارس زمام امور را به دست بگیرد و این مهم پس از مدتی تعویق در روز اول ژانویه میسر شد، آن روز را آغاز کار اعلام کردند. ژولیوس سزار هم به یک ژانویه وفادار ماند.
در سال 46 قبل از میلاد، تقویم ژولیانی به دستور ژولیوس سزار تنظیم شد در این تقویم نه فقط اول ژانویه اول سال شناخته شد بلکه خود سال نیز به 365/25 روز تقسیم شد، زیرا همین مدت لازم بود تا زمین یک بار به دور خورشید گردش کند. به پاس این خدمت تقویم مذکور را ژولیانی گفتند و به پاس بزرگداشت ژولیوس سزار نام او را روی ماه ژوئیه (ژولیوس) نهادند.
منابع :
fa.wikipedia.org
iran-newspaper.com
porseman.org
مرکز ملی رقابت قیمت نهایی دنا را براساس فرمول شورای رقابت اعلام کرد.
خبرگزاری تسنیم: مرکز ملی رقابت براساس فرمول شورای رقابت قیمت نهایی دنا را 42 میلیون تومان اعلام کرد.
بر اساس دستورالعمل تنظیم قیمت خودروی دنا مصوب دویست و ششمین جلسه شورای رقابت مورخ 93/09/19، مرکز ملی رقابت اقدام به محاسبه قیمت خودروی دنا نمود.
بر همین اساس سقف قیمت مصرف کننده خودروی دنا 42/000/000 تومان اعلام شد.
گالری تصاویر آموزش شگفت انگیز آرایش چشم
گالری تصاویر آموزش شگفت انگیز آرایش چشم,آرایش چشم,آموزش آرایش چشم,آموزش آرایش,آموزش شگفت انگیز آرایش چشم
منبع:آراشیک
جشن سالروز آغاز ولایت حضرت مهدی(عج) در مهدیه آباده:
مادران جامعه نقش خطیری در پرورش نسل منتظِر بر عهده دارند
شب گذشته(چهارشنبه) همزمان با سالروز آغاز امامت حضرت صاحب الامر و الزمان، حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مراسم جشنی در مهدیه آباده برگزار شد.
به گزارش آباده نما، شب گذشته (چهارشنبه) همزمان با سالروز آغاز امامت حضرت صاحب الامر و الزمان، حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مراسم جشنی در مهدیه آباده برگزار شد.
در این مراسم که با قرائت قرآن کریم آغاز شد، ابراهیم پاسیار، شاعر آباده ای در وصف امام زمان و آغاز ولایت ایشان، سروده های خود را به سمع حضار رساند و در ادامه حجت الاسلام روحانی نژاد ضمن تبریک این شب فرخنده، به حضار خیر مقدم گفت.
در ادامه حجت الاسلام حسینی دانشور مسئول سابق عقیدتی سیاسی پادگان ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، سخنران این جلسه پیرامون وقایع بعد از شهادت امام حسن عسکری(علیه السلام) و آغاز امامت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) توضیحاتی را ارائه کرد.
حسینی دانشور 9 ربیع الاول را شروع امامت امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و آغاز دوره ای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه عنوان کرد و گفت: این روز فرخنده و خجسته ای است و باید همان حالتی که در تاریخ برای آغاز امامت امامان اتفاق افتاده نسبت به امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) داشته باشیم.
سخنران این مراسم زنان را به عنوان قشر تاثیر گذار بر فرهنگ جامعه یاد کرد و اظهار داشت: زنان و مادران جامعه نقش خطیری در پرورش نسل منتظِر و پرورش یاران خاص حضرت، را بر عهده دارند و از این رو زنان منتظِر به خاطر جایگاه مهم اجتماعی، و خانوادگی در صورت انجام صحیح مسوولیت، منتظران و جامعه منتظران را به سوی جامعه ایده آل مهدوی سوق خواهند داد.
در ادامه آقاسی مداح مدعو ای مراسم به مناسبت این شب فرخنده، اشعاری در وصف حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تقدیم به ساحت حضرت کرد و به مولودی خوانی پرداخت.
لازم به ذکر است آیین جشن آغاز ولایت صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) امسال برای اولین بار در مهدیه آباده برگزار شد که جا دارد مسئولین فرهنگی شهر آباده با ترویج این مراسم، در راستای ترویج فرهنگ مهدویت اقدام کنند.
انتهای پیام/
طرز تهیه کیک لامینگتون
کیک لامینگتون (یک کیک استرالیایی ساده و خوشمزه...)
مواد لازم:
کره نرم شده |
190 گرم |
شکر | 1 فنجان یا 220 گرم |
وانیل | 2 قاشق چایخوری |
تخم مرغ | 3 عدد |
آرد | 2 و 1/3 فنجان یا 350 گرم |
شیر | 1 فنجان یا 250ml |
شکلات تلخ | 220 گرم |
خامه پرچرب | 1 فنجان یا 250ml |
پودر نارگیل | 1 فنجان |
طرز تهیه :
فر را روی حرارت 180 درجه سانتیگراد روشن میکنیم. قالب مورد نظر یک قالب مربع حدود 20 سانتی و تقریبا کم عمق است که از قبل چربش می کنیم. شکر و کره را با سرعت بالای همزن به مدت 2 دقیقه هم میزنیم.سپس تخم مرغ هارا با هم همراه با 1 قاشق چایخوری وانیل اضافه کرده و تا زمانیکه خوب ترکیب شوند هم میزنیم. آرد و شیر را در 3 مرحله اضافه کرده و متناوب هم می زنیم. مواد را داخل قالب ریخته و به مدت 50 تا 60 دقیقه داخل فر می گذاریم تا کاملا بپزد.
پس از پخت،می گذاریم 5 دقیقه بماند تا سرد شود.شکلات،خامه و وانیل باقی مانده را بر روی حرارت غیر مستقیم (بخار آب) قرار داده، تا شکلات خوب ذوب شده و با مواد خوب ترکیب شود (حدود 20دقیقه). روی کیک را کاملا با شکلات می پوشانیم و پودر نارگیل را رویش می پاشیم.
منبع : ashpaz-bashi.blogfa.com
مرا رازیست اندر دل...(سعدی)
مرا رازیست اندر دل...
دلم تا عشقباز آمد دراو جز غم نمی بینم
دلی بی غم کجا جویم که درعالم نمی بینم
دمی با همدمی خرم ز جانم بر نمی آید
دمم با جان برآید چون که یک همدم نمی بینم
مرا رازیست اندر دل به خون دیده پرورده
ولیکن با که گویم باز چون محـــــــرم نمی بینم
قناعت می کنم با درد چون درمان نمی یابم
تحمل می کنم با زخم چون مرهـــــــم نمی بینم
خوشا و خرما آن دل که هست از عشق بیگانه
که من تا آشــــــــــنا گشـــــــتم دل خرم نمی بینم
نم چشم آبروی من ببرد از بس که می گریم
چرا گریم کـــــــز آن حاصل برون از نم نمی بینم
کنون دم درکش ای "سعدی" که کار از دست بیرون شد
به امــــــــید دمی با دوســـــت وان دم هم نمی بینم
" سعدی"
منبع:shere-parsi.blogfa.com
هورمون شناسی عشق
ممکن است کسانی به این مولکول عشق معتاد شوند. آنها به مقادیر زیاد مواد آمفتامین مانند دوپامین، نور اپی نفرین و فنیل اتیل آمین نیاز دارند. از آنجا که بدن نسبت به این مواد شیمایی مقاومت پیدا می کند، برای رسیدن به همان درجه از حال، مقدار مصرف این افراد رفته رفته افزایش پیدا می کند. از این رو برای برآوردن نیاز خود ناگزیرند روابطشان را مداوم تجدید کنند.
آزمایشی با چند شرکت کننده انجام گرفته است، در این آزمایش افراد در حالیکه در دستگاه MRI قرار داشتند، یک بار عکس معشوق خود و یک بار یک عکس غریبه نشان دادیم و عکسهای مغزی آنها را در این دو حالت مقایسه کردیم. به نظر می آید که دو ناحیه در مغز که مسئول احساس عشق هستند را شناسایی کرده ایم. از علائم بارز دیگر، بالا رفتن میزان هورمون دوپامین (Dopamin) و نورآدرنالین (Noradrenalin ) و پایین آمدن میزان هورمون سروتونین (Serotonin) در مغز است. انرژی جوشان، تحریکات خوشحال کننده گاهی تا به حد رسیدن به خلسه، عرق کردن زیاد و طپش قلب نتیجه ترشح این سوپ هورمونی است.
البته هورمون های استروئیدی نظیر استروژن ( estrogen ) و تستوسترون ( testosterone ) در میل جنسی نقشی حیاتی ایفا می کنند و بدون آنها شاید هرگز وارد قلمرو پرخطر عشق واقعی نمی شدیم. اما مشهورترین ماده شیمیایی مربوط به عشق همان فنیل اتیل آمین ( phenylethylamine ) یا PEA است، نوعی آمین که به طور طبیعی در مغز تولید می شود. PEA یک آمفتامین طبیعی، شبیه داروهای موجود در بازار است و میتواند موجب تحریکات مشابهی شود.
این همان ماده ای است که احساساتی همچون پرواز کردن در آسمان و بر فراز جهان بودن ناشی از کشش به سوی معشوق را در شما پدید می آورد و همان که انرژی لازم برای بیدار ماندن تا صبح و مکالمه های تلفنی را تامین می کند. این ماده که در اصطلاح مولکول عشق نیز نامیده می شود در نتیجه یک سری اعمال ساده فریبنده همچون تلاقی دو نگاه یا تماس دو دست از مغز ترشح می شود. هیجانات سرگیجه آور، ضربان تند قلب و نفس زدن های بریده بریده و همه اینها متاسفانه چیزی جز نشانه های بالینی مصرف بیش از حد این ماده شیمیایی در بدن فرد عاشق نیستند.
عشق مانند اعتیاد
ممکن است کسانی به این مولکول عشق معتاد شوند. آنها به مقادیر زیاد مواد آمفتامین مانند دوپامین، نور اپی نفرین و فنیل اتیل آمین نیاز دارند. از آنجا که بدن نسبت به این مواد شیمایی مقاومت پیدا می کند، برای رسیدن به همان درجه از حال، مقدار مصرف این افراد رفته رفته افزایش پیدا می کند. از این رو برای برآوردن نیاز خود ناگزیرند روابطشان را مداوم تجدید کنند. از انجام بعضی فعالیت های پرتنش نظیر سقوط آزاد از هواپیما پیش از بازکردن چتر نجات یا با خوردن شکلات نیز می توان مقداری PEA دریافت کرد.
شاید به همین دلیل باشد که شکلات هدیه مناسبی برای روز والنتایان ( روز عشاق ) به شمار می آید. یکی از موادی که همراه PEA آزاد میشود ماده شیمیایی عصبی دوپامین است. پژوهشی که چندی پیش در دانشگاه ایموری انجام شد نشان می دهد که ول های ماده ( نوعی جونده کوچک ) در پاسخ به ازاد شدن دوپامین در مغزشان جفت خویش را انتخاب می کنند. وقتی در حضور یک ول نر به آنها دوپامین تزریق می شود، بعدا در میان جمعی از نرها فقط اورا انتخاب خواهد کرد.
مراحل عشق
آنچه در باره عشق می دانیم هنوز عمدتا خارج از کنترل ماست.
برای مثال شیفتگی ظاهرا نخستین مرحله عاشق شدن است، کششی اجتناب ناپذیر به سوی معشوق. این جذبه موجب ترشح انفجاری مواد شیمیایی عصبی بسیار شبیه به آدرنالین می شود. با کمک فنیل اتیل آمین ( که سرعت جریان تبادل اطلاعات میان سلولها را افزایش می دهد)، دوپامین ( که ما را برافروخته می سازد و باعث میشود در نتیجه گرمای محبت احساس خوبی داشته باشیم ) و نور اپی نفرین ( که موجب تولید ادرنالین می شود )، کاری می کند که جهان به کام ما باشد، چشم هایمان آکنده از برق عشق شود و قلبمان تندتر بتپد. پس از آن تمام هستی ما وابسته به دیدار یار است، همان که در حضورش تمام این واکنش ها در بدن ما به راه می افتد و هرچه اعتیاد ما به این مواد شیمیایی قوی تر می شود، کشش ما بسوی او نیز شدیدتر می شود. در این مرحله مرتکب اشتباهات احمقانه بسیار می شویم. داستان های عشقی پر از این اشتباهات است.
در واقع آنچه شیفتگی می نامیم تمام آن کارهایی است که این سه ماده شیمیایی با ما می کنند. احساس می کنیم سرشار از انرژی هستیم، روی ابرها سیر می کنیم و میتوانیم بدون خستگی ساعت ها حرف بزنیم.
مقادیر زیاد دوپامین به ترشح نور اپی نفرین بیشتر می انجامد که تمرکز، حافظه کوتاه مدت، بیش فعالی، بیخوابی و رفتار جهت دار را تقویت می کند. به عبارت دیگر دو طرف در این مرحله از عشق، به شدت روی رابطه خویش تمرکز دارند و به اغلب چیزهای دیگر توجهی نمی کنند. تبیین محتمل دیگر برای این تمرکز شدید و نگاه دلخواه که در مرحله جذبه دیده می شود، توسط پژوهشگران یونیورستی کالج لندن ارائه شده است. آنها کشف کرده اند که افراد عاشق، سرتونین کمتری دارند و دیگر اینکه مدارهای عصبی مرتبط با ارزیابی دیگران در آنها سرکوب شده است.
این مقدار اندک سرتونین همان چیزی است که در افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری – عملی دیده می شود و این احتمالا تبیین می کند که چرا عاشق در باره معشوق خویش این همه وسواس فکری دارد.
دوپامین به نوبه خود تولید اکسی توسین را تحریک میکند که گاهی « ماده شیمیایی آغوش » نامیده می شود. اکسی توسین بیش از همه به نقشی که در ایجاد انقباض حین زایمان و کمک به شیردهی نوزاد دارد شناخته می شود. دانشمندان اکنون بر این باورند که هر دوجنس هنگام آغوش و نوازش این هورمون پرورشی را ترشح می کنند و میزان آن در زمان ارگاسم ( اوج لذت جنسی ) به اوج می رسد.
اکسی توسین نیاز به در آغوش گرفتن را در عشاق بوجود می آورد و سبب می شود که تماس نزدیک با جفت افزایش یابد. به گفته پژوهشگران دانشگاه کالیفرونیا در سان فرانسیسکو، هورمون اکسی توسین « در ارتباط با توانیی حفظ روابط سالم بین اشخاص و مرز بندی های روان شناختی سالم با افراد دیگر است. » وقتی در هنگام ارگاسم ترشح می شود، به تدریج یک پیوند عاطفی ایجاد می کند. هرچه رابطه جنسی بیشتر شود، این پیوند هم قوی تر می شود. به این ترتیب دو طرف به هم عادت می کنند.
به همین دلیل است که جدا شدن این قدر کار دشواری است. حتی وقتی واقعا دیگر علاقه ای به طرف مقابل ندارید و میدانید که باید اورا ترک کنید، اغلب احساس می کنید که « نمیتوانید ». چرا؟ زیرا به او اعتیاد شیمیایی پیدا کرده اید. ترک اکسی توسین وقتی که شما را به فرد نامناسبی قلاب کرده باشد، میتواند حتی از ترک هروئین هم دشوارتر باشد. در واقع مسکن اکسی کانتین ( oxycontin ) که ساختاری مشابه اکسی توسین دارد، یکی از اعتیاد آور ترین داروها به شمار می آید.
نحوه انتقال سرتونین از پیامبر های عصبی به سلول هدف در محل سیناپس ( در افراد عاشق با ترشح دوپامین این مسیر دچار اختلال می شود تا فرد عاشق، عیوب معشوقش را نبیند ! )
دانشمندان می گویند که پس از دوره معینی که بین یک سال و نیم تا چهار سال طول می کشد، بدن فرد به محرک های عشقی عادت می کند. پس از ایجا مقاومت در برابر مواد انگیزاننده ای همچون PEA، عشق شورانگیز به سردی می گراید و تبدیل به چیزی می شود که هلن فیشر در کتاب « آناتومی عشق » دلبستگی می نامد.
در این مرحله مغز شما شروع به تولید اندورفین می کند. این افیون مغز بیشتر شبیه مورفین هستند تا آمفتامین و بیشتر مخدر هستند تا محرک. فیشر می گوید: « برخلاف PEA، اندورفین ها ذهن را ساکت می کنند و به تدریج می کشند.» از این رو آنچه گاهی « اضطراب جدایی » نامیده می شود در عمل ممکن است نوعی کنار گذاشتن مخدر باشد.
طلاق
نرخ طلاق در سالهای چهارم ازدواج به اوج خود می رسد. در این زمان شالوده هایی شیمیایی عشق شورانگیز فرو می ریزد. ناگهان ایرداهای همسرتان را می بینید. تعجب میکنید که چرا عوض شده است. در واقع همسر شما احتمالا به هیچ وجه تغییر نکرده است؛ موضوع فقط این است که اکنون می توانید اورا بی پرده ببینید نه از پشت شیشه رنگی هورمون ها. در این مرحله رابطه یا آنقدر قوی است که ادامه یابد یا به همین جا ختم می شود. برای مثال اندورفین ها هنوز می توانند به فرد احساس خوشبختی و امنیت بدهند.
علاوه بر این اکسی توسین نیز هنوز در هنگام رابطه جنسی آزاد می شود و احساس رضایت و تعلق ایجاد میکند. وازوپروسین نیز به کمکتان می آید و همچنان در ایجاد وابستگی نقش بازی می کند. غم ناشی از مرگ همسر نیز کار اندورفین هاست که در شخص اشتیاق با هم بودن به وجود می آورند
توصیه
با توجه به کوتاه بودن مدت ترشح هورمون عشق ، اگر به صمیمیت لازم نرسیم متوجه عشق فروکش شده می شویم و حتی ممکن است از عاشقی خود پشیمان شده و ناراحت باشیم. بنابراین از اول انتخاب درست انجام دهید، شخصی را انتخاب کنید که برایتان در دراز مدت جالب باشد، به نوع خاص خودش. به طرف همسر خود بروید، با او صحبت کنید و به حرفهایش گوش دهید، از او سوال کنید، سعی کنید جذاب باقی بمانید و احتیاجات خود را بیان کنید.
منبع:سایت روان
با کلیساهای سراسر ایران آشنا شویم
در این روزها که به آغاز سال نوی مسیحی ها نزدیک می شویم، جالب دانستیم در مورد کلیساهای شهر ایران تحقیق کنیم و بدانیم در هر شهر یا استانی کدام کلیساها جنبه گردشگری دارند و می توان از آنها بازدید کرد.
بدون شک همه می دانیم، کلیسا محل عبادت مسیحیان است. مورخان، تاریخ آغاز مسیحیت در ایران را به دوره اشکانیان و قرن اول میلادی نسبت می دهند. موافقت پادشاهان اشکانی با آزادی دین و عقیده مردم سرزمین های تحت حاکمیت، باعث شد تا تعدادی زیادی از مسیحیان و مبلغان مسیحی که مورد آزار و اذیت امپراطوری روم قرار می گرفتند وارد خاک ایران شوند و در این کشور در امنیت کامل به تبلیغ و انجام مراسم مذهبی خود بپردازند.
مسلما مسیحیان برای انجام فعالیت های مذهبی خود نیاز به مکان های مذهبی چون کلیسا داشتند و همین احساس نیاز باعث احداث کلیسا در نقاط مختلف ایران شد. ساخت کلیسا در ایران بیشتر مربوط به سده هشتم هجری قمری و در زمان حکومت شاه عباس اول است. ساختار کلیساهای ایران ترکیبی از معماری ایرانی و غیر ایرانی است.
کلیسای سورت گاراپت، آبادان
کلیسای سورت گاراپت آبادان در سال 1319 ساخته شده است. این کلیسا در زمان جنگ آسیب دید اما توسط ستاد بازسازی مناطق جنگی مرمت شد. در حال حاضر به خاطر اندک بودن مسیحیان در آبادان مراسمی در این کلیسا برگزار نمی شود اما به خاطر مجاورت با مدرسه ادب آبادان، همچنان پابرجاست. کلیسای ارامنه گریگوری آبادان بزرگترین تالار اجتماعات ارامنه مقیم آبادان محسوب می گردیده است . این کلیسا اولین کلیسای ارامنهء آبادان در عصر حاضر محسوب نمی گردد ، بلکه پیش از احداث این کلیسا در آبادان دو کلیسای دیگر نیز وجود داشته اند : کلیسای کریستوفر ، در منطقهء بریم آبادان که در سال 1928 میلادی (1306 هجری شمسی) احداث گردید و متعلق به مسیحیان پروتستان آبادان بوده است و دیگر کلیسای آبادان که در سال 1951 میلادی (1329 هجری شمسی) تاسیس گردید ، کلیسای آشوری بوده که در نزدیکی فلکهء الفی جای داشته و مورد استفادهء مسیحیان آشوری آبادان قرار می گرفته ، که امروزه دیگر از آن دو کلیسای قدیمی اثری بر جای نمانده است .
کلیسای سورت گاراپت، آبادان کلیسای سورت گاراپت آبادان در سال 1319 ساخته شده است. این کلیسا در زمان جنگ آسیب دید اما توسط ستاد بازسازی مناطق جنگی مرمت شد. در حال حاضر به خاطر اندک بودن مسیحیان در آبادان مراسمی در این کلیسا برگزار نمی شود اما به خاطر مجاورت با مدرسه ادب آبادان، همچنان پابرجاست. کلیسای ارامنه گریگوری آبادان بزرگترین تالار اجتماعات ارامنه مقیم آبادان محسوب می گردیده است . این کلیسا اولین کلیسای ارامنهء آبادان در عصر حاضر محسوب نمی گردد ، بلکه پیش از احداث این کلیسا در آبادان دو کلیسای دیگر نیز وجود داشته اند : کلیسای کریستوفر ، در منطقهء بریم آبادان که در سال 1928 میلادی (1306 هجری شمسی) احداث گردید و متعلق به مسیحیان پروتستان آبادان بوده است و دیگر کلیسای آبادان که در سال 1951 میلادی (1329 هجری شمسی) تاسیس گردید ، کلیسای آشوری بوده که در نزدیکی فلکهء الفی جای داشته و مورد استفادهء مسیحیان آشوری آبادان قرار می گرفته ، که امروزه دیگر از آن دو کلیسای قدیمی اثری بر جای نمانده است .
کلیسای سنت استپانوس - جلفا
کلیسای سنت استپانوس در نزدیکی رود ارس و در 26 کیلومتری غرب جلفا در محلی به نام قریه قزل وانگ (صومعه قرمز) واقع شده است. یکی از زیباترین و مشهورترین کلیساهای ارمنیان در جهان?، کلیسای استپانوس مقدس با ویژگیهای معماری و تزیینی بسیار است.
همه دیوارهای خارجی، بام، ساق گنبد، گنبد، ستونها و برجناقوس کلیسا را با سنگهای سفید و صورتی تراشیده شده ساختهاند. گنبد عظیم 16 ضلعی مرتفع کلیسا را روی 4 ستون سنگی قطور که با سنگهای تراشیده ساخته شده است، استوار کردهاند.
کلیه بخشهای داخلی کلیسا، اطراف پنجرهها، ساق گنبد، دیوارها و ستونها با گل و بته و پرندگان نقاشی و تزیین شدهاند. سرتاسر دیوارهای خارجی کلیسا پوشیده از حجاریها، طاقنماها، نیم ستونها و مقرنسکاریهای بسیار زیباست که مجموعه را به صورت یکی از شاهکارهای بسیار نفیس معماری ایران زمین درآورده است. کلیسای سنت استپانوس در سال 2008 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
کلیسای تاتائوس یا قره کلیسا - ماکو
کلیسای تاتاووس یا قره کلیسا از معتبرترین و پر نقش و نگارترین کلیساهای ارمنیان در ایران است که در جنوب ماکو و 20 کیلومتری شمال شرقی چالداران در روستای قره کلیسا در استان آذربایجان غربی واقع شده است. بنای این کلیسا توسط تعدادی از مسیحیان ارمنی در سال 302 میلادی به منظور یادبود یکی از حواریون حضرت مسیح به نام تاتائوس ساخته شد. تاتائوس نخستین کلیسایی است که توسط مبشرین مسیح در دنیا ساخته شده است. وجه تسمیه نام قره کلیسا به خاطر استفاده سنگ های سیاه در این بنا است.
قره در زبان ترکی به معنی سیاه است. کلیسای تاتائوس یا قره کلیسا دو گنبد بزرگ و کوچک هرمی شکل و 12 ترک دارد. بخش قدیمی با سنگ های سیاه رنگ و بخش جدید آن با سنگ های سفید ساخته شده اند. در بخش خارجی کلیسای سیاه، طرح های زیبایی مانند گردونه خورشید و بقایای حجاری ها از بنای اولیه کلیسا دیده می شود و در بخش کلیسای سفید حجاری های از تصاویر انسانف نقوش گل و بوته و اشکال حیوانات وجود دارد. قره کلیسا در تاریخ 18 خرداد 1387 به عنوان نهمین اثر ملی ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است.
کلیسای کانتور یا برج ناقوس - قزوین
کلیسای کانتور در قزوین واقع شده و کلیسای کوچکی است اما همانند دیگر کلیساها طرح چلیپایی دارد و محراب آن رو به شرق است. این کلیسا در زمان اشغال ایران در جنگ جهانی دوم توسط روسها ساخته شده است. ورودی کلیسا در ضلع غربی آن قرار دارد و شامل فضای ورودی با سقف شیبدار و درب ورودی است. پس از ورودی، پیش فضای هال قرار دارد که بالای آن برج ناقوس کلیسا با ارتفاع حدود 11 متر به چشم میخورد.
نمازخانه و محراب در هال قرار دارند و فضای محراب نیز به شکل نیم دایره است و سقف بالای آن نیز گنبدی است. این کلیسا، پلان چند ضلعی نامنظم، نمای آجری قرمز و آجر لعابدار دارد و در فرم های تزئینی هندسی معماری آن نوآوری دیده می شود. در محوطه این کلیسا دو مقبره قرار دارد که یکی متعلق به یک خلبان روسی است که بر اثر سقوط هواپیمایش در طول جنگ جهانی اول کشته شد و دیگری متعلق به یک مهندس راهسازی روسی است.
کلیسای مریم مقدس یا ننه مریم - ارومیه
کلیسای مریم مقدس در ارومیه واقع شده است و برخی از تاریخ شناسان این کلیسا را دومین کلیسای بزرگ جهان پس از کلیسای بیتلحم فلسطین میدانند. معماری این کلیسا با بقه کلیساها فرق دارد. در آن اثری از نیمکت و جایگاه اعتراف دیده نمی شود و هر آنچه هست، دالانهایی تودرتویی است که با سنگ و ملات درست شدهاند.
محراب کلیسا اتاقکی گنبدی شکل و تو در تو است که فقط کشیشها حق ورود به آن را دارند. روی پله و طاقچه کوچک جلوی محراب تصویر مسیح در حالتهای مختلف و به شیوههای متفاوت به چشم میخورد.
کلیسای ننه مریم صحن نسبتا بزرگی دارد که از سال 1342 شمسی برجی جدید نیز به عنوان سالن برگزاری مراسم رسمی به آن اضافه شده است. این کلیسا بیشتر به عنوان محلی برای دعا و نیایش و یک بنای تاریخی حفظ شده است. کلیسای ننه مریم، کلیسای شرق آشور هم نامیده میشود و از قدیمیترین کلیساهای ایران و جهان به شمار میآید.
کلیسای مریم مقدس یا دزور دزور - ماکو
کلیسای مریم مقدس در استان آذربایجانغربی واقع شده و به نام کلیسای دزور دزور نیز معروف است و محل دقیق آن، ماکو و 12 کیلومتری شمال غرب قره کلیسا است.
این کلیسا با سنگهای تراشیده شده در حجمهای مختلف ساخته شده است. نمای کلیسا بسیار ساده است و فقط اطراف پنجرهها و نورگیریها با ستونهای کاذبی که به قوسی جناغی منتهی میشوند تزیین شده است. سازندگان کلیسا، سنگها را طوری تراشیده بودند که هر دو سنگ به صورت چفت و بست به یکدیگر متصل شدهاند. پلان کلیسای مریم مقدس هم از داخل و هم از خارج صلیبی شکل بوده و دارای گنبدی 16 ضلعی با 4 نورگیر است.
این کلیسا در سال 2008 میلادی به عنوان میراث جهانی در فهرست یونسکو به ثبت رسید.
کلیسای وانک یا آمنا پرکیچ - اصفهان
کلیسای وانک در محله جلفای اصفهان قرار دارد و در زمان شاه عباس دوم ساخته شدهاست. وانک در زبان ارمنی به معنی جامع است. کلیسا وانک به نامهای سن سور و آمنا پرکیچ نیز نامیده میشود و در سال1605 میلادی در اراضی باغ زرشک احداث شد و پس از 50 سال توسعه یافت و به صورت امروز درآمد. این کلیسا دارای گنبدی عظیم و دیوارهای رفیع و طاقهای بلند و زیباست. نمازخانه اصلی کلیسا که به شکل متوازیالاضلاع است شامل دو قسمت چهارگوش است که قسمت اول شبستان بنا و قسمت دوم که زیر گنبد خانه است، محل اجرای مراسم و سرودهای مذهبی است.
در گوشه حیات کلیسا برج ناقوس زیبا و بزرگی ساخته شده که بر 4 ستون سنگی استوار است. دور تا دور گنبد داستان خلقت آدم و حوا است که بوسیله نقاشان ارمنی ترسیم شدهاند.
کلیسای سرکیس مقدس - تهران
کلیسای سرکیس مقدس در خیابان کریمخان زند، ابتدای خیابان نجات الهی تهران واقع شده است. این کلیسا با هزینه شخصی فردی خیر از ارامنه تهران بنام مارگار سرکیسیان به یاد همسرش و طرح مهندس اوژن آفتاندیلیانس در سال 1349 خورشیدی بنا شد.
از این کلیسا با عنوان نماد مسیحیت در تهران نیز یاد میکنند. پلان بنا چه از داخل و چه از خارج شکل بازیلیک دارد. همچنین یک گنبد در بالای مرکز نمازخانه با نورگیرهای بزرگ و دو برج گنبدی برای ناقوسخانه کلیسا در قسمت غرب بنا و دو سمت ورودی اصلی کلیسا قرار دارند. بنای یادبود کشتار ارامنه به دست حکومت عثمانی در سال 1915 میلادی نیز در محوطه کلیسا قرار دارد.
کلیسای قلب مقدس مسیح – کرمانشاه
این کلیسا در سال 1914 میلادی به دستور «اسقف یوحنانیان» در زمینی به مساحت 280 متر مربع بنا و توسط ایشان تقدس شد. زیر بنای این کلیسا با احتساب فضای سرایداری، اتاق ها و سایر تاسیسات یک صد و شصت متر مربع است. مصالح به کار رفته در بنا، آجر و دارای مختصر تزیینات و آجرکاری است.
نمای خارجی ضلع غربی کلیسا دارای سه طاق نما است. در طاق نمای میانی، ورودی کلیسا قرار دارد و در طاق نماهای طرفین دو پنجره دیده می شود. این در و پنجره ها با قالب های آجری که در بالا به قوسی زیبا ختم می شوند، تزیین شده اند. تزیین نمای خارجی اضلاع شمالی و جنوبی کلیسا نیز طاق نما و پنجره های قوس داراست. با این تفاوت که در ضلع جنوبی پنجره ها مسدود شده و از آن ها به عنوان طاقچه استفاده می کنند. نمای اصلی کلیسا با سنتوری که در وسط یک نورگیر به شکل صلیب تعبیه شده، تزیین شده است. بام بنا شیروانی و سقف آن از داخل با چوب کار شده است.
کلیسای حضرت مریم - تهران
کلیسای حضرت مریم مربوط به دوره پهلوی است و در تهران، خیابان میرزا کوچک خان واقع شده است. این اثر در تاریخ 12 بهمن 1381 با شماره? ثبت 7237 بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدهاست.
کلیسای حضرت مریم در سال 1324 (1945) با هزینه شخصی خیر بنام رومان عیسی یان بنا گردیده و معمار آن نیکلای مارکف بودهاست. این بنا بین سالهای 1324 تا 1349 دفتر اصلی و محل سکونت اسقف اعظم ارامنه بودهاست که بعدها به کلیسای سرکیس مقدس انتقال یافت.
کلیسای مریم و هاکوپ یا یعقوب مقدس- اصفهان
مجموعه کلیسای مریم و هاکوپ مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، محله جلفا، خیابان نظر شرقی، میدان بزرگ واقع شده است. این اثر در تاریخ 17 اسفند 1381 با شماره ثبت 7647 بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
کلیسای هاکوپ، یا کلیسای یعقوب مقدس، قدیمیترین کلیسای شهر اصفهان است. سال ساخت این کلیسا 1606 میلادی است. در سال 1613 میلادی در اطراف این کلیسا، ساختمان کلیسای مریم مقدس را ساختهاند و در حال حاضر کلیسای هاکوپ در داخل کلیسای مریم مقدس و در ضلع شمالی آن قرار دارد.
کلیسای مریم مقدس - تبریز
کلیسای مریم مقدس یکی از کلیساهای مسیحیان تبریز است. کلیسای مریم مقدس بزرگ ترین و قدیمی ترین کلیسای تبریز است و مراسم بزرگ ملی مذهبی مسیحیان در این کلیسا برگزار میشود. این کلیسا در محله دیکباشی میدان نماز، کوروش کبیر سابق تبریز قرار دارد.
کلیسای هُوانس مقدس- مراغه
این کلیسا یکی از کلیساهای ارامنه کاتولیک است و نام آن از اسم یکی از حواریون حضرت عیسی ( ع) به نام یوحنا که ارامنه به آن هوانس می گویند، گرفته شده است. این کلیسا روی تپه ای و در 40 کیلومتری شمال غربی تبریز قرار دارد. هرچند قدمت بنای این کلیسا را به قرون پنج و شش میلادی نسبت داده اند ولی بنای اصلی بارها بر اثر ویرانی تجدید بنا شده است.
قدمت بنای فعلی که توسط معماران روسی و فرانسوی ساخته شده است، به سال 1840 میلادی می رسد. کلیسای هوانس در اثر زلزله ی 1936 میلادی آسیب جدی دید و بعد از آن درها و پنجره های بنا به تاراج رفت .
بنا به صورت مستطیل در ابعاد 18.5 × 6.5 متر، با نمای آجری ساخته شده و شامل سه قسمت ورودی، تالار مرکزی و محراب است . ایوان آجری بنا به وسیله ی دو راه پله به برج ناقوس کلیسا که به صورت ستاره ای 16 ضلعی است و 12 متر ارتفاع دارد، راه می یابد. پوشش طاق مرکزی به صورت استوانه ای و گنبد مخروطی است. محراب نیز در قسمت شرقی با گنبدی کوچک تر قرار دارد .
کلیسای سنندج
این بنا در ضلع غربی خیابان نمکی و در محله قدیمی آقازمان که محله ای مسیحی نشین است قرار دارد. اواخر صفویه در زمان حکومت شاه عباس دوم، هنگامی که ارامنه توسط دولت عثمانی به ایران تبعید شدند، گروهی از آنها در شهر سنندج ساکن و احتمالا درهمان زمان به ساخت کلیسا اقدام کردند.
شیوه ساخت و نوع معماری کلیسای سنندج تحت تأثیر معماری سبک اصفهانی است و تلفیقی از نماسازی سبک بومی مانند طاق نما و ستون نمای آجری در آن به کار رفته که به فرم مشعل در بخش فوقانی به صورت سه ترکی آجر کاری شده است. خطوط عمودی در نمای بیرونی ساختمان تاکید بر ارتفاع کلیسا است.
در گل دسته ناقوس کلیسا کاشی ها و گره چینی قابل ملاحظه است. حجاری سنگ های سر در ورودی که دارای نقش گل لوتوس و ترنج است، کار استادان سنندجی است. این کلیسا دارای قناتی فعال است و آبنمای زیبایی نیز در داخل حیاط آن در ضلع جنوبی دیده می شود.
کلیسای حضرت شمعون غیور
کلیسای حضرت شمعون غیور در خیابان زند، کوچه نوبهار واقع است. شمعون غیور حواری دهم بود و طبق یک روایت قدیمی در ایران کشته شد. این کلیسای مسیحی، یکی از زیباترین کلیساهای کشور با رعایت جزئیات معماری ایرانی است. سقف نمازگاه، طاق ضربی آجری است و به جای دریچه در همه جا پنجره های رنگارنگ با نقشه های مهندسی ریز و بسیار ظریف، به کار رفته است.
چنین در و پنجره هایی در خانه های قدیمی شیراز مشاهده می شود. ساخت این کلیسا در سال 1317 پایان یافت. بانی و نخستین کشیش این کلیسا «رالف نارمن شارپ» دانشمند و خاورشناس شهیر انگلیسی است.
منبع:bartarinha.ir