![](http://images.khabaronline.ir/images/2014/11/position50/14-11-25-1552252483_935.jpg)
زنان ایرانی در معرض چه خشونت هایی هستند؟
آرزو رستمزاد: 3 ضرب در 365 می شود 1095؛ این رقم، رقم مرگ است. رقم مرگ زنانی که هر سال در گوشه و کنار دنیا از خشونت می میرند. 1095 نفر شاید در مقابل مرگ میلیون ها زن در سال چندان بزرگ نباشد اما آنها مشتی از خروار زنانی هستند که روزهای زیادی در رنج بوده اند، کتک خورده اند، بی احترامی دیده اند و تحقیر شده اند.
زنانی که حتی هیچ مرجع رسمی در دنیا نمی داند چند نفرند. از آن تلخ تر، حتی خودشان هم ممکن است خبر نداشته باشند که در معرض خشونت هستند و در دنیا سازمان هایی برای پناه دادن به آنها وجود دارد.
اگر هر آدمی یک روز را در تقویم مخصوص خودش داشته باشد، امروز روز زنانی است که در هر گوشه دنیا مورد آزار و اذیت و خشونت قرار دارند. زنانی که تحمل می کنند و دم نمی زنند. تحقیر می شوند و نادیده می گیرند، کتک می خورند و به کسی نمی گویند. 4 آذرماه روز جهانی زنانی است که 3 نفرشان هر روز در رنج و سکوت می میرند.
شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده معتقد است خشونت علیه زنان، تمام زنان را در تمام سنین تحت تاثیر قرار میدهد؛ گاهی حتی از پیش از تولد تا بعد از مرگ، خشونت، حیات و هویت زنان را دستخوش تحول و تزلزل میکند.
او در بیانیه ای که به مناسبت این روز منتشر کرده، می نویسد: خشونتی که علیه زنان اعمال میشود، خشونتی روزمره و اغلب خاموش است که زنان بسیاری را به خود مبتلا میکند؛ خشونتی که نه فقط با ضرب و شتم و تهدید و تحقیر که با نگاهی نابجا و کلامی نامناسب میتواند بر جان و روان زنان بنشیند و اراده و انگیزة آنان را محدود و مقهور سازد. خشونتی که اغلب نیز از سوی آشنایان و خویشاندانی که نزدیکترین کسانِ زنان هستند، بر پایه فهمی نادرست از آموزههای سنت و فرهنگ و مذهب صورت میگیرد و سایه سنگین آن از کودکی تا جوانی و سالخوردگی بر زندگی زنان سایه میافکند.
چند درصد زن های ایرانی خشونت می بینند؟
از 10سال قبل که مفصل ترین پژوهش ملی درباره خشونت علیه زنان انجام شد، تا امروز، به جز تحقیقاتی که به طور پراکنده در برخی دانشگاه ها انجام شده، بررسی ملی و آمار رسمی جدید منتشر نشده است.
طرح ملی «بررسی خشونت خانگی علیه زنان در 28 استان» طرحی بود که در سال 1383 انجام شد و اطلاعات آن نشان می داد که یک سال اول ازدواج و میانسالی، پرخشونتترین دوره زندگی زنان است. به جز این، دوران تنگنای مالی و پس از تولد فرزندان هم دوره های پر خشونتی برای زنان به حساب می آمد. دورانی که به گواه این پژوهش 38.4 درصد از زنان بهانهگیریهای پی در پی، داد و فریاد و بداخلاقی همسرشان را تحمل می کردند، 37.9 درصد مورد قهر و صحبت نکردن شوهر و خودداری از ارائه بحث در مورد مسائل بین شان قرار داشتند، 30.8 درصد کلمات رکیک می شنیدند و 25 درصدشان شاهد خشونت فیزیکی همسرشان در مقابل اجسام (شکستن، بهم ریختن سفره، کوبیدن در و...) بودند.
در این پژوهش خشونت ورزی مردان در ایجاد فشارهای روحی روانی با رفتار آمرانه و تحکمآمیز درمورد 20.7 درصد از زنان دیده شد. همچنین 22.6 زنان گزارش کردند که ماهی یک بار از همسرشان سیلی می خورند. 16.3 درصد زیر مشت و لگد همسرشان می مانند و 17.9 درصدشان بابت اینکه خرج خورد و خوراکشان را مرد تامین می کند، هر روز سرکوفت می شنوند.
تحقیر و خجالت زده کردن، بیاحترامی، بیارزش تلقی کردن و بردن آبرو پیش دیگران، ممانعت از اشتغال یا ادامه تحصیل زن، ایجاد محدودیت در ارتباطات فامیلی، ایجاد مداوم احساس درماندگی، از بین بردن کرامت انسانی و عزت نفس، ایجاد محدودیت در مهارتآموزی و مشارکت های اجتماعی هم از دیگر خشونت های رایج در خانواده های ایرانی بود که زنان را آزار می داد.
این پژوهش نشان می داد که پیامدهای خشونت علیه زنان، سردمزاجی، نارضایتی جنسی و انواع انحرافات برای آنها است.
رایج ترین انواع خشونت در خانواده های ایرانی (بر اساس پژوهش سال 83)
ردیف |
نوع خشونت |
درصد |
ردیف |
نوع خشونت |
درصد |
1 |
تصمیمات غیرمشارکتی شوهر |
37.5 |
11 |
شکستن اشیا و خشونت با لوازم |
25 |
2 |
قدرت نمایی و زورگویی |
67 |
12 |
بیارزش تلقی کردن و بردن آبرو |
17.5 |
3 |
عصبانیت شوهر |
43 |
13 |
سیلی زدن |
22.6 |
4 |
نابرابری در دسترسی به منابع خانواده |
55.1 |
14 |
ممانعت از کار یا ادامه تحصیل |
16.8 |
5 |
داد و فریاد و بداخلاقی |
38.4 |
15 |
ایجاد محدودیت در ارتباطات فامیلی |
16.6 |
6 |
قهر و صحبت نکردن |
37.9 |
16 |
زدن با مشت و یا چیز دیگر |
15.5 |
7 |
دشنام دادن |
30.8 |
17 |
لگد زدن |
16.3 |
8 |
ایجاد فشارهای با رفتار آمرانه |
20.7 |
18 |
از بین بردن کرامت انسانی و عزت نفس |
12.5 |
9 |
منت و سرکوفت |
17.9 |
19 |
ایجاد محدودیت در ادامه تحصیل |
11.3 |
10 |
کشیدن و هل دادن |
16.8 |
- |
- |
- |
کم رواج ترین خشونت در خانواده های ایرانی (بر اساس پژوهش سال 83)
ردیف |
نوع خشونت |
درصد |
ردیف |
نوع خشونت |
درصد |
1 |
مجبور کردن به کارهای خلاف عرف، شرع، قانون |
1.1 |
7 |
کتککاری منجر به سقط جنین |
1.2 |
2 |
زدن تا حد نقص عضو |
1.3 |
8 |
زدن تا حد شکستن فک یا بینی |
1.5 |
3 |
زدن تا حد پاره شدن پرده گوش |
1.5 |
9 |
زدن تاحد شکستن دست و پا |
2 |
4 |
مجبور کردن به سقط جنین |
2.5 |
10 |
عدم مراعات بهداشت زناشویی |
2.6 |
5 |
جلوگیری از نگهداری فرزندان در زمان متارکه |
2 |
11 |
ازدواج مجدد شوهر بدون رضایت همسر |
2 |
6 |
زدن تا حد از دست دادن دندان |
1.6 |
12 |
زدن تا حدی که دندانها لق شده است |
2.5 |
خشونت جنسی؛ دامنگیر زنان امروز
اگرچه داده های طرح ملی «بررسی خشونت خانگی علیه زنان» مربوط به تنها 10سال قبل است اما به نظر می رسد شکل خشونت ها از آن زمان تا به حال تغییر زیادی کرده باشد. جدیدترین پژوهش هایی که در این باره انجام شده مربوط به سال گذشته است که گروهی از پژوهشگران اجتماعی و فعالان حقوق زنان پس از یک سال فعالیت درباره بررسی وضعیت موجود خشونت علیه زنان در عرصه عمومی نتایج آن را منتشر کردند.
جلوه جواهری، فروغ عزیزی و ستاره هاشمی که تحقیقات خود را در چهار منطقه تهران انجام داده بودند، بعد از شناسایی بسترهای و علل بروز خشونت علیه زنان، در گزارش شان نوشتند: «مهمترین خشونت علیه زنان همسر آزاری است که با حبس خانگی، زن کشی و واداری به تن فروشی همراه است. پس از آن ازدواجهای اجباری دختران در سنین پائین است. کودک آزاری نیز از مصادیق خشونت علیه زنان است. در برخی کودک آزاریها شاهد آزار جنسی دختران در خانه هستیم.»
در بخش دیگری از این پژوهش به نامهربانی شهر با زنان هم نگاه شده و آسیبهایی مثل آدم ربایی، قتل، تجاوز، قاچاق زنان، مزاحمتهای خیابانی، کیف زنی و زورگیری زنان به عنوان تهدیدهای امروزی زنان معرفی شده اند. در کنار این جرایم بسترهای ناامنی برای زنان شناسایی شده که روشنایی ناکافی معابر، خلوتی معابر، وجود پارکها با انبوه درخت، تنگی خیابانها و... به زنان احساس ناامنی می دهند و پایتخت را برای زنان نامطلوب می کنند. در برخی مناطق مانند اوراقچیها، پارکینگهای ماشین های سنگین فضای مردانه به وجود آمده است و این مناطق برای زنان فضای بیدفاع شهری هستند.
زنان خشونت دیده کجا بروند؟
بهزیستی زنان آسیب دیده را در «خانه های امن» نگهداری می کند. مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی می گوید که اکنون 15 خانه امن در کشور برای پناه دادن به زنان آسیب دیده، دختران فراری، زنان کارتن خواب، زنان معتاد و زنان در معرض خشونت خانگی وجود دارد و حتی در صورت محرومیت یک شهر یا استان از چنین خانه هایی، این زنان می توانند با تماس با خط اورژانس اجتماعی 123 و استمداد از مددکاران این مرکز به مراکز مداخله در بحران که در تمام شهرهای کشور دایر است پناه برند و از آسیب های خیابانی در امان بمانند.
طرح خانه زنان هم یکی از طرح هایی بود که بهزیستی برای اسکان موقتی زنان در معرض خشونت داشت اما هنوز به بهره برداری نرسیده است. بهزیستی در نظر دارد با راه اندازی این خانه ها زنانی را که در شرایط خاصی هستند و بی پناه مانده اند، به طور موقت نگهداری کند. برای آن که زنی بتواند به این خانه راه یابد، باید خشونت دیده، یا در معرض خشونت باشد، سرپناه مناسب نداشته باشد، به بیماری های حاد مسری و روانی مبتلا نبوده و در نهایت معتاد یا مجرم تحت تعقیب نباشد.
آن طور که بهزیستی برنامه ریزی کرده، در این خانه، زنان می توانند خدمات اجتماعی و اورژانسی دریافت کرده و به طور موقت ساکن شوند؛ یعنی برای مدت 3روز تا حداکثر یک ماه. در این مدت با تشخیص پزشک مرکز، زنان آسیب دیده برای درمان به مراکز درمانی اعزام می شوند. برای آنها پرونده اجتماعی و سلامت پزشکی تشکیل شده و پیگیری های لازم برای بازگشت زنان به خانواده یا تشکیل زندگی مستقل شان انجام می شود.
سوالاتی که درباره پیانو وجود دارد
سوالاتی که درباره پیانو وجود دارد
ساز پیانو در سال 1709 توسط بارتولومئو کریستوفری (1655- 1730) از روی سازی به نام هارپسیکورد ساخته شد. این ساز بیشترین وسعت صوتی را در بین سازهای رایج دارد (حدود هفت اکتاو) و جعب? صوتی بسیار بزرگی دارد که سیمها و چکشهای متعددی در آن تعبیه شده است. با فشردن کلیدهایی که خارج از جعبه صوتی و روبروی نوازنده تعبیه شده، چکشهای داخل جعب? صوتی ساز (که متصل به این کلیدها هستند) به حرکت درآمده و به سیمها اصابت می کنند و صدا تولید می شود.
پیانو بر خلاف هارپسیکورد قادر به اجرای نوانس های مختلف است بدین معنا که به نسبت شدت فشاری که انگشتان نوازنده روی کلیدهای ساز وارد می کند شدت صدائی که تولید می شود نیز تغییر می کند (هر چه کلیدها را قوی تر فشار دهیم صدا بلندتر و قوی تر و هر چه ضعیف تر فشار دهیم، صدا کمتر و ضعیف تر خواهد بود)و از اینرو عنوان پیانو که مخفف شده ی کلم? پیانو فورته می باشد (پیانو به معنی ضعیف و فورته به معنی قوی می باشد) بر آن نهاده شد.
انواع پیانو :
-پیانو دیواری (برای مصارف خانگی)
-پیانو رویال (برای استفاده در سالن ها)
-دیجیتال پیانو (پیانوی الکترونیکی) – این نوع پیانو نیاز به کوک ندارند.
1- برای آموزش پیانو چه متد هایی وجود دارد؟
کتاب جان تامپسون برای کودکان و برای بزرگسالان نیز کتاب ها و نت های بسیاری وجود دارد. مانند: بیر، کتاب باخ آنا ماگدالنا، قطعات ساده کلاسیک برای پیانو، قطعات ساده ایرانی برای پیانو
2- آیا نواختن پیانو سخت است؟
هیچ سازی آسان یا سخت نیست و برای نواختن هر کدام بایستی روزانه تمرین کنید. خوب نواختن هر سازی به دو عامل زمان و تمرین نیاز دارد. سازهایی مانند پیانو یا سنتور از آنجا که از قبل کوک شده اند، در ابتدا صدایی بسیار دلنشین تر دارند. اما سازی مانند ویلن که هنرجو خود بایستی صدای مورد نظر را ایجاد کند کمی سخت تر بنظر می رسد.
3- آیا یادگیری این ساز برای من دیر نیست؟
آموختن موسیقی در هیچ سنی دیر نیست. بقول معروف ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است!
4- از چه موقع بایستی ساز را تهیه کنم؟
قبل از تهیه ساز حتما با مربی خود مشورت کنید. حدودا از جلسه دوم یا سوم بهتر است که ساز را داشته باشید.
6- آیا پیانو انواع مختلفی دارد؟ فرق آنها چیست؟
بلی پیانوهای اسپینت (Spinet) معمولآ کوتاه ترین نوع پیانوهای دیواری و از ارزانترین نوع آنها هستند. ارتفاع این پیانوها از حدود 90 سانتیمتر شروع می شود و تا حداکثر 100 سانتیمتر ادامه دارد. جعبه صدای آنها کوچک است. به همین علت، اغلب قیمت مناسبی دارند.پیانو های دیواری معمولی که از 100 سانتیمتر شروع می شوند و تا 130 سانتیمتر هم ساخته می شوند.
پیانو های رویال که حالتی خوابیده دارند و برای سالن ها و فضاهای بزرگتر طراحی شده اند. قیمت این نوع پیانو بسیار گرانتر از پیانو های دیواری می باشد.
پیانو های دیجیتال که با برق کار می کنند و نیاز به کوک ندارند.
7- آیا کودکان نیز می توانند به فراگیری این ساز بپردازند؟
بلی بهترین سن برای شروع نوازندگی پیانو از دوران کودکی است. توجه داشته باشید در این سنین اگرچه فراگیری کودکان بسیار بالا است اما بدلیل زود خسته شدن کودکان از کارهایی که نیاز به تمرکز زیادی دارد، بهتر است برای پیشرفت بیشتر، زمان تمرینات آنان را کوتاه تر و به دفعات بیشتر تقسیم کرد.
8- قبل یا همزمان با فراگیری پیانو چه درس های دیگری به من کمک می کند تا نواختن این ساز را بهتر بیاموزم؟
آموختن مبانی موسیقی (سلفژ و تئوری) به یادگیری شما کمک می کند. همینطور گوش دادن به آثار صوتی که شامل تکنوازی پیانو باشد و خواندن کتاب های مربوط به موسیقی نیز موثر است.
9- چه مدت زمانی طول می کشد تا من بتوانم این ساز را در حد قابل قبولی بنوازم؟
متد های آموزشی پیانو بر اساس قطعات ساده شروع می شود و به تدریج پیچیده تر می شوند. برای دوره مقدماتی حدودا هفت تا هشت ماه زمان در نظر بگیرید. البته این زمان بسته به زمان تمرین هر هنرجو متفاوت است.
10- شیوه آموزش برای ساز چگونه است؟ آیا در طی دوره آموزشی ناگهان درس ها سخت می شود؟
شیوه آموزشی برای همه سازها به تدریج و از آسان به دشوار می باشد. در صورت تمرین مرتب روزانه و فراگیری کامل درس ها ، درس های جدید بسیار ساده خواهند بود.
منبع:teeteel.notkade.com
0 1راز ابراز عشق به همسر در دوران نامزدی
بخشی از خوشبختی در زندگی زناشویی با ابراز علاقه پدید می آید؛ پدید می آید زیرا از قبل وجود ندارد و باید ساخته و پرداخته شود. ساختن و پرداختن آن هم به روشهایی بستگی دارد که یکی از آنها آشنایی با شیوه بروز دادن علاقه است.
1 - به جای آنکه از روی درماندگی رمانتیک باشید با چشمان باز و امیدوارانه رمانتیک باشید.
2 - به خاطر داشته باشید خوشحالی و خوشبختی چیزی نیست که مالکش باشید.خوشبختی یک مهارت است. خوشبختی را نمی توانید به چنگ آورید. خوشبختی را هنگامی تجربه خواهید کرد که بیاموزید در هر لحظه چگونه زندگی کنید.
3 - چنانچه خواهان آنید که عاشق باشید باید نخست عشق را درون خود جسته و یافته باشید. فقط در این هنگام است که عشق را در دیگری نیز خواهید یافت.
4 - به ازدواج خود مانند راهی متحول کننده و سفری که در بردارنده رشد و تغییر شخصی است بنگرید. گام برداشتن در این مسیر برای شما و همسرتان نیرو، استحکام، پایداری و بردباری به همراه خواهد آورد تا بتوانید سفر عشق را دوشادوش یکدیگر بپیمایید.
5 - به همسرتان توجه و علاقه نشان دهید و هرگز از یاد مبرید که چرا عاشق او شدید.
6 - به همسرتان کمک کنید شما را بیشتر و بهتر دوست داشته باشد. با در میان گذاشتن خواستههای پنهان و نیز درونی ترین و عمیق ترین نیازهایتان با او، کمکش کنید تا شما را خوشحال کند.
7 - به بیان این نکته که عاشق همسرتانید اکتفا نکنید. به او بگویید چرا دوستش دارید و به او عشق می ورزید.
8 - اعجاز و وفوری را که همسرتان با عشق خود به زندگیتان آورده شکر گزار باشید. همانا او کلید ورود شما به بهشت روی زمین است.
9 - به خاطر داشته باشید ازدواج به شما کمک میکند تا هر آنچه را در شما دوست داشتنی نیست بهبود بخشید.
10 - پایبندی خود را به ازدواجتان هر روز تمدید و تجدید کنید . آن را قویتر و عمیقتر از روز قبل سازید. این کار رابطه شما را از یک دوستی یا موانست ساده به یگانگی و الحاقی حقیقی و کمنظیر بدل می سازد که یکایک اعمال و حرکات شما را از معنا و مفهوم آکنده میسازد.
بد نیست که همواره مراقب این چهار نشانه هشداردهنده درباره ازدواج نیز باشید:
_ مقاومت، مخالفت، جبهه گرفتن
_ بیمیلی، دلخوری، انزجار
_ طرد کردن، رد کردن، نپذیرفتن
_ واپس زدن، سرکوب کردن و سرخوردگی
منبع : جام جم آنلاین
تکنیک های زیبا شدن هالیوودی ها
بازیگران روی فرش قرمز و روی پرده سینما زیبا هستند؛ با پوستی صاف و بدون لک، چشمهایی براق و زیبا و صورتی متناسب. اما خیلی از آنها از نزدیک و به صورت زنده چنین ویژگیهایی ندارند. پوست آنها هم مثل پوست بیشتر افراد جامعه است و هیچ چیز خاصی در صورتشان نیست که آنها را متمایز کند. اما چه اتفاقی برای آنها میافتد که به چنین زیبایی خیرهکنندهای دست پیدا میکنند؟ خیلیها معتقد هستند آنها از تکنیکهای خاصی استفاده میکنند. تکنیکهایی که دانستنشان به شما هم امکان میدهد همانقدر زیبا و خیرهکننده باشید.
ژل آلوئهورا همراهتان باشد
بازیگران سینمای تجاری تنها با آرایشهایشان زیبا به نظر نمی رسند. آنها وقتی چشمهایشان خسته میشود و فیلمبرداری در حال آغاز شدن است، زیر چشمهای خود را با ژل آلوئهورا ماساژ میدهند. این کار به سرعت پوست زیر چشم را سفت میکند و حس خستگی را از آن میگیرد.
دور مداد مشکی را خط بکشید
ابروها را هیچوقت با مداد قهوهای یا مشکی پر نکنید. با این کار دقیقا معلوم است ابروهایتان طبیعی نیست. هالیوودیها همیشه ابروهای خود را با سایه یا مداد خاکستری پرمیکنند. این کار ابروهای آنها را کاملا طبیعی مینمایاند پس ابروهای پررنگ قجری را فراموش کنید و مطابق روز پیش بروید.
فیکساتور را فراموش نکنید
مهم نیست از چه فیکساتوری استفاده میکنید. از هر کرمی که روی پوستتان خوب مینشیند و به آن عادت دارید استفاده کنید؛ چه مرطوبکننده باشد و چه ضدآفتاب. قبل از آرایش تمام صورت خود را با آن بپوشانید. گذشته از این میتوانید از فیکساتورهای مخصوصی که برندهای مختلف به بازار فرستادهاند استفاده کنید و از اسپری ماندگار کننده آرایش گرفته تا پودر آن را برای تثبیت زیباییتان به کار بگیرید.
خط لب بکشید
دور لبها را با یک رنگ کاملا طبیعی و نزدیک به رنگ واقعی لب خط بکشید و سپس خط لب را به طرف داخل هر دو لب پر کنید. توجه کنید به مرکز لبها نرسید تا لبهایتان برجستهتر به نظر بیایند. دو گوشه لبها را هم با مداد پررنگ کنید و کمی که به وسط میرسید آن را متوقف کنید. بعد از این کار میتوانید تنها از یک برق لب استفاده کنید. لبهای شما به مراتب برجستهتر و سادهتر به نظر خواهند رسید.
ماسک مخمر بگذارید
برخی ماسکهای ساده را میتوانید در خانه تهیه کنید و از آنها برای زیباتر به نظر رسیدن کمک بگیرید. میتوانید یک بسته مخمر خشک را با آب نصف لیموترش تازه مخلوط کنید، این خمیر را روی لکههای پوستتان بگذارید، ماساژ دهید و اجازه بدهید برای 5 دقیقه روی پوست بماند تا خشک شود. بعد هم باید آن را بشویید و از پوست صاف خود لذت ببرید. این مخلوط برای جای جوش و کک و مک موثر است.
ژله قرمز به جای رژلب
تصور میکنید بازیگران سینمای تجاری در جریان بازی کردن فیلمهایشان مدام آرایش خود را تمدید میکنند؟ شاید این کار را انجام دهند اما قطعا از تکنیکهایی برای ماندگار شدن آن هم استفاده میکنند. اگر میخواهید بعد از چند ساعت لبهایتان بیرنگ و ترک ترک جلوه نکند، کمی پودر ژله قرمز را در آب حل کنید و با انگشت روی لبهایتان بکشید و بگذارید یک دقیقه روی آنها بماند تا جذب شود. رنگ قرمز به خورد لبها خواهد رفت و تا چند ساعت پاک نخواهد شد. میتوانید روی آن از رژ یا برق لب هم استفاده کنید.
برق آرایش را بگیرید
آرایش براق الان دیگر مد نیست. پس همیشه بعد از آرایش کردن یک دستمال روی صورت خود بگذارید و بردارید. این کار باعث میشود برق اضافی رژلب، رژگونه یا سایه را بگیرید. اگر دیدید آرایش کم است میتوانید آن را تجدید کنید اما باز هم برق آن را بگیرید. با این کار علاوه بر اینکه آرایش شما مات میشود، بیشتر روی پوستتان میماند زیرا آن چیزی که دستمال از روی آرایش شما برمیدارد، بعد از یک ساعت خود به خود از صورتتان پاک خواهد شد. با این کار شما آرایش را گارانتی میکنید.
با پلک بالا بازی کنید
هیچکس با چشمهای خوابآلوده و خسته زیبا به نظر نمیرسد پس برای فرار از چنین وضعیتی همیشه در لبه پلک بالا خط چشم بکشید. میتوانید مژههای بالا را با دست عقب نگه دارید و به آرامی خط چشم را روی لبه پلک بکشید. این کار باعث میشود قسمتسفید چشمتان در تقابل با سیاهی درخشانتر باشد و چشمهای شما سرحالتر به نظر برسد.
سایه روشن بزنید
چشمهای ریزی که در صورت شما گم میشوند میتوانند زیباییتان را خدشهدار کنند. از سایهای کمی روشنتر از پوست خود استفاده کنید و گوشه درونی چشم خود را سایهروشن بزنید. این کار باعث میشود چشمهای شما درشت و درخشان جلوه کنند. یادتان باشد برای این کار از سایه براق استفاده نکنید زیرا صورت شما را بیش از حد دخترانه نشان خواهد داد.
با بخار معجزه کنید
بخار آب داغ هم برای شفافیت پوست و هم براقی و نرمی موهای شما مفید است. لازم است 10 دقیقه در هفته از سونای بخار استفاده کنید یا حمام را داغ کنید و 10 دقیقه در آن بمانید. این کار باعث میشود بخشهایی از موی شما که وز شده یا سوخته بهبود پیدا کند و سلولهای مرده پوست جدا شود و درخشانی به پوست شما بازگردد.
ابروها را شانه کنید
حتما یک مسواک نرم یا شانه ابرو داشته باشید و ابروهای خود را شانه کنید. میتوانید یک برقلب بیرنگ را روی انگشتتان بمالید و آن را روی ابرو بکشید. ابرو در جهت شانه شده فیکس خواهد شد و تا چند ساعت مرتب جلوه خواهد کرد. دقت کنید اگر برق لب را روی ابروی شانه نشده بکشید خیلی وحشتناک خواهد شد.
به رنگها توجه کنید
رنگ آرایش شما باید هارمونی کامل داشته باشد تا طبیعیتر جلوه کند. برای مثال رنگ سایه چشم را براساس رنگ چشم و پوست خود انتخاب کنید. سایههایی با رنگهای تند معمولا قشنگ نمیشوند و با رنگ پوست و چشمها هارمونی ندارند. منطقیتر است برای سایه چشم از رنگهای کبود، قهوهای یا خاکستری استفاده کنید. این رنگها معمولا با تمام رنگ پوستها و چشمها سازگار هستند و آرایش شما را طبیعیتر میکنند. اگر چشمهای روشنی دارید (خاکستری، آبی یا سبز) میتوانید از خط چشم سبز تیره هم استفاده کنید. این خط را زیر و بالای پلکها بکشید و از زیبایی خیرهکننده آن لذت ببرید.
دو نوع ریمل بخرید
همیشه از دو نوع ریمل استفاده کنید. برای مژههای بالا از ریمل حجمدهنده استفاده کنید و ریمل را آرام روی مژههای میانی به سمت بالا بکشید. برای دو سمت مژههای بالا و مژههای پایین از ریمل ضخامتدهنده استفاده کنید. مژههای گوشه درونی چشم را به درون و مژههای گوشه بیرونی چشم را به بیرون بکشید. مژههای شما بلند و کشیده نشان داده خواهد شد.
منبع:مجله سیب سبز
پایان نشست وزیران خارجه ایران و 1+5
تمدید مذاکرات جامع هستهای تا 9 تیر/ آزادسازی ماهانه 700 میلیون دلار از داراییهای ایران
نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 پایان یافت.
به گزارش خبرنگار انرژی هستهای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به وین، منابع نزدیک به هیات مذاکره کننده هستهای ایران اعلام کردند: قرار شد مذاکرات بهزودی آغاز و طی هفتههای آینده برای دستیابی به توافق ادامه یابد.
همچنین توافق ژنو هم به مدت 7 ماه تا 9 تیر 1394 (30 ژوئن) تمدید خواهد شد.
یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده هستهای کشورمان از بررسی ترتیبات آزادی داراییهای بلوکه شده ایران بر اساس برنامه اقدام مشترک (دوره شش ماهه) خبر داد.
این منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده در گفتوگو با خبرنگار انرژی هستهای ایسنا در وین افزود: برخی جزییات زمانبندی در دست تنظیم است.
اضافه شده در ساعت 18
طبق توافق صورت گرفته میان دو طرف هر ماه 700 میلیون دلار از سرمایههای ایران در بانکهای خارجی آزاد میشود. اما هنوز مشخص نیست در ازای این مبلغ ایران چه اقدامات هستهای را علاوه بر آن چه در 10 ماه گذشته صورت گرفته است انجام خواهد داد.
بر اساس توافق اولیه ژنو ایران غنی سازی 20 درصدی خود را تعلیق و ذخایر اورانیوم غنی شده 20 درصدیاش را نیمی به اکسید اورانیوم و نیمی دیگر را رقیق کرد.
همچنین ایران پذیرفت تا اورانیوم غنی شده 5 درصدی خود را که از تاریخ اجرای توافق تولید می شود به اکسید تبدیل کند.
همچنین ایران پذیرفت تا تجهیزات عمده راکتور اراک را در زمان اجرای توافق نصب نکند. و نیز سانتریفیوژ بیشتری را در تاسیساتش نصب نکند.
علاوه بر این در مدت تمدید چهار ماهه توافق ایران پذیرفت تا در ازای آزاد شدن 2.8 میلیارد دلار از داراییهایش حدود 4 تن از اورانیومهای غنی شده تا کمتر از 2 درصد را به اورانیوم طبیعی تبدیل کند.
ایران و 1+5 پس از ده ماه تلاش برای رسیدن به راه حل جامع نتوانستند در تاریخ تعیین شده به توافق یا تفاهمی سیاسی دست یابند و برخلاف انتظار مذاکرات در وین در یک هفته گذشته با توجه به مواضع سرسختانه و زیادهخواهانه آمریکا از پیشرفت قابل توجه برخوردار نشد.
در عین حال دو طرف بر ادامه تلاشها برای رسیدن به راهحل جامع توافق کردند، از این رو مذاکرات برای هفت ماه دیگر تا 9 تیرماه 1394 تمدید شد. همزمان با تمدید مذاکرات به طور طبیعی برنامه اقدام مشترک که سوم آذر سال گذشته به دست آمد نیز در مدت تمدید مذاکرات نیز تمدید شد.
قرار است ایران و 1+5 تا ساعتی دیگر در بیانیهای مشترک نتایج مذاکرات وین را در جمع خبرنگاران اعلام کنند.
بر اساس توافق ژنو در دوره شش ماه اولیه، ایران اقداماتی هستهای را در قبال برداشتن برخی تحریمهای یکجانبه انجام داد که به نظر میآید همان شرایط در دوره زمانی هفت ماه جدید تمدید استمرار یابد.
در ازای اقدامات هستهای ایران در توافق ژنو 4.2 میلیارد دلار از داراییهای ایران آزاد شد.
این خبر در حال تکمیل شدن است...
یادداشت نویسنده 7فاز درباره همایون شجریان
7فاز: نمیخواهیم بگوییم که نام پدرش، محمدرضا شجریان اصلا در محبوبیتش تاثیر نداشته که واقعیت ندارد. به هر حال شجریان پدر از همان اوایل انقلاب وقتی به موج مردم پیوست و با چاووش سرودهای انقلابی اجرا کرد، مهرش را برای ابد به دل مردم انداخت. صدایش هم که سال به سال پختهتر شد و تواناییهای آوازیاش بیشتر و به جایی رسید که میشود گفت در تاریخ موسیقی ایران همتا ندارد. اما شجریان پسر چند سالی است که جدای از محبوبیت خانوادگی برای خودش طرفداران زیادی پیدا کرده است. این را از کنسرت آخرش میگوییم که دیگر صدای کسانی که برای اجرای پایانی تقاضای مرغ سحر داشتند کمتر شده بود و حالا همپای آنها کسانی بودند که فریاد میزدند چرا رفتی؟ را دوباره بخوان.
دوستی معتقد بود که رفتن به کنسرت چرا رفتی؟ عین ویروس واگیردار گریبان همه را گرفته و رفتناش نشانه جوگیری است. اینکه واقعا چرا از این آلبوم آخر تا این اندازه استقبال شده است، نمیدانم. همایون آلبومهای بهتر از این هم از نظر آهنگسازی و تکنیکهای آوازی دارد اما در نه فرشتهام نه شیطان انگار به یکجور مخاطبشناسی هم رسیده است. برای آن دسته از دوستانی که فکر میکنند چرا رفتی؟ به خاطر کثرت استفاده میان عوام و خواص دستمالی شده، یک مثال خوب وجود دارد. سالهاست قطعه هتل کالیفرنیای گروه ایگلز در سیدیهای سلکشن موسیقی همه کافیشاپها وجود دارد. همه از شنیدنش لذت میبرند اما همین قطعه را برای یک تازهوارد هم که عشق موسیقی است و احیانا سر از گیتار و ملودی هم درمیآورد بگذارید، کیف میکند. محبوبیت یک قطعه موسیقی لزوما دلیل بر عامهپسند بودنش نیست. گاهی آنقدر همه چیز با هم چفت شده است که مخاطب از هر قشری که باشد نمیتواند جلویش مقاومت کند. چرا رفتی؟ و آلبوم نه فرشتهام نه شیطان هم چنین خاصیتی دارد.
اگر میخواهید دستتان بیاید که چقدر مردم دوستش دارند، باید یک سر به کنسرتش میزدید. اینکه میگویند اثری برای همه گروههای سنی است را میتوانستید به چشم ببینید. بازه سنی مخاطبانی که به کنسرت چرا رفتی؟ همایون آمده بودند و داشتند از تکتک لحظات لذت میبردند بین 9 تا 70 سال بود. آدمهایی که از نحوه پوشششان متوجه میشدید متعلق به گروههای فرهنگی و قشرهای مختلف جامعه هستند. مخاطبان کنسرت چرا رفتی؟ فقط از قطعات موسیقی لذت نمیبردند آنها از حضور در کنسرت همایون خوشحال بودند. مردم ایران برای یکسری چیزها به اندازه صدای خوب و حرفهای بودن خواننده احترام قائلند. مثلا دوست دارند هنرمندشان به اصطلاح مردمی باشد. اگر جوان است با سر پرغرور جلوی مردم نایستد و اگر پیر است منت سالهای رفته عمرش را سر کسی نگذارد. همایون شجریان محجوب و آرام است. آنقدر که وقتی قرار میشود روی سن دو کلمه خارج از اجرا صحبت کند، صدایش به سختی به گوش میرسد و نمیتواند جملات را شیوا و رسا ادا کند. (باورتان میشود کسی که قدرت صدایش و تحریرهایش تنه به کارهای پدرش، استاد آواز ایران میزند موقع حرف زدن روی سن صدایش با میکروفون هم به زور شنیده میشود؟) با این حال مردم همین چیزها را در موردش دوست دارند. بزرگترها حس میکنند شرم حضور دارد. جوانترها از چهره گرم و لبخندهای صمیمیاش خوششان میآید. آنقدر محبوب است که وقتی قطعه مردان خدا را که در اصل با صدای شهرام ناظری میان مردم گل کرد به سبک خودش میخواند، کسی دلگیر نمیشود. نوستالژی و خاطرات کسی به هم نمیریزد. به انتخابش احترام میگذارند. و با وجود همه جوانیاش قدر هنرش را و حمایتهای مردم را میداند. از اینکه جایگاهش کجاست و برای نگهداشتنش باید چه کار کند، آگاه است. این است که حتی حضور محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در شب آخر کنسرتش نتوانست همایون را تحتالشعاع قرار دهد. این را هم در نظر داشته باشید که ظریف از محبوبترین سیاستمداران ایران است و مردم وقتی متوجه حضورش شدند کلی هم تشویقش کردند اما در مقابل تشویقهای کسانی که در طول کنسرت 3-4 بار به احترام همایون جوان بلند شدند و دست زدند، خیلی هم به چشم نمیآمد. همایون بعد از اجرای دومین قطعه درباره حضور ظریف با ظرافت تمام حرف زد. مثل خیلی از هنرمندان حرکات نمایشی انجام نداد که بخواهد کنسرتش را تقدیم کند یا قطعهای به افتخارش اجرا کند. برخورد همایون با ظریف، کاملا از موضع برابر بود. از جایگاه مردم ایران با او صحبت کرد: سالهای سال هنرمندان زیادی برای معرفی هنر و فرهنگ این مرز و بوم به دوستداران هنر ایرانی در خارج از کشور زحمتهای بسیاری کشیدند. هنرمندان تلاش کردند که سفیرهای خوبی برای معرفی ایران باشند و فرهنگ را به گونهای معرفی کنند که باعث سربلندی کشورمان باشد و چهره واقعی فرهنگ ایرانی را به جهانیان نشان بدهند. امشب میزبان دکتر جواد ظریف در این کنسرت هستیم و برای ایشان آرزو میکنیم آنطور که به نفع ایران و باعث سربلندی مردم ایران است، موفق شوند. همین.
از آن طرف همایون ابداعات خودش را هم دارد. نمونهاش را به زودی در تیتراژ فیلم آرایش غلیظ خواهید دید. وقتی با همراهی گیتار برقی آواز میخواند یا در همین اجرای آخر که گیتار هم در یک کنسرت موسیقی سنتی حضور داشت. اما برعکس خیلی از موزیسینهایی که کار تلفیقی میکنند، اصلا نمیخواهد جار و جنجالی به راه بیاندازد یا مثلا موجی ایجاد کند و از این راه نامش را بیشتر سر زبانها بیاندازد. انقدر موسیقیاش متین است که مخاطب متعصب موسیقی سنتی را ناراحت نکند و در ضمن بتواند شنوندگان با سلیقههای بیشتری را هم جذب کند.
خوب است که همایون بدون ادا و اصول بلد است دل مردم را به دست بیاورد و کنار قطعات دلنشینی که میخواند همیشه حضور دلنشینی هم دارد.
...............................
این مطلب قبلا در روزنامه هفت صبح کار شده است.
28 آبان 1230 سالروز صدور فرمان عزل امیرکبیر
![28 آبان 1230 سالروز صدور فرمان عزل امیرکبیر 28 آبان 1230 سالروز صدور فرمان عزل امیرکبیر](http://www.seemorgh.com/modules/iContent2/Files/216961.jpg)
با مرگ محمدشاه قاجار، میرزا محمدتقی خان فراهانی معروف به امیرکبیر، تلاش زیادی برای به سلطنت رساندن ناصرالدین شاه به عمل آورد و در نهایت با تدبیر او، کار سلطنت سامان یافت.
آن زمان شاه جوان 17 سال بیشتر نداشت و به صدراعظم کار کشته و با تجربه خود هم اعتماد داشت. امیر که رشته امور را به دست گرفت، به نظم امور و انتظام بخشیدن به کارهای اجرایی پرداخت. امیرکبیر فردی با تجربه بود و در سیاست داخلی و خارجی و رعایت مصالح کشور استقلال نظر داشت و مهمترین مخالفت گروه درباری وابسته هم همین استقلال رای و عمل امیر بود.
در دوره این صدراعظم خوشنام بود که در دربارـ که محل اجتماع رجال و شاهزادگان بود ـ حقوق بیحد و حساب برخی افراد متنفذ و منتسب به خانوادههای مشهور نظم شایسته ای یافت و جلوی بسیاری از اسراف کاری و ولخرجیهای بیهوده گرفته شد. عناصر دربار که آن موقع بدون کوچکترین اقدام حقوق کلان میگرفتند، اکنون در وضع بدی قرار داشتند و از این رو برای اینکه دوباره به شرایط سابق بازگردند، از هر سو سنگی در مسیر اقدامات اصلاحی امیرکبیر میانداختند. بازار سعایت و بدگویی داغ بود آنها اتهامات زیادی را به صورت شایعه به او وارد ساختند. ناصرالدین شاه ابتدا به این بدگوییها توجهی نمیکرد. اما توطئه، گسترده بود و اصرار در ترساندن شاه، ادامه یافت. کمکم ناصرالدین شاه که هنوز 20 سال هم نداشت، به امیر سوءظن پیدا نمود و او را در بیست و هشتم آبان 1230، (محرم 1268ق و نوزدهم نوامبر 1851 م) از صدارت عزل کرد. اما در این میان بدگویی دیگران تا آنجا ادامه یافت که شاه وحشتزده، با عزل امیر از تمامیمقامها، او را به کاشان تبعید کرد. پس از مدتی فرمان قتل امیرکبیر نیز صادر شد و سرانجام امیر را بیستم دی ماه 1230ش (هجدهم ربیعالاول 1268 ق، دهم ژانویه 1852 م) در حمام فین کاشان به قتل رساندند. امیرکبیر مردی کاردان، باهوش، وطندوست و باکفایت بود. در زمان صدارت خود خدمات شایسته و درخور تحسینی به ایران و ایرانیان نمود. وی منافع ملت را برهمه چیز مقدم میداشت و هیچ گاه در مقابل اجانب سر فرود نمیآورد. مهمترین اقدامات فرهنگی وی را میتوان تأسیس دارالفنون تهران نام برد. نکته تأسفبار این است که دارالفنون 13 روز پس از قتل امیرکبیر افتتاح شد.
زمان وزارت میرزا تقیخان کمی بیشتر از سه سال بود و بهطور طبیعی با توجه به منطق برنامه اقتصادی نمیتوان انتظار داشت که در تجزیه و تحلیل بعد اقتصادی امیرکبیر، بحث نتایج و آثار اقدامات را به میان آورد.
در این میان نباید فراموش کرد که امیرکبیر با کمبود کارشناس و متخصص داخلی مواجه و در این میان مجبور بود سیاستهای اقتصادی خود را بر دو محور پیش ببرد.
نخست: استفاده از متخصصان خارجی
دوم: تکیه بر دانش شخصی و برداشتهای غیرتخصصی خود و مقامات مشابه از تحولات
این احساس کمبود متخصص بخوبی در سیاستهای آموزشی و توسعهای امیر به چشم میآید و به نظر میرسد بهگونهای برنامهریزی کرده است که در صورت انجام آنها، در دهه دوم حکومت ناصرالدین شاه نباید مشکلی از این نظر وجود داشته باشد.
در هر صورت میتوان رفتار امیرکبیر در حوزه اقتصاد را به دو بخش تقسیم کرد. امیرکبیر در حوزه مسائل پولی سیاست انقباضی در پیش گرفته بود اما در حوزه مالی سیاست انبساطی محدودی را اجرا میکرد.
طی دوره وزارت نخستین صدراعظم ناصرالدین شاه اصلاحاتی صورت گرفت که اغلب بعد اقتصادی قابل توجهی داشتند از جمله:
حذفالقاب و مستمریهای گزاف درباریان (کاهش هزینههای جاری)
اصلاحمالیه (اصلاح الگوها و چارچوبهای مالی و تضمین جریان درآمدی)
ترویج صنایع داخلی (حمایت از صنایع داخلی و وارداتی)
ترویج کشاورزی (تقویت مزیتهای نسبی)
سیاست پولی انقباضی
یکی از نکات خاص اقتصادی امیرکببر آن بود که وی بودجه کشور را با حدود یک میلیون تومان کسر درآمد تحویل گرفت. البته تا پیش از این میزان کسری بودجه مشخص نبود و او هیأتی از مستوفیان را تحتنظر مستوفیالممالک آشتیانی(وزیر استیفار) تشکیل داد. این هیأت پس از رسیدگیهای لازم، کمبود عایدات (ورودی خزانه) را نسبت به هزینههای مستمر (خروجی از خزانه)، یک میلیون تومان تشخیص داد که دو دلیل عمده برای آن مطرح شده است:
فرار از پرداخت عوارض و مالیاتی گسترده
هزینههای گزاف ناشی از سیستم اداری و سلطنتی قاجار ـ مقامات ...
طبیعی است که برای رفع این مشکلات روشهای مشخصی دنبال شده است. برای مثال در خصوص فرار مالیاتی سیستم نظارت را اصلاح کرد. مالیات عقبافتاده حکام ولایات و خوانین محلی را وصول کرد و زمینهای مزروعی را از نو مورد ارزشیابی قرار داد.
ضمن آنکه برنامه تجمیع منابع مالی و هزینه براساس تخصیص منابع را شروع عملیاتی کرد.
در کنار آن درخصوص هزینههای مازاد ضمن تعیین سقف و شرایط پرداخت به مقامات و خاندان حاکم در خصوص مقامات میانی و حقوقبگیران با تعیین مشاغل و میزان حقوق و مقرری هر شغل سازوکار نظارتی موثر را در دستور کار قرار داد.
این سیاست بهطور خاص باعث کاهش هزینههای جاری شد. امیرکبیر برای خاتمه دادن به بحران مالی و متوازن ساختن عایدات خزانه دستور داد به تناسب از حقوق خود و مقرری مستخدمین کاسته شود و این عمل را از حقوق خود گرفته تا کوچکترین مستخدمین اجرا کرد. علاوه بر آن مستمریهای فوقالعاده سنگین، شاهزادگان، علما و متنفذین را قطع کرد و برای شاه مقرری ماهانه در حدود هزارتومان تعیین کرد.
صنعت با انبساط مالی
اقتصاد ایران در سالهای نخست قاجاری مبنتی بر کشاورزی بود و این ارث بهجای مانده از سلسلههای قبل بود که با کاهش بعد تجاری اقتصاد ایران، کشاورزی جایگاه خاصی پیدا کرد.
در سالهای نخست صدارت امیرکیبر بخش کشاورزی بشدت دچار بحران بود که بهدلیل خشک سالی و نبود امنیت در مناطق مختلف چنین مشخصهای پیدا کرده بود.
در کنار آن بحث صنایع کوچک و محلی مطرح بود که با توسعه تعاملات اجتماعی و اقتصادی موضوع به صنعت ملی یا منطقهای مبدل شد. با توجه به اینکه در بسیاری از حوزههای صنعتی تا آن زمان اقدام جدی صورت نگرفته بود، صدراعظم میتوانست آنگونه که میخواهد در این بخش وارد شود. یکی از الگوهای خاص توسعه صنعتی امیرکبیر تقلید از روشها و صنایع توسعه یافته در دیگر کشورها بود و از شاخصترین اقدامات او در حوزه صنعت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
تأسیس کارخانه تصفیه شکر و قندسازی در مازندران
تأسیس کارخانه بلورسازی در تهران
تأسیس کارخانه بلورسازی اصفهان
تأسیس کارخانه بلورسازی قم
تأسیس کارخانه کاغذسازی در تهران
تأسیس کارخانه حریربافی در کاشان
این صنایع با رویکرد تامین نیازهای داخلی (خودکفایی) آغاز به کار کرد و اغلب سیاست صادراتی خاصی را نیز در برنامه کلان خود متصور نبود.
ضمن آنکه شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه در این دوره به صنایع نوپا وام نیز داده شده است.
برنامههای ناتمام
این سوال مطرح میشود که برنامهها و سیاستهای اقتصادی امیرکبیر تا چه حد موفق بود و نتایج آنچه بود؟
حقیقت تلخ آن است که بسیاری از برنامههای امیر بهدلیل عمر کوتاه صدارتش و ادامه نداشتن این نگاه از سوی صدراعظم بعدی، قبل از به ثمر نشستن متوقف شد و در کنار آن برنامهها و عملکرد شاه جوان بهگونهای بود که مغایر با همه زیرساختهای سیاستی امیرکبیر بود.
استقلال اقتصادی که امیرکبیر در پی آن بود در سالهای پس از وی به صورتی معکوس اجرا شد و عملا کشور در قالب امتیازهای مختلف واگذار شد.
در حالی که واگذاری امتیاز تنباکو و امتیاز جنگلها و مراتع بینتیجه بود، ناصرالدین شاه در سال 1306 قمری امتیاز کشتیرانی در حوضه سفلای رود کارون را به کمپانی برادران لینچ واگذار کرد.
در سال 1310 هجری قمری امتیاز احداث خط شوسه بین بندر انزلی و قزوین و بهرهبرداری از آن به یک شرکت روسی موسوم به شرکت بیمه حمل و نقل ایران واگذار شد. سال 1291 قمری اندکی بعد از آنکه بارون جولیوس دورویتر، تبعه انگلیس، امتیاز احداث خط آهن از رشت به تهران و از تهران به خلیجفارس را به مدت 70 سال از ناصرالدین شاه گرفت، یکی از اتباع روسی به نام فن خالکنهاگن امتیاز احداث و بهرهبرداری خطآهن جلفا به تبریز را به طول 156 کیلومتر از شاه ایران گرفت.
اما در این میان از یک منظر دیگر برنامههای اقتصادی امیرکبیر را میتوان موفق قلمداد کرد.
امیرکبیر سرمایهگذاری در حوزه صنعت امروزی را بنا و نظام مالی را بهگونهای مشخص ترسیم کرد. گرچه پس از وی بسیاری از بخشهای تخصیص منابع مالی و هزینهها به صورت گذشته بازگشت، اما الگوی حوزه تامین منابع تا حدود زیادی اجرا شد.
منبع:ayam.jamejamonline.ir
موسیقی ایرانیان – صنم قلی زاده: «محمد حسین آقاسی» وکیل رسمی «محمدرضا شجریان» طی پیامی، شایعات اخیر منتشر شده با مضمون نقل قول استاد شجریان درباره زنده یاد «مرتضی پاشایی» را تکذیب کرد.
به گزارش خبرنگار «موسیقی ایرانیان»، در این پیام آمده است که ایشان بجز اظهار تاسف از درگذشت شادروان مرتضی پاشایی و تسلیت به بازماندگان وی و مردم هنر دوست، هیچ اظهار نظر دیگری در مورد آن مرحوم ننموده و اکاذیبی که توسط برخی از رسانه های معلوم الحال، بعنوان نقد استاد محمدرضا شجریان نسبت به این هنرمند نقل شده، کذب محض است و استاد از نتیجه بخش بودن تعقیب کیفری مرتکبین اشاعه اکاذیب مایوس است، بنابراین موضوع را به خرد مردم آگاه ایران وا می گذارد.
شایان ذکر است که محمدرضا شجریان نیز طی یادداشتی کوتاه، درگذشت مرتضی پاشایی را به خانواده، دوستداران و اهالی موسیقی تسلیت گفته و خاطرنشان کرده است به سوگواران بدرقه کننده اش عمیقا احترام می گذارد.
طرز تهیه استیک شیرماهی
![طرز تهیه استیک شیرماهی طرز تهیه استیک شیرماهی](http://www.seemorgh.com/modules/iContent2/Files/190317.jpg)
شیر ماهی : 800 گرم
میتوانید این کباب ماهی را با پلو سرو کنید.
منبع : dastpokht.ir
می دانید راز شادی در چه اعدادی است؟
![می دانید راز شادی در چه اعدادی است؟ می دانید راز شادی در چه اعدادی است؟](http://www.seemorgh.com/modules/iContent2/Files/216280.jpg)
2، 5، 11، 15، 20، 43. برای بهبود سلامتی جسمی، خلاقیت، و سلامت روانی خود، روی این اعداد شانس حساب کنید.
منبع : ibanoo.ir